Liesbeth List - Pastorale (1968)

Label: Philips

1. De Sneeuwkoningin (2:57)
  2. Een Grijze Lente (3:26)
  3. De IJssalon (1:57)
  4. Minstreel in het Gras (1:42)
  5. La Pluie (2:21)

met Pierre Barouh

6. Des Ronds Dans L'eau (2:56)
  7. Zo Hoog in de Hemel (2:05)
  8. Draai Weer Bij (3:22)
  9. Door het Hoog Geboren Koren (1:46)
  10. Pastorale (4:19)

met Ramses Shaffy

11. Endymion (3:09)
  12. Mon Amour (2:30)
  13. Candice (2:45)
  14. Laat Me Niet Alleen (3:12)
avatar van HiLL
Pastorale

avatar van Jester
Pastorale is inderdaad een klassieker in de Nederlandse populaire muziek. (Moet Ramses hier trouwens niet bijstaan?)

Maar iets zegt me dat de rest van het album me minder zal bevallen.

avatar van Saldek
Dit album moet ik zeker een keer beluisteren (en volgens mij nam Ramses mede deel aan dit album). Ik ken alleen een symfonische uitvoering van dit schitterende stuk, van Beethoven. Er zijn redelijk wat klassieke werken die ik weet te waarderen, maar deze van Beethoven waarop Ramses en Liesbeth hun vocalen hebben bijgedragen is voor mij 1 van de meest dynamische klassieke werken die ik ken. En ondanks ik niet een liefhebber ben van waltz-muziek wordt ze in dit werk mijns inziens toch wel prachtig toegepast. Waltzen die volgen na momenten van rust en vriendelijke kalmte en met enorme spontaniteit opnieuw de muziek leven doet inblazen op dit album zijn de eerste waltzen in mijn leven die me hebben kunnen roeren.
Wellicht zit ik een ietwat verkeerd met m'n verhaal bij Liesbeth. Maar ik ben bij weet dat dit werk van Ramses en Liesbeth is gezongen op het werk van Beethoven. Deze ook wil ik graag een keer horen. Tot dan hoop ik dat mijn verhaal hier niet al te misplaatst is.

Weer zo'n koopje. Deze Lp kostte me slechts E1,50. Ik ben de laatste tijd artiesten aan het beluisteren waar ik vroeger niet aan moest denken. Ook deze LP heeft me blij verrast. Prachtige songs en mooie teksten. 4*****

Pieter Paal
Ik heb die heruitgave uit de serie 'Music for the millions'.
Eerlijk gezegd ben ik meer een Ramses dan een List-fan. Toch heb ik een aantal platen uit eind jaren 60 en begin jaren 70 van haar in mijn collectie. 'Draai weer bij' de Nederlandstalige bewerking van Donovan's 'Sunny goodge street' was al wat eerder gedaan door Boudewijn de Groot zelf. 'Pastorale' blijft een magisch nummer.
Op dit moment luister ik ook regelmatig naar andere platen die ik vroeger zou hebben laten liggen. Een lp van Elly & Rikkert bijvoorbeeld met hun (hippie)werk van eind jaren 60, dat best wel aardig is. Het duet dat Elly met Boudewijn de Groot deed 'Meester Prikkebeen' staat nu nog steeds als een huis.

avatar van papsie
Volgens mij is Pastorale geen Beethoven compositie maar een nummer geschreven door Boudewijn de Groot en Lennaert Nijgh. Maar het blijft wel een goed nummer natuurlijk. De rest van de LPis me een beetje te melig

avatar van Saldek
papsie schreef:

Ja, mijn bijdrage was een beetje te snel neergezet. Ik had van iemand gehoord dat deze gebaseerd was op de megamagistrale compositie van Beethoven. Een beetje te makkelijk respons gegeven daaraan. Mijn excuses voor de vervuiling van het topic.

avatar van robbrouwer58
Een oprecht tijds- en muziekdocument ten tijde van ontbolsterend trio De Groot/Nijgh/Paige. Hippierozewolkig, maar niks mis mee.

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Grijze lente is ook een topper!

Standaardwerk dat nooit verder dan een meter of twee van mijn draaitafel/cd speler is. Het blijft mooi, het blijft goed, het blijft boeien. Ik heb zelfs een tijdje terug de originele compact cassette van dit album uit 1968 weten te bemachtigen! De tv-show van Bob Rooyens uit '69 is ook echt geweeeeeldig. !

avatar van Deranged
Was best een lekker wijf vroeger.

avatar van B.Robertson
Ook een Music for Millions persing op de draaitafel. De eerste drie nummers zijn geschreven door B. de Groot / L. Nijgh wat weer smaakvolle composities oplevert. De zanglijn van 'De Sneeuwkoningin' heeft zo hier en daar wel wat weg van 'De Tuin der Lusten' van De Groot zijn album 'Picknick'. 'Ministreel in het Gras' schreef hij met C. Nooteboom, laatstgenoemde schreef tevens mijn favoriete nummer 'Zo Hoog in de Hemel'. Daartussen nog twee Franstalige nummers die ik niet zo bijzonder vind. Zelfde euvel geldt voor de B-kant. 'Draai Weer Bij' is hetzelfde liedje dat Boudewijn de Groot ook opnam. Die B-kant vind ik trouwens minder. 'Pastorale' had ik al vaak genoeg op diverse verzamelaars en 'Laat Me Niet Alleen' werd ook meteen maar op haar volgende album gezet.

Met de vakantie wat kringloopwinkels afgestruind en een originele eerste persing van dit album bemachtigd voor slechts 1 euro. In keurige staat, de hoes met omgevouwen flappen aan de achterkant en het label met de dikke PHILIPS-letters. Staat nu in de kast naast een iets nieuwere met moderne hoes en dun Philips logo op het label.

avatar van c-moon
B.Robertson schreef:

En ook Pastorale is een compositie van Lenaert Nijgh/ Boudewijn de Groot...
Een erg mooi album is dit.... En Liesbeth List had een prachtige stem natuurlijk.

#RustZacht, Liesbeth! (°12/12.1941-+25.04.2020)

avatar van B.Robertson
Rust in vrede Liesbeth List, heb de elpee maar even opgezet. Haar oude repertoire draaide anders ook met enige regelmaat, dit album wat vaker.

avatar van Boermetkiespijn
De Sneeuwkoningin is door Terilekst gesampled in "Wat, Wil, Je, Doen" in 2005.