The Damned - Anything (1986)

Punk / Rock
Label: MCA

1. Anything (4:52)
  2. Alone Again Or (3:41)
  3. The Portrait (3:52)
  4. Restless (5:04)
  5. In Dulce Decorum (4:53)
  6. Gigolo (6:09)
  7. The Girl Goes Down (4:42)
  8. Tightrope Walk (4:25)
  9. Psychomania (4:07)
avatar van E-Clect-Eddy
Na the Black Album is dit het beste van deze band, ze wisten te ontsnappen aan het hokje van de punk en te groeien in musicale zin. De sfeer op het album wordt gehuld in een mantel van graaf dracula meets toyboy meets Elvis. Alle songs vloeien prachtig in elkaar over.

Vraagje Eddy,

Vroeger had je het TROS programma De eerste de beste.
Programma was ruk maar ik moest het altijd zien om die geweldige achtergrondmuziek. Blijkt later dat dit In Dulce Decorum van The Damned te zijn geweest. Bij punk denk ik namelijk aan heel andere muziek. Is dit een beetje representatief voor hun werk want in dat geval hebben ze er weer een bewonderaar bij.

avatar van Marty McFly
Prachtig album! Het is natuurlijk geen punk, verre van dat zelfs, maar wat mij betreft 9 klassenummers op een rij... Helaas niet op cd te krijgen... dus het lijkt mij hoog tijd voor een remaster!

Hij is wel op cd te krijgen.
Helaas staat hier niet de versie van In Dulce Decorium op die op de Soundtrack van Miami Vice 2 staat. Die is echt mooier.
Ook ik kende dit nummer van De Eerste, De Beste.
Met de punkperiode van The Damned heb ik niet zoveel.
Mij gaat de voorkeur uit naar dit album en Phantasmagoria; ik hou meer van hun Gothic periode.

avatar van divart
Bij de Damned ben ik gestopt bij Phantasmagoria. Het rijtje , Black Album, Strawberries, Phantasmagoria vind ik nog steeds groots. Strawberries steekt er, wat mij betreft, met kop en schouders boven uit, maar volgens mij ben ik de enige hier die dat een briljant album vind.
Ben nu de rest aan het luisteren. Anything is de eerste en het valt niet mee, het valt zelfs tegen. Weinig, maar hoge stemmen op MuMe...ik had er meer van verwacht.
De zware Gothic nummers vind ik nog wel aardig (the girls goes down, tightrope walk bijv), maar verder wel erg veel middelmaat.
Aanrader voor een ieder hier, luister eens naar de soloalbums van Captain Sensible uit deze periode. Stukken beter, en veel gezelliger. Heeft helemaal niets meer met punk of gothic te maken, maar alles met jaren '60 pop in zijn zuiverste soort.

En daar heb ik weer wat minder mee; met Captain Sensible. Black Album en Strawberries ken ik niet, maar ik zal ze binnenkort eens proberen te luisteren.

deric raven schreef:

Moet je zeker doen, ben benieuwd of ze bevallen. (moet haast wel, zeker Strawberries )

Is Strawberries meer punk of meer gothic?

deric raven schreef:
Hij is wel op cd te krijgen.

Nieuw? Of tweedehands?

deric raven schreef:
Is Strawberries meer punk of meer gothic?

Geen van beide. Enigzins bombastische, catchy pop. Zeer melodieus en pakkend. The Black Album leunt nog iets meer tegen het punkverleden van The Damned aan.

Marty McFly schreef:

Nieuw? Of tweedehands?

Tja; ik heb hem al een aantal jaar, dus waarschijnlijk niet meer nieuw.
Zo zoek ik de MCA singles (het album, dan). Deze heb ik wel, maar is beschadigd, waardoor ik niet alle nummers kan afspelen.

avatar van sierrra
Marty McFly schreef:

Vorig jaar (2009) is er een 2 cd remaster verschenen.

In Dulce Decorum blijft actueel.
Openen met een toespraak van een wereldleider.
Reden tot oorlogvoering.
Hier is het Winston Churchill.
Maar er had zo iemand anders zijn naam kunnen staan.
Geloofsovertuiging maakt iemand sterker.
Maar ook de zwakte komt verder naar voren.
In Gods Naam ten strijde trekken.

Jonge bange soldaat.
Gefaald in zijn missie.
Strijdmakkers gesneuveld.
Wanhopig een afscheidsbrief schrijvend.
Gericht aan zijn moeder.
Ervaringen in het werkveld.
Staande tegenover de vijand.
Spiegelbeeld van zijn eigen ego.
Tevens een slachtoffer van een regiem.
De Dood in de ogen.
Want een van beide zal overleven.
Ten koste van de andere.

The Damned heeft het punkverleden afgesloten.
Gezocht wordt naar aansluiting met de New Wave.
Enige flirt met Gothic.
Verscheurde broeken en shirtjes verdwijnen in De Zak Van Max.
Stylisten die ze een nieuw image aanmeten.
Dromerige romantici.
Shoppen in het erfgoed van Graaf Dracula.
Beschimmelde maatpakken werden uit stinkende kledingkasten gevist.
Mottenballen verwijdert.
Advies vragend bij Robert Smith.
Zodat de mascara op de juiste plek terecht komt.

Fraai uitgevoerde versie van Alone Again Or.
Gevolgd door het instrumentale The Potrait.
Waarbij woorden overbodig zijn.
Deze terugblik op een vakantie foto zegt genoeg.
Golvend geluid op de achtergrond.
Een nog jeugdig persoon op het strand.
Iemand die later tot het besef komt.
Dat hij meer uit het leven had kunnen halen.
Vooravond van de toekomst.
Verworden tot vage schim uit het verleden.

sierrra schreef:

Vorig jaar (2009) is er een 2 cd remaster verschenen.

Ik weet het... en wat voor één!

avatar van muziekhater
Erg mooi album, ik blijf de instrumentale In Dulce Decorum (zoals b.v. op Miami Vice 2) wel iets beter vinden dan de vocale.

avatar van Marty McFly
Ja, en die staat dus jammer genoeg niet op de remaster... maar dat is dan ook het enige dat ik aan te merken heb!

Gemiste kans als de Miami Vice versie van In Dulce Decorum er niet op staat.
Zoveel beter dan de Anything versie.
Gelukkig in bezit van Miami Vice 2.