Kent - Vapen & Ammunition (2002)

Zweden
Label: BMG

1. Sundance Kid (5:09)
  2. Pärlor (3:55)
  3. Dom Andra (3:46)
  4. Duett (4:42)

met Titiyo

5. Hur Jag Fick Dig Att Älska Mig (5:21)
  6. Kärleken Väntar (3:59)
  7. Socker (5:35)
  8. FF (4:13)

met Nancy Danino

9. Elite (6:05)
  10. Sverige (2:58)
avatar van starsailor
3 luisterbeurten verder....

een paar nummers worden wat verdraagzamer maar de rest minder.
Ook veel van die vage duetten, mensen die ineens meezingen (vnl. vrouwen die ik niet ken).
Nee, dit is van de 4 albums die ik nu ken, veruit de minste en kan nu echt wel stellig zeggen dat hier geen groei meer in zit. Gooi hem zelfs naar 2.5*
Op naar Verkligen!!!

avatar van Pinsnider
Wat ben je er goed mee bezig Starsailor door de hele Kent discografie door te spitten!! Aardig ook dat je V&A tot nu toe ook veruit de minste vindt... Vergeet ook vooral de B-sidor niet waar, naast echt restmateriaal, ook sublieme pareltes te vinden zijn (zoals Noll). Verder: misschien zou de b-kant van de single FF je nog op kunnen opvrolijken: Vinternoll2...

avatar van starsailor
Tsja...sorry wat betreft V&A. Kan er geen kaas van maken. Ik vind het zo soft en glad of ligt dat nu echt aan mij??
Ben overigens wel zeer positief over Jag & Doden (zie mijn reactie aldaar)
Verder bedankt voor de tips!

avatar van snarf349
-socker- staat ver bovenaan als 1 van mijn favoriete kent platen, alleen heb geen idee waar het over gaat, iemand die het wel weet?

avatar van Pinsnider
Ja, grappig is dat: bij de meeste Kent-nummers is het ook wel flink puzzelen, maar valt er uiteindelijk toch wel een beetje chocola van te maken, maar bij Socker heb ik precies hetzelfde als Snarf: heerlijke plaat, maar geen idee waar het over gaat... Als hij zich zelf niet meldt na het lezen van de berichten zal Ik bij mijn maandagavondvoetbal eens de expert vragen...

avatar van SirNoodle
uit mijn herinneringen, want ik heb de teksten ooit eens in het engels gelezen, en in combinatie met mijn eigen gevoel dat ik uit de muziek krijg, heb ik socker altijd gezien als een song over iemand die moeite doet om erkend/herkend/gehoord/gezien te worden, eerst vriendelijker en dan steeds met meer en meer moeite, maar niemand ziet hem echt staan...

als ik me goed herinner is dat stuk met 'ingen ingen ingen' letterlijk dat er niemand luistert.

maar zoals Pinsnider zegt: er zijn betere professionals aanwezig die de zweedse taal echt machtig zijn

avatar van Joy4ever
Socker betekent iig suiker

avatar van Pinsnider
Er zijn betere experts maar de verklaring klinkt toch erg plausibel!! Volgens mij zijn er wel meer teksten van kent waar een flinke discussie over kan worden opgezet. Iemand enig idee waar max 500 (van Du en jag doden) over gaat..??

avatar van Fairy Feller
Prachtige plaat ,een van mijn top albums. Versta er geen bal van (lang leve verschillende Kent sites..);-), maar vind het Zweeds op een of andere manier toch lekker klinken.
Raad iedere muziek liefhebber aan eens iets van Kent te beluisteren, de Engelstalige Isola en Hagnesta Hill zijn dan een uistekende start en dan snel deze kopen !

avatar van Fairy Feller
Misschien is deze site al beKENT, maar vind m wel handig voor de vertalingen http://kent.awardspace.com/kent_lyrics.html
Niet dat dan de betekenis gelijk duidelijk is

avatar van veerle
Ik houd van deze cd. Elke keer als ik 'm beluister, denk ik weemoedig terug aan Zweden. Dat heb ik bij geen enkel ander album zo sterk, dat ik denk aan het land waar de muziek vandaan komt.

Daarnaast is dit natuurlijk sowieso een prachtige cd met een hoop mooie melodieën die net zo mooi gezongen worden.

kkriz
Het is dan ook het beste wat Zweden tot nu toe heeft voortgebracht! Maar de rest van Kent doet er niet veel voor onder, zeker de laatste cd's niet

avatar van kaj_666
Al heel lang gedacht dat dit weleens iets voor mij zou kunnen zijn, maar nooit aan begonnen - om wat voor reden dan ook. Vorige week was ik een weekje terug in 'mijn' Uppsala en daar lag deze in de bak '5 voor 100 kronen', wat dus minder dan 2 euro per cdtje betekent. Daarvoor kon ik hem toch niet laten liggen en hij ligt nu voor het eerst in de cd-speler. En ik word zéker niet teleurgesteld! Dit kan weleens écht iets voor mij zijn

avatar van rkdev
Hoor net voor het eerst Elite, wow wat een wonderschoon nummer zeg !
FF kende ik al en ook Sundance Kid bevalt me goed.
Nu de rest beluisteren !

avatar van wizard
Inmiddels heb ik dit album (vermoedelijk, heb niet geteld) tientallen keren geluisterd, maar vind het nog steeds lastig er iets over te zeggen.
De band klinkt hier anders dan op hun voorgaande werk. Veel minder gitaar, subtielere nummers en over elk nummer lijkt heel lang nagedacht te zijn. Een flink deel van de muziek blijkt bovendien stiekem soort van dansbaar. Met name door het drumwerk, dat creatiever lijkt dan ooit tevoren en dominanter uit de mix naar voren komt.
Bovendien zijn er opeens vrouwen die meezingen. In Duett pakt dat naar mijn mening niet goed uit (maar goed, wat is een duet gezongen door 1 persoon?), maar FF is een van de beste nummers van Vapen&Ammunition. Dat gezegd hebbende: eigenlijk staan er heel veel beste nummers op dit album. Sundance Kid, Pärlor, Kärleken Väntar, Socker, FF en het meesterlijke Elite. Alleen Sverige vind ik niet goed. Teveel gezellig, teveel kampvuur.

Al met al een heel goed album, wat mij betreft na Du&Jag Döden en Isola hun beste.

4.5*.

avatar van chevy93
. Heerlijke muziek. Kent blijkt meer dan een eendagsvlieg te zijn. Nu ook gelijk Hagnesta Hill proberen.

avatar van rkdev
Gisteren voor 2 euro gekocht op een boeken en platenbeurs
OnbeKent maakt blijkbaar onbemind.

avatar van DjFrankie
starsailor schreef:
Ik vind het zo soft en glad of ligt dat nu echt aan mij??

Ik deel deze mening, is te veel gepolijst zoals
The Killers ook kunnen klinken, jammer , nummers als If You Were Here, hebben wel dat extraatje

avatar van SirNoodle
Een chronologische review van Kent albums, met nieuwe indrukken & favorieten...
Album 5, Kent goes POP lijkt het, maar er zit zoveel vernuft in dat het gewoon briljant is. Deze heb ik echt kapotgedraaid, tot op het punt dat sommige nummers (Sundance Kid, Dom Andra, Karleken Vantar) hun waarde verloren. Maar da's alweer een eindje geleden.

En hier staat 'socker' op, toch wel 1 van mijn absoluut favoriete nummers. En op de single FF hadden ze dan plots als dubbele A-side vinternoll2. Vinternoll2, een nummer dat je op elk concert toch wil horen, zelfs al is het geen Kent concert

Ik vind dit de perfecte instapplaat om Kent te ontdekken, open/radiofriendly genoeg, zonder platvloers te worden.

avatar van wizard
Had ik dit album echt 4.5 ster gegeven? Ik haal er een hele ster vanaf. Dit is een van de Kentalbums die ik het minst luister. Het album is me net wat te lief, te glad, en echte uitschieters staan er (los van Elite) niet op.