Melanie - Candles in the Rain (1970)

Pop / Folk
Label: Buddah

1. Candles in the Rain (1:48)
  2. Lay Down (Candles in the Rain) (3:47)
  3. Carolina in My Mind (3:46)
  4. Citiest People (3:41)
  5. What Have They Done to My Song Ma (4:05)
  6. Alexander Beetle (3:06)
  7. The Good Guys (3:12)
  8. Lovin' Baby Girl (4:06)
  9. Ruby Tuesday (4:38)
  10. Leftover Wine (6:14)
  11. Almost Like Being in Love * (3:51)
  12. Dream Seller * (3:33)
Van dit album bestaan 2 versies: een US-release en een UK-release.
Op de UK versie staat een ruim 8 minuten durende versie van de hit Lay Down (Candles in the Rain), terwijl deze op de US-versie nog geen 4 minuten duurt.
Op die UK-versie is het nummer Alexander Beetle vervangen door Close To It All.
En dan het album zelf: over het algemeen lekkere, dromerige folk en natuurlijk die hit, Lay Down, die wat meer up-tempo is en in mijn oren een beetje een hippie-gevoel uitdraagt. Niet erg, want ik heb het altijd een leuk nummer gevonden.
De zang van Melanie staat me zeker weten aan en om dit zo af en toe eens terug te horen doet me altijd weer goed.

avatar van Lennon/Morrison
Het is een mooi album zonder slechte songs. Melanie zingt op vele manieren maar nooit slaat ze de plank mis. De twee covers zijn zeer mooi uitgevoerd en er is een heel andere draai aan gegeven.
Verder is het zeer afwisselend, de treurige "Leftover Wine" en "Citiest People", de swingende "Lay Down" en "Lovin' Baby Girl" en het vrolijke "Alexander Beetle". Een echte aanrader!

avatar van meijer76
Ik ben het met m'n voorgangers eens dat dit een mooi album is, en inderdaad zonder slechte nummers.
Ik ben zelf nog maar 33 en heb Melanie leren kennen door de LP's van m'n vader, deze heeft hij niet, maar ik ben er zeker van dat hij jaloers zal zijn!!

avatar van Hendrix4live
Onwaarschijnlijk mooie stem en prachtige composities (en covers ).

Dankzij de moeder van een vriendin kwam ik, als tiener in de jaren 90, in aanraking met Melanie haar muziek. Ik heb het cassettebandje letterlijk stukgedraaid. Lay down is mijn favoriet van dit album.

Ik weet niet hoeveel verschillende versies van deze plaat zijn, discogs meldt er wel 53. Ik heb warschijnlijk een Nederlandse uitgave met een heel andere hoes, waar Melanie in hippiejurk met gitaar op staat. Hier ook de lange versie van Lay Down. Dit is vind ik wel het beste album van deze zangeres, het klopt helemaal. Mooie covers, een echt love and peace album.
Melanie kun je nit aners dan sympathiek vinden. Een zangeres die zich zelf trouw is gebleven, misschien wel de laatste vlaggendraagster van de hippiebeweging.

avatar van Drs. DAJA
Meesterwerk! Van begin tot eind vond ik dit een sterk album. Kippenvel bij ‘Leftover Wine’ wat een waanzinnige artiest!

avatar van henk01
Veel verzamelaars gehoord, maar deze is eigenlijk genoeg. Wat een album!

avatar van teus
henk01 schreef:
Veel verzamelaars gehoord, maar deze is eigenlijk genoeg. Wat een album!

Zeker een mooi album ,maar voor mij geen genoegdoening, want het hangt er van af welke release je in bezit hebt,deze op MM is de U.S versie met de verkorte versie van Lay Down
Ik heb toch graag de bijna 8 min uitvoering
Dus heb er toen toch een Melanie verzamelaar er naast aangeschaft
Inmiddels heb ik nu de 8 min Lay Down meerdere keren ...ook bv op the best of the Edwin Hawkins Singers

avatar van teus

Ja ook mooie samenstelling,heb ook zoiets uit '98

avatar van metalfist
Ik heb jaren geleden eens een Remember Woodstock CD gekocht en hoewel dat een compleet nutteloze release is (het merendeel zijn albumnummers en de sporadische livenummers zoals van de Grateful Dead zijn zelfs niet van Woodstock), heeft het me wel in aanraking gebracht met een aantal artiesten waar ik anders niet van had gehoord. Zo stond er ook een versie van Candles in the Rain (wat an sich vreemd is aangezien Melanie het nummer schreef nadat ze op Woodstock had opgetreden) en daardoor eens op zoek gegaan naar het oorspronkelijke album. Eerlijk gezegd? Ik ben compleet weggeblazen. Candles in the Rain is momenteel het hoogtepunt van dit album (interessant is trouwens ook de UK versie van het nummer dat dubbel zo lang duurt!) maar nummers als Leftover Wine komen toch ook wel als een mokerslag binnen. Het is echter niet alleen kommer en kwel, want er zitten ook gewoon komische nummers tussen zoals Alexander Beetle en ik heb echt een ontiegelijk zwak voor dat stukje Frans in What Have They Done to My Song Ma. Beetje vreemd dat Almost Like Being in Love en Dream Seller als bonustrack zijn uitgebracht, het zijn allebei nummers die uiteindelijk op Sunset and Other Beginnings uit 1975 zouden komen.