Audio Two - What More Can I Say? (1988)

Label: First Priority

1. Top Billin' (2:56)
  2. What More Can I Say? (4:43)
  3. When the 2 Is on the Mic (3:22)
  4. I Like Cherries (3:55)
  5. I Don't Care (4:07)
  6. Giz Starts Buggin' (3:12)
  7. Make It Funky (5:05)
  8. Hickeys Around My Neck (3:53)
  9. Put It 2 Music (1:14)
  10. Top Billin' Instrumental (3:03)
  11. The Question (3:02)
avatar van ewalk
Top Billin!!!!!!!!!! Te wreed gewoon!!!

avatar van psychonaatje
Ja, vind ik echt een van de beste hip-hop nummers allertijden. Supersimpel, maar ontzettend effectief. Heerlijk rechtoe-rechtaan, no-nonsens hip-hop.

avatar van ewalk
Tevens een hele simple flow die eigenlijk meesterlijk is!!! Hip Hop in alle essenties!

MC am I people call me Milk
When I'm bustin up a party I feel no guilt
Gizmo's cuttin, up for the
Suckers that's, down with meeee!!
The One of us, that's how I feel
To be down you must appeal

raffael77
Top Billin makes u chillin lol

avatar van ewalk
Milk D bewijst dat je ook zonder schunnig te zijn rake klappen kan uitdelen!

Luister ook naar I don´t care en het hilarische Hickeys round my neck! Op zich best bruut maar nergens echt schunnig! Blijft leuk!

avatar van thomzi50
Er zijn zo veel regels uit Top Billin gesampled (in latere nummers)

avatar van psychonaatje
Bedoel je door Audio Two/Milk zelf of door anderen? Of allebei? Volgens mij is allebei waar.

avatar van ewalk
Nee hoor, hij bedoelt dat velen fragmenten uit Top Billin hebben gesampled. Wat hebben zij gesampled dan op dat nummer Psycho? Volgens mij is die beat gewoon met de roland 808 gemaakt.

avatar van psychonaatje
Nee, sorry voor de onduidelijkheid, maar ik vroeg me af of thomzi50 bedoelde dat:
1. Anderen veel uit Top Billin' hebben gesampled; of
2. Audio Two/Milk zélf veel elementen uit Top Billin' hebben gesampled in andere (latere) nummers. Op de EP van Milk (Never Dated) worden bijvoorbeeld een aantal samples gebruikt uit Top Billin' (bijvoorbeeld in Laid & Paid II) en volgens mij gebruikt Audio Two op andere nummers ook samples uit Top Billin'.

Volgens mij klopt zowel 1 als 2 en gebruikt Top Billin' zelf geen samples, nee.

avatar van thomzi50
1 bedoelde ik, alhoewel ik vaak niet precies weet waar de sample uitkomt. Ik denk gewoon vaak van Hé, dit ken ik.

avatar van thomzi50
Top Billin is een ongelofelijke klassieker, dat blijft de uitblinke van deze plaat. Al is het alleen maar om, zoals ik eerder al aangaf, allerlei later door andere artiesten gebruikte samples terug te horen. Verder zijn de minimalistische producties altijd leuk om te horen, maar is het album niet zo goed als je zou willen. De teksten zijn te matig, de raps te eenzijdig en de rappers hebben te weinig in hun mars om echt te schitteren. Audio Two is een leuk en energiek duo, dat door Top Billin nog een beetje een staat van dienst heeft, maar verder is het toch een groep die in ieder opzicht overtroffen wordt door talloze tijdgenoten.

avatar van MJ_DA_MAN
Top Billin' waardeer ik heel erg vanwege zijn simpliciteit (in positieve zin dan natuurlijk ). Een drumbeat, een leuke MC en een aantal legendarische lines, dat is voor mij al genoeg. Zeldzaam in zijn soort, want zulke nummers worden natuurlijk al vele jaren niet meer gemaakt. Liefhebbers van het nummer raad ik ook My World Premiere aan van Charizma & Peanut Butter Wolf, afkomstig van het album Big Shots (ook een aanrader, btw).

avatar van JLjuju
Bohh Top Billin', zo simpel en zo vet!! dat nummer heeft echt iets.

avatar van thomzi50
Top Billin’ een van de beste hiphoptracks aller tijden noemen, gaat misschien wat ver. Wel kan het nummer zich scharen bij de meest effectieve tracks uit de hiphophistorie. Een rauwe drum en twee fanatieke MC’s- meer dan dat is het eigenlijk niet. Toch klopt alles. De energie die van het werk uitgaat, is ongekend. Het klinkt als hiphop in haar puurste vorm.

Het nummer bleef dan ook niet onopgemerkt. Niet alleen acts als Everlast, Kanye West en Madlib gebruikten element(en) van Top Billin’ voor eigen werk, ook mainstream-artiesten als 50 Cent, Lil’ Flip en LL Cool J sampleden een deel van het nummer. Dat laat wel zien dat de impact van Top Billin’ iets is waar de twee makers, samen Audio Two genaamd (alhoewel ze bij Top Billin’ eigenlijk hulp hebben gekregen van The Stetsasonics-lid Steve-O), jaren op kunnen teren. Jammer is alleen dat ze dat ook hebben gedaan.

Audio Two zal altijd de groep van dat ene nummer blijven. Van dat ene briljante moment. Dat komt door twee dingen. Allereerst manifesteert de groep zich op debuutalbum What More Can I Say? al niet als een kwalitatief sterk duo: de vele brag & boast-teksten zijn eenvoudig en de instrumentaties klinken nergens zo treffend als op het net besproken Top Billin’. Maar een andere en tevens grotere oorzaak waardoor Audio Two altijd gekoppeld zal blijven aan Top Billin’ is het feit dat ook de groep zélf het nummer veelvuldig in herinnering roept. Zo is de titel What More Can I Say? een regel uit de track en komen er enkele samples van het nummer langs op het album. Daardoor blijft het gehele debuutalbum van de groep in het teken staan van de openingstrack, die dan gelukkig wel een schot in de roos is.

Niet dat er op de rest van What More Can I Say? helemaal niets te beleven valt, maar het album is verder gewoon weinig speciaal. Simpele, doelgerichte teksten waarin overwegend op veilig gespeeld wordt, twee rappers die hun eigen gebrek aan kwaliteiten aardig wegmoffelen door een fijne onderlinge wisselwerking en vitale drums en typische oldschoolbeats – dat is What More Can I Say? in een notendop. Behalve Top Billin’ valt geen enkele track buiten deze categorie, wat zowel een pre als een min is. Alleen Make It Funky verdient nog speciale vermelding, door het lekkere tempo dat de funky track heeft.

Het is leuk om dit type levendige oldschoolhiphop te horen, maar het is helaas wel eerder én vooral beter gedaan, door acts als Ultramagnetic MC’s. Top Billin’ is dus eigenlijk de enige goede reden om Audio Two te beluisteren. Verder biedt het album niets meer dan leuke oldschoolrap van een groep die weinig speciaals heeft. Dat komt nog eens naar voren bij het een-na-laatste nummer van de cd. Hier komt, nadat we Top Billin’ én enkele samples hieruit gehoord hebben, nog eens de gehele instrumentale versie van Top Billin’ langs. Niets meer dan een drum, die zonder raps ineens opvalt door leegte in plaats van door kracht. Creatieve armoe in haar ergste vorm, en meteen een reden om in plaats van What More Can I Say? maar op zoek te gaan naar de single van Top Billin’. Mocht dat niet lukken, dan kan je What More Can I Say? beter aanschaffen. Dan heb je naast die ene toptrack namelijk ook nog grofweg negen degelijke oldschooltracks als aangename maar overbodige bonus.

Bron: Hiphopleeft

avatar van Kos
Kos
Grappige site. .

Wel wat weinig oldskool recensies. .

avatar van P Jay
Alles is al gezegd over dit album. Erg simpel album dat gewoon erg charmante en grappige brag & boast rhymes laat horen op droge eenvoudige drums. Het klinkt veel ouder dan '88, maar dat échte old school-gevoel heeft ook zijn charme.

avatar van ewalk
First Priority was ook het label van MC Lyte. Overigens familie van Milk D, dacht ik.

avatar van P Jay
ewalk schreef:

Haar oudere broer...

avatar van Pooiertje
Top Billin' is de echte uitschieter, de rest is ook nog wel aardig.

avatar van ewalk
Ik vind I don't care anders ook wel leuk! een leuke eenvoudige tekst die zonder de huidige verplichte schuttingtaal en krachttermen ook goed flowt.

avatar van Kos
Kos
I Like Cherries is echt zo'n kuttrack.

Improvision
Die Clark Kent remix van Top Billin' is ook ontzettend vet.

Rene1979
Wat een onzinnige niet op enige objectiviteit berustende slechte review van iemand die totaal geen feeling heeft met wat de golden era van hiphop was. Ben persoonlijk blij dat ik de overwegend tenenkrommende reviews op die site niet meer hoef te lezen. Van mij een 5 puur om het gemiddelde iets op te duwen.