Skid Row - United World Rebellion: Chapter One (2013)

Label: Megaforce

1. Kings of Demolition (4:10)
  2. Let's Go (2:54)
  3. This Is Killing Me (4:55)
  4. Get Up (4:56)
  5. Stitches (3:42)
avatar van Edwynn
Na het matige Thickskin ben ik Skid Row een beetje vergeten. Ik had wel gehoord van de United World Rebellion dingen maar ik had ze nog nooit géhoord. Dat is een foutje geweest, blijkt nu.

Iedereen die kijkt naar Skid Row, roept meteen om Sebastian Bach. Dat was een charismatische persoonlijkheid met een dito stem. Toch was hij niet degene die al die krakers schreef. Zo blijkt dat Skid Row nog wel degelijk in staat was om wat sterk spul te pennen. De enige die Bach niet loslaat is Johnny Solinger. De zanger doet Bach dusdanig na dat hij eigenlijk een beetje klinkt als Mark Gronwall van H.E.A.T. die zich (aanvankelijk) ook al in de kijker speelde door als Sebastian Bach te klinken. Vooruit; de ballade This Is Killing Me drijft op dezelfde akkoorden als I Remember You. Dat mogen ze best laten.

Skid Row kwam eerder al sterker dan ooit voor de dag door met bereheavy dingen als Slave To The Grind en Subhuman Race op de proppen te komen. Een nummer als Kings Of Demolition zoekt dat geluid een beetje op. Het obligate refrein werkt aanstekelijk en zit onmiddellijk in je kop. Het dreigende Get Up heeft een beetje een Sixx A.M. vibe aan boord. Opnieuw een sterke song die past bij het jaren 90 geluid van Skid Row.

Eigenlijk ben ik alleen niet zo kapot van het huppelende Stitches. Voor de rest is dit gewoon een hele waardige EP. Helaas voor eeuwig gekweld door de eeuwige schreeuw om Bach die een onuitwisbare schaduw over de band lijkt te werpen.

avatar van milesdavisjr
Inderdaad geen slechte EP, hoewel het ook allemaal niet wereldschokkend is. Solinger doet het vrij aardig en de nummers schoppen kont. This Is Killing Me is wat slappe ballad dat hint naar de oude ''aanstekersongs'' van de band maar niet hetzelfde niveau aantikt. Kortom, aardige songs maar weinig eeuwigheidswaarde, hier is de droge productie mede debet aan.