Asphyx - The Rack (1991)

Label: Century Media

1. The Quest of Absurdity (1:20)
  2. Vermin (4:02)
  3. Diabolical Existence (3:55)
  4. Evocation (5:32)
  5. Wasteland of Terror (2:17)
  6. The Sickening Dwell (4:15)
  7. Ode to Nameless Grave (2:56)
  8. Pages in Blood (4:09)
  9. The Rack (9:05)
Uitstekende cd van Asphyx,de beste die ze ooit gemaakt hebben. Een beetje Doom-achtige Deathmetal uit Nederland.

avatar van exodus
Ook een uitstekend, lekker knallend en agressief Asphyx album, met ditmaal destijds plots. het cult figuur, de Eigenzinnige Death Metal Strot/Death Metal God: Martin van Drunen vanaf toen op zang. Daarvoor hadden ze Theo Loomans op zang, en vóór dit album, hadden ze dus al het nodige meer duistere boosaardige undergroundwerk opgenomen in de vorm van demo's, een single en een complete plaat die pas midden jaren 90 het licht écht mocht zien. (Ik heb hem hier elders besproken. Embrace the Death.) Maar in iedergeval dit schijfje, het lekker ruige knallende The Rack is ook zeer oké! Alleen al hoe het gelijk het eerste nummer Vermin erin knalt...te gek! Stereo op 10! Gaaf album.

avatar van vin13
Rust in Vrede Theo. Teveel demonen op de weg.

avatar van exodus
Ik gooi het cijfer met een vette punt omhoog...Asphyx zijn beste album! Wat een bruut en puur knalwerk zeg!

avatar van exodus
Ik maximaliseer de score van deze legendarische Asphyx schijf richting 5 sterren. Wat een ruige bezieling! Na al die jaren groeit het album nog steeds....een wonder.! Een klein kritiekpuntje, maar dat begreep ik destijds bij het verschijnen van dit album ook al niet waarom het nummer "Ode To A Nameless Grave" niet in zijn geheel verschenen is op dit overigens mega te gekke album?!?! (zoals op de oorspronkelijke versie van één van de beste nummers van Asphyx "Mutilating Process")...'k zal Bob eens vragen waarom zij zich aan heiligschennis schuldig hebben gemaakt wat betreft dit legendarische meesterlijke nummer, als ik 'm ooit weer eens zie!

avatar van HammerHead
exodus schreef:

Ik had eigenlijk nog nooit de moeite genomen om de niet direct uitgebrachte debuutplaat Embrace the Death te beluisteren, maar zojuist toch maar eens gedaan. Conclusie: op The Rack staan wel meer heropnames van dat album, meestal met andere titels van de nummers. Naast het al genoemde Ode to a Nameless Grave zijn dit in ieder geval Pages in Blood (oorspronkelijk Embrace the Death), Diabolical Existence (oorspronkelijk Denying the Goat), Evocation (Circle of the Secluded) en Wasteland of Terror (To Succubus a Whore). Verder uiteraard ook nog The Sickening Dwell (eerder The Sickened Dwell). Een hoop van de teksten zijn daarbij overigens herschreven.

Een ander groot verschil is toch wel de productie. The Rack heeft een veel snijdender gitaarsound, perfect passend bij de hese en geselende vocalen van Van Drunen. Ook klinken de drums op Embrace the Death soms nogal rommelig en lijken bepaalde stukken harder opgenomen dan andere (beetje een demo gevoel), dat is hier beter voor elkaar.