Chico Hamilton Quintet - Chico Hamilton Quintet Featuring Buddy Collette (1955)

1 stem

Jazz
Label: Pacific Jazz

1. A Nice Day (2:50)
  2. My Funny Valentine (4:15)
  3. Blue Sands (6:30)
  4. The Sage (3:34)
  5. The Morning After (2:08)
  6. I Want to Be Happy (2:09)
  7. Spectacular (5:14)
  8. Free Form (4:57)
  9. Walking Carson Blues (6:02)
  10. Buddy Boo (5:07)
avatar van Mssr Renard
Heerlijke Westcoast-plaat, onder leiding van drummer Chico met een hoofdrol voor Buddy Collette op saxofoon (tenor en alto), fluit en klarinet. Naast een contrabas heeft het kwintet een cello. Ook is er een gitarist en zo is het kwintet compleet. Een mooie en volwassen mix van jazz en klassiek en de eerste plaat voor Chico als bandleider.

Westcoast is een genre dat ik nog niet echt onder de knie heb. Ik ben zelf niet zo een liefhebber van cooljazz, waar dit genre weer een subgenre van is. Maar ik vind deze plaat wel erg fraai, mede door de fluit, cello en gitaar. Het is in elk geval heel anders dan bijvoorbeeld waar Dave Brubeck of het Modern Jazz Quartet mee kwamen aan zetten.

Latere platen van Chico vind ik fantastisch, maar dit debuut kende ik nog niet.