Kyuss - Wretch (1991)

Label: Dali

1. (Beginning of What's About to Happen) Hwy 74 (3:10)
  2. Love Has Passed Me By (3:10)
  3. Son of a Bitch (6:00)
  9. I'm Not (4:30)
  10. Big Bikes (5:04)
  11. Stage III (4:05)
miloz
Beetje matig debuut. Sommige nummers zijn wel aardig. Maar wat je hier hoort is vooral een band die zoekt naar een eigen sound. In nummers als Deadly Kiss en Son of A Bitch hoor je wel al een beetje die echte Kyuss sound maar als je dit album vergelijkt met het album hier na dan kan je bijna niet geloven dat er maar een jaar tussen zit.
Want deze is veel minder dan de andere Kyuss platen.

Eigenlijk vind ik hem 2 sterren waard maar omdat hij ik het toch redde om helemaal te luisteren nog een halve ster er bij. 2,5 *

avatar van oruiz
ik ben niet bekend met het andere werk van Kyuss, maar ik heb net voor het eerst deze cd beluisterd, en ik moet zeggen dat dit zeker niet tegenvalt. Sterker nog: het is zo op het eerste oor (raar spreekwoord ) een heel lekker album.

miloz
je moet zeker de andere platen van Kyuss een luisterbeurt gunnen want die zijn echt stukken beter vooral Sky Valley en And The Circus Leaves Town..... zijn van onvoorstelbaar hoge kwaliteit.

avatar van kaztor
Ik vind dit eigenlijk ook wel een lekker album. Son Of A Bitch is een vroege topper en ook Stage III is heel vermakelijk. De andere nummers liggen daar toch wel wat onder en het haalt het over het algemeen ook niet bij de andere albums, maar dit is zeker toffe muziek!

3,5.

Leuke en aanstekelijke plaat dit sterke debuut van Kyuss. Klinkt nog heel anders dan volgende albums maar al zoekend naar een eigen sound weten ze hier toch wel goeie tot zeer goeie nummers te brengen. Je zou niet zeggen dat er maar amper een jaar tussen deze en Blues for the Red Sun zit.

Kleine 4*

avatar van kaztor
Ik kan wel verkeerd zitten, maar ik dacht dat ik eens de Sons Of Kyuss-cd wilde toevoegen. Ik vraag me af waarom die niet is toegevoegd, want dat is het eigenlijke debuut van deze heren!

hoewel muzikaal iets minder ver gevorderd als andere albums is dit gewoon een steengoed album, lekker snel, lekker hard, veel bands mogen blij zijn als ze dit niveau kunnen halen

kaztor schreef:

Sons of Kyuss is niet uitgebracht onder de naam Kyuss. Hier staan wat tracks op die ook op dit album verschijnen, zoals Isolation (op SoK nog met de toevoeging Desolation), Happy Birthday, Katzenjammer, Love has passed me by en Deadly Kiss en Black Widow. De laatste 2 zijn zelfs exact hetzelfde. De rest klinkt uiteraard iets meer "demo" dan de Wretch-versies.
Ik heb namelijk van Isolation bijvoorbeeld 2 versies op m'n pc staan, en ik vind eigenlijk de "pre-Kyuss" versie vetter!

Lekkere stonerrock is trouwens ook Fatso Jetson.

De breakdown vanaf 2:06 bij I'm Not is trouwens heeeerlijk, heb 'm net nog geluisterd. Topper!

avatar van Dudeness
Hoewel natuurlijk niet evengoed dan hetgeen volgt, vind ik dit album meer dan vermakelijk.

3.5 dus

avatar van Lupin
Matig dubuut en alleen bedoeld voor de Kyuss-adepten die de collectie compleet willen hebben. Het is een album met te veel dertien in een dozijn, angry young men's-testoteron rock. Met name de eerste helft blinkt uit in middelmatigheid. De tweede helft is met de laatste vier nummers nog een beetje gered. Op "Big Bikes" horen we Homme al een beetje met zijn gitaar zoemen zoals hij dat op zijn latere platen dat zo briljant zou doen. "Stage III" is ook al een aankondiging van de latere 'uit de hand gelopen sessie-achtige' Stonerrock. Deze cd laat vooral horen hoe artiesten zich ontwikkelen. "Ik heb Kyuss en Joshua Homme gehoord toen ze nog slecht waren!"
Voor de Kyuss geinteresseerden: Sla dit album over en koop direct hun beste: Sky Valley.

Lupin schreef:

Ik vind die constatering wel wat ver gaan. Dit vind ik vele malen leuker dan al die recente poserrockbands op een grote hoop!

avatar van roelenbastiaan
Opvolger Blues for the red sun is vele malen beter, vanaf hier is kyuss pas echt tot leven gekomen, vind ik.
Wretch is totaal niet Kyuss.

ik begrijp niet wat iedereen tegen wretch heeft hier.
dit is een uitermate goede plaat die barst van de energie.
Op nummers als The beginning of what's about to happen, The law en I'm not begin ik spontaan te headbangen. Big bikes en Stage III vind ik ongeloofelijk lekker klinken.

Akkoord dat dit de minste van hun 4 albums is maar toch verdiend hij meer aandacht en waardering.

avatar van oruiz
oruiz schreef:

wat een gelul van mezelf zeg! Dit is een stuk minder goed dan hun volgende 2 albums

BSound
THE LAW!

avatar van spinout
Het geluid klinkt wat modderig; de drums te ver naar voren, ten nadele van de gitaar. Toch lijkt me dit een echt Kyuss album, ook al zijn de opvolgers beter.

Robbiev
ruw en ongepolijst. Big Bikes en Stage III met pompende bass. Bruut.........

avatar van RuudC
Kyuss is een band waar ik wel wat albums van heb, maar ze nooit beluister. Weinig problemen met deze plaat, maar uiteindelijk ben ik wel blij dat ik deze altijd weer terugzette in de schappen, na het met twijfels in mijn handen te hebben gehad. Het is een leuke rockplaat en het heeft zeker zijn momenten, maar het voelt nergens bijzonder aan. Er zit een fijn laagje aggressie in en het heeft wat zompigs, maar het komt er niet helemaal uit. Wretch duurt daarbij ook te lang. De laatste songs moet ik dan toch een beetje uitzitten.

avatar van lennert
Ik ben compleet onbekend met Kyuss buiten dat ik weet dat Homme ook in Queens Of The Stone Age speelt. Wretch is in ieder geval een lekker stevig album dat flink teruggrijpt naar een jaren '70 hardrocksfeer, waar grunge juist probeerde om deze sound te laten vallen. Dit levert een ruige plaat op, waar het toch nog goed zoeken is naar echt bijzonder materiaal. Het aan Black Sabbath-herinnerende Son Of A Bitch en het spacy Stage III zijn in dat opzicht de beste songs op een verder vrij aardige plaat, maar het mag allemaal toch nog wat spectaculairder. De snaredrum is wat mij betreft ook net nog te 'snarepend' in de productie, wat toch iets van het luisterplezier weghaalt. Desalniettemin een lekker vlot album.

avatar van Larzz
Heb de drie bekende Kyuss cd's. Deze ook maar aangeschaft. En hij viel mij enorm mee. Gewoon lekker stevige hardrock met prima gitaarwerk, vette bas en strak drumwerk. De zang klinkt wat vreemd. Maar niet storend. Nee. Heel aardig debuut van Kyuss.

avatar van Poles Apart
Heb "I'm Not" altijd een heerlijke song gevonden.