Bolt Thrower - Those Once Loyal (2005)

Label: Metal Blade

1. At First Light (4:39)
  2. Entrenched (3:42)
  3. The Killchain (4:41)
  4. Granite Wall (4:04)
  5. Those Once Loyal (4:15)
  6. Anti-Tank (Dead Armour) (4:15)
  7. Last Stand of Humanity (3:11)
  8. Salvo (5:19)
  9. When Cannons Fade (5:27)
avatar van Hemdale
Het nieuwe van album van Bolt Thrower, ik ben benieuwd

avatar van ravenstein
Ik ben ook heel benieuwd! En Karl Willets is terug van weer weg geweest!
Hopelijk wordt het niveau van ... For Victory bereikt.

avatar van tomthumb
Ik dacht toen ik het begin van The Killchain hoorde dat het Cenotaph was.

avatar van ravenstein
Originaliteit en diversiteit zijn nu éénmaal niet bepaald kwaliteiten waar Bolt Thrower bekend voor staat.

avatar van ravenstein
Gekocht, gehoord en goedgekeurd.
Those Once Loyal behoort, laat ik maar meteen met de deur in huis vallen, samen met ...For Victory tot het beste wat deze legendarische Britse Death Metal-band al laten horen heeft.
Het is niet voor niets dat dit album in zowel Rock Tribune, Mindview als Riff Raff erg goede kritieken krijgt.
Het is een frisklinkend album dat op sommige momenten een ongelofelijke groove bevat. Stilzitten is geen optie. Weinig nieuws valt er eigenlijk niet te bespeuren, maar wat Thomson, Ward, Bench, Kearns en Willetts (hoera, hij is terug!) doen is exact wat de fans willen: een voortreffelijk Bolt Thrower-album brengen en wie wil weten hoe zoiets klinkt moet zich deze Those Once Loyal maar aanschaffen.

Zolang ze platen als dit blijven uitbrengen, blijft ik fan.

bendrino
ik ken er maar 1 liedje van, "entrenched" en dat is een machtig nummer.
zou het dan een goed idee zijn om de andere te kopen?
of lijken de liedjes niet echt op dat ene?

bendrino
de andere liedjes zijn zelfs veel beter, dus dat album ga ik toch lekker ff kopen

Zeker te weten een van de beste albums van Bolt Thrower.Klasse!!!

avatar van Maximusic
Zeker een geweldig album! Ik heb in al die tijd nog steeds geen favorite tracks kunnen kiezen. Doordat het album nergens inzakt is het zo moeilijk kiezen... Ik ben waneer de dame en heren weer met iets nieuws komen.

Bericht verplaatst naar Bolt Thrower

avatar van vin13
Ik vind deze plaat geslaagd en vergeleken met bijv. Mercenary is de productie goed en de instrumenten goed in de mix gezet, de zang vind ik ok maar niet heel bijzonder. De teksten over oorlog spreken me wel aan en geeft het album een beetje extra. Maar in het geval van Bolt Thrower is het natuurlijk een beproefd concept.
Het is wel jammer dat Martin van Drunen niet zingt dat zou de plaat nog beter maken.

Empyrium
Wordt wel weer eens tijd voor een vervolg op dit album, of bestaan ze niet meer?

Those Once Loyal is in ieder geval een vette aanrader.

avatar van bennerd
Empyrium schreef:

Those Once Loyal is in ieder geval een vette aanrader.

Ik had ergens vernomen dat ze een nieuw album wouden uitbrengen, maar het op het laatste moment werd het gecancelled wegens "gebrek aan vertrouwen in het materiaal".

avatar van bennerd
Heerlijk hoe je in dit soort muziek de typische Britse degelijkheid kunt horen.

avatar van Fza
Fza
Zit maar weer eens op youtube de fantastische zelfgemaakte oorlogvideo's bij Bolt Thrower nummers te kijken. Wordt tijd dat ze een nieuwe plaat uitbrengen.

Raar dat ik hier nooit gereageerd heb, dit is mijn favoriete death metal plaat aller tijden. Bruut, heerlijke groove, simpel weg fantastisch.

avatar van Edwynn
Op is Those Once Loyal zich geen onaardige aflevering uit de Bolt Thrower-oorlogsverhalenvertellerijcyclus. Wel ligt het album mijlenver achter in het mijnenveld dat eerder al op meer glansrijke wijze door albums als Realms Of Chaos en War Master werd getrotseerd. Met enkele modern springerige riffjes, loopjes en ook beetje groove proberen de Britten wat nieuwe accenten aan te brengen maar het gevoel van een flauwe doordruk blijft desondanks bestaan. Ik mis ook wat smerigheid in het totaalgeluid. Enne, is de Cenontaph-verwijzing in de The Killchain nu een knipoog of meer een wanhopige verwijzing naar inspirender dagen?

Karl Willets is gelukkig dan weer wel van de partij. Wie anders dan deze meestergrunter kan nu beter als heraut van een aanvallende troepenmacht fungeren? Dat is één lichtpunt. Lichtpunt twee is het feit dat Bolt Thrower ondanks het gebrek aan inspiratie nog altijd staat voor oerdegelijke death metal. Enfin, Those Once Loyal is niets bijzonders maar toch een alleszins redelijke death metalschijf.