Bill Laswell - Dub Chamber 3 (2000)

Electronic / Jazz
Label: ROIR

1. Beyond the Zero (9:10)
  2. Cybotron (9:27)
  3. Devil Syndrome (11:53)
  4. A Screaming Comes Across the Sky (17:33)
avatar van John Doe
Gave samenkomst van dub en jazz.

Mooie simpele beats die af en toe leiden. Lage bassen die stevig, maar vredig zoemen. Een trompet die even opkomt. Een electrische piano met sfeervol spel.

Een korte tour langs de nummers.

Beyond the Zero / een Oosters instrument daar wordt mee geopend. Al snel komt een trompet in. Groovy diepe bassen erbij, de beat erin na 1 minuut. Een tabla trommel erbij. De toon is snel gezet. Een beetje loom, maar de beat is zo dat je niet in slaap zult sussen. Een sterke balans, die weet Bill Laswell wel te vinden. Hij weet zelfs constant te voorkomen dat het een saai album wordt. Hoewel dat het na het einde van di nummer dreigt te gebeuren weet de afsluiting te boeien door een licht gevoel van mysterieuziteit te creeëren.

Cybotron / In dubwalmen gaan we door met de reis. Een bepaalde gitaar met het delay-effect erop doet me aan die uit een bekende hit denken, maar ik kan er helaas niet op komen. Als de beat bloot komt te liggen, doet die me denken aan de hiphop beat in Push It Along van A tribe Called Quest. the boom, the bip….the boom bip - zo gaat ‘ie. Mooie droge beat. In een mooie atmosfeer wordt uiteindelijk geëindigd, terwijl je onderhand in trance gebracht bent.

Devil Syndrome / Ontspannenheid en spanning contrasteren hier goed naast elkaar. Er wordt snel van start gegaan. Vlug jazz-piano gepingel en een uptempo beat geven actie af terwijl een mooi tetterende spannende trompet langskomt en diepe bassen een flinke hypnotiserende basis geven. Na 5 minuten wordt overgeschoten in een heerlijke rustigere beat, waar de geluiden hun plaats in vinden. Dat gaat na een paar minuten weer over in wat bass gepiel, wat echt geweldig is naast de nu ambient aandoende geluiden eromheen. Vrij sublieme muziek. De beat komt er weer bij uiteindelijk en de geluiden geven een ontspannen naspel waardoor de afgelegde afstand van dit nummer in ere wordt gehouden, knap.

A Screaming Comes Across the Sky / de titel doet vermoeden dat er schreeuwende gitaren in voorkomen. Dat is niet waar. Dit is juist een rustgevende afsluiter. Een licht emotionele, maar luchtige gitaarmelodie zit de eerste helft van het nummer op een rustige maat, met weer een lekker erin gewoven dynamische beat. Het gezoem zit er op natuurlijke wijze onder. Als de melodie van de gitaar ophoudt wordt kort uitgeëbt en heel soepel overgeslagen naar het tweede deel van het nummer. Brommende bassen liggen hier naast een electrische piano met wat effecten erop en ambient klanken. Binnen een paar minuten kom je in een zeer mooie trance terecht waarmee de reis in de dubcabine van Bill Laswell beëindigt.

Dit zouden best wat meer mensen mogen proberen. Zeer sterk album.