KISS - Asylum (1985)

Label: Mercury

1. King of the Mountain (4:20)
  2. Any Way You Slice It (4:04)
  3. Who Wants to Be Lonely (4:03)

met Jean Beauvoir

4. Trial by Fire (3:26)
  5. I'm Alive (3:47)
  6. Love's a Deadly Weapon (3:32)
  7. Tears Are Falling (3:53)
  8. Secretly Cruel (3:44)
  9. Radar for Love (4:02)
  10. Uh! All Night (4:01)

met Jean Beauvoir

avatar van Von Helsing
Thin Air! schreef:
Ik weet niet of het met cultuur te maken heeft Edwynn.
Meer van; iemand van 62 jaar ( in bezit van strippenkaart voor dokter Schumacher) die nog steeds op het podium staat met blote (behaarde) bast en staat te knipogen naar 16 jarige bakvisjes.
Het heeft iets treurigs vind je niet.

Als de muziek dan ook van hetzelfde niveau is dan vallen mijn jeugdhelden van hun sokkel.

Well, we work all day
And we don't know why
Well, there's just one thing that money can't buy
When your body's been starved feed your appetite
When you work all day, you gotta Uh! all night
Ooh, let me hear you, uh, right, uh, uh, uh, yeah

Lekker nummer toch? Niet dan? Paul Stanley was toen net 32 jaar. Voor het laatst op 12 april 1986 live gespeeld.

avatar van Edwynn
Tja, ik zou willen dat mijn vader nog zo dartelde. Bovendien zijn dat weer uiterlijke kenmerken die verder niets zeggen over de muziek. Eenvoudig, lineair en niet meer in de mode. Allemaal waar, maar daar ben ik niet gevoelig voor. Ik krijg er altijd wel goede zin van. Bovendien kan ik me het gevoel van he-le-maal losgaan na een week hard werken nog immer levendig voorstellen. Dus in die zin is het nog altijd herkenbaar ook. En een King Of The Mountain rockt nog altijd ballen uit broeken. Dat horen we niet meer op de radio...

avatar van SemdeJong
Edwyn ik ga er de komende weken gewoon nog een paar keer naar luisteren. Misschien dat ik mijn mening bijstel.

Bedankt voor je toelichting. Ben het trouwens met je eens dat het uiterlijk er niet toe doet. Ben zelf een grote Queen fan. Ben wel eens benieuwd hoe Freddie Mercury er vandaag de dag op zijn 68e bij zou lopen.

avatar van Thin Air!
Edwynn schreef:
.rockt nog altijd ballen uit broeken. Dat horen we niet meer op de radio...

Edwynn, daar hebben we het toch al een keer over gehad

YouTube - Hellhammer - Crucifixion [w/ outro]

avatar van vielip
Thin Air! schreef:
Het heeft iets treurigs vind je niet.

Waren ze in '85 al zó oud??

avatar van aarrtentonny
Toch vreemd dat dit album zwaar wordt ondergewaardeerd. Nummers als King of the mountain, Who wants to be loneley, I'm alive en Tears are falling kunnen toch als de betere mae-up loze kiss nummers gerekend worden.

avatar van vielip
Ja man, een prima album!

avatar van Heer Hendrik
Wat mij het eerst opvalt aan dit album is .............................De Cover/Hoes

Is iemand ooit wel opgevallen dat de lippen in de kleur zijn van de soloalbums uit 1978

- Paul Stanley----Paars
- Gene Simmons----Rood
- Bruce Kulick----Blauw ( de cover van de soloplaat van Ace uit 1978 was blauw) Ace was toen de leadgitarist en Bruce was dat in 1985
- Eric Carr----Groen ( de cover van de soloplaat van Peter Criss uit 1978 was groen) PeterCriss was toen de drummer in 1985 was dat Eric Carr

0,5
Verschrikkelijk, verschrikkelijk. Ben destijds als Kiss liefhebber na Lick it Up afgehaakt, en heb eigenlijk pas geleden dit album voor de eerste keer gehoord. Vreselijke pulp muziek van een zeer twijfelachtig niveau van een groep die bijna volledig in de anonimiteit afgegleden was en je het verschil met andere dertien in een dozijn bandjes al niet meer hoorde. Uh all night behoort tot een van de slechtste songs die ik ooit gehoord heb. 0,5. En wat is die Kulick een charismaloos figuur.

avatar van loneranger
'Asylum' klinkt als het broertje van 'Animalize' maar is toch niet zo goed als die plaat is. De nummers van Simmons zijn evenals op 'Animalize' niet sterk maar ook niet alle nummers van Stanley zijn zo goed als op het vorige album. 'Who wants to be lonely', 'Tears are falling' en 'Uh all night' zijn mijn favorieten.

Een halfje eraf

avatar van Brutus
Niet het beste album van Kiss, maar er staan wel een aantal goede nummers op.

avatar van Kronos
Kiss maakt het zichzelf makkelijk en bewandelt verder het pad dat bergafwaarts gaat. Steeds vaker zijn gerecycleerde stukken muziek uit oudere nummers te horen. Al doet Kiss niet slechter dan vergelijkbare bands uit die periode. Voor wie trek heeft in een lekkere bak hardrock-herrie voldoet Asylum ruimschoots.

70/100

avatar van RuudC
En weer verder. Het is weer een typische middle-of-the-road album. Kiss volgt keurig de ontwikkelingen binnen de populaire hair metal en past dat prima toe op Asylum, maar verder vind ik het een tamelijk zielloze verschijning en zit het qua niveau op de gemiddelde andere band van die tijd. Ik kan me ook niet voorstellen dat er een haan naar gekraaid zou hebben als er een andere naam dan Kiss op zou staan. Behalve de zanger hoor ik weinig verschil tussen de songs van Gene en Paul. Dat is geen compliment voor Gene.

1. Ace Frehley
14. Dressed To Kill
15. Unmasked
16. Rock And Roll Over

avatar van B.Robertson
Wederom een nieuwe sologitarist in de band op dit verder weinig opvallende album. Het ontbreekt hier m.i. aan echte uitschieters al wordt het nergens echt minder. Val zelf onder die groep mensen die KISS in de periode zonder maskers ontdekt heeft. Kan me herinneren dat ik de hoes maar niets vond, maar de inhoud sprak me des te meer aan. Uit nostalgische redenen draai ik Asylum zodoende nog wel eens in de zo veel tijd. Paul Stanley heeft duidelijk de overhand op Gene Simmons met gezongen nummers. Bij een tweetal songs zit het tempo er behoorlijk in en zoiets als Tears Are Falling is wat radiovriendelijker. Radar for Love bevat zelfs een vrij uitzonderlijke tempowisseling bij de gitaarsolo. De volumekraan blijft nog steeds openstaan.

avatar van lennert
Ik begin nu heel erg veel moeite te hebben om de albums uit elkaar te houden, tevens begin ik ze ook een beetje zat te worden. Het enige dat de aandacht af en toe weer terugbrengt is de snelle gitaarsolo's van Kulick. Wikipedia geeft zonder onderbouwing aan dat dit album de laatste tijd 'in high regard' is bij metal fans in het bijzonder. Ik betwijfel het persoonlijk. Opener King Of The Mountain is nog best aardig, verder kak ik vooral steeds in bij het middle of the road songmateriaal. Deze periode valt dan uiteindelijk toch niet mee. Uh! All Night is ook weer een nieuw frivoliteitsdieptepunt van de band.

1. Creatures Of The Night

14. Rock And Roll Over
15. Dressed To Kill
16. Peter Criss
17. Gene Simmons

Heerlijk album, ik denk dat ik deze het vaakst geluisterd heb van alle albums die ik ken in mijn leven. Smaken verschillen uiteraard. Maar dat KISS albums op elkaar lijken is natuurlijk klinkklare onzin, vijf jaar hiervoor kwam Unmasked uit, daarna The Elder, Creatures weer een jaar later. In vijf jaar tijd, tussen 1980 en 1985 toch wel zeer verschillende albums.

avatar van ricardo
Ik vind dat idd ook een vreemde uitspraak van Lennert, dat hij de albums wat zat begint te worden vanwege het gebrek aan variatie. Kiss is naar mijn mening 1 van de meest commerciele bands die er zijn, en ze passen zich steeds aan het muziekale klimaat aan wat toen heerste, soms geslaagd en soms wat minder geslaagd. Als het vanaf het debuutalbum al niet je ding is, dan sta je er al negatief in, en dat zal de hele marathon waarschijnlijk wel zo blijven. Ik was eerst ook enorm benieuwd naar de marathon van Lennert en RuudC, maar deze band ligt ze duidelijk niet. Heb ook begrepen dat ze de albums veelal maar 1 keer beluisteren, en daar hun oordeel op baseren. Respect dat ze er zoveel moeite voor doen, maar smaken verschillen. En in het geval van Kiss kan ik mij zeker niet in hun mening vinden. Ik bedoel Simmons een slechte zanger noemen, en een oversexte om te kotsen man te noemen qua texten omdat je daar meer op let omdat de muziek je niet boeit, dat zou voor mij een reden zijn om bij een marathon halverwege uit te stappen Ik vind Kiss ook een wisselvallige band, maar om ze min of meer af te serveren als soort tweederangs band, daar kan ik mij zeker niet in vinden.

avatar van lennert
Ik vind het intrigerend dat jullie dan juist kritiek zouden hebben op de uitspraak dat ik de laatste albums op elkaar vind lijken, de hair metal van Lick It Up tot (in ieder geval hoever ik ben gekomen) en met Crazy Nights is onderling amper afwisselend, zo zit hair metal als genre ook niet in elkaar. Music From The Elder en Creatures Of The Night zijn overduidelijk andere albums inderdaad, die waardeer ik ook prima.

ricardo schreef:

Genoeg bands waarvan ik het debuutalbum niets vind en andere albums wel. Ik heb tot nu toe vier albums 4 sterren gegeven, dat betekent dat ik die albums ook echt goed vind en zou aanschaffen.

Dat Kiss een miljoenenseller is ga ik niet ontkennen, tweederangs als het op kwaliteit aankomt zou ik voorlopig met alle gemak stellen. Maar ik ga gewoon door met luisteren, want ik hoop op meer 4 sterren of hoger albums.

avatar van loneranger
Over op elkaar lijken gesproken. 'I'm Alive' is heel duidelijk een kopie van 'Under the gun' op Animalize. Persoonlijk vind ik het laatste nummer beter dan deze track 5 op Asylum. En daarnaast vind ik Animalize een beter album dan Asylum. Dat komt omdat ik de vijf nummers van Paul Stanley goed vind. Ik moet wel zeggen dat de track 'Love's a deadly weapon' van Gene niet slecht is. Wat wel weer wat anders is dan goed. De opvolger van deze plaat 'Crazy Nights' vind ik ook weer beter. Eigenlijk vind ik dit een van de minste albums die Kiss heeft uitgebracht.