Keef Baker - The Widnes Redevelopment Project (2005)

Electronic
Label: n5MD

1. Runt [Mothboy Remix] (4:09)
  2. Betty Swollocks [Pamphlet on the Hillside) (Detritus Remix] (4:08)
  3. Ernie Unvise [Displacer Remix] (3:52)
  4. Armed Snobbery [Harmed Knobbery) (SubtractiveLAD Remix] (7:22)
  5. Daffodil Particle [Pollen) (Keef Baker Remix] (3:59)
  6. Calmed Robbery [Ochre Remix] (6:12)
  7. Bingo Hall Murders [Sweaty Betty) (Savant Remix] (3:59)
  8. Runt [Lackluster Squeez) (Lackluster Remix] (3:57)
  9. Armed Snobbery [I am Not Keef Baker's Mum) (Proem Remix] (3:56)
  10. Castrovalava [Spark Remix] (4:41)
  11. Logopolis [Scrap.edx Remix] (8:17)
  12. Castrovalva [Shadowclast Remix] (4:05)
  13. Reckless Engineering Trough Diamonds [Bitcrush Remix] (3:55)
avatar van John Doe
bedankt mods voor de toelating ondanks de lage kwaliteit cover. De kwaliteit daarvan was ook bij de originele-''The Widnes Years'' laag. Maar de kwaliteit van de muziek niet, integendeel - en dat maakt het toevoegen van zulk spul nou zo interessant. Heb n5MD trouwens wel al gevraagd om een scherpere cover, wellicht alsnog dus, hoe onboeiend het ook is

Hier te vinden: remixen van de originele Widnes Years-nummers door n5MD artiesten plus van een nieuw nummer: 11. ''Logopolis''. Ook een remix van het nieuwe project van Keef Baker samen met Mike Cadoo van Gridlock, artiestennaam Savant. Een album of EP van Savant lijkt me nog interessanter. Samples van deze: hier.

Wat een droom CDtje dit

avatar van John Doe
Oké, n5MD is cool. Naast de geweldige artiesten, lay-out van de site. Ook een vette service. Binnen een half uurtje de cover gekregen genaamd 133.jpg en 638 kilobytes groot Dat maakt die letters ''Keef Baker'' toch ineens heel mooi. 133 is het catalogus nummer van deze release dus de andere hebben ze ook mocht dat nodig zijn. Even omgezet en gecorrigeerd.

avatar van Goodfella
John, namens de hele MusicMeter-crew: we zijn trots op je.

Wat ik trouwens nog niet wist (sommige mensen wel), is dat n5MD een eigen webradio heeft. Makkelijker kan een kennismaking met dit label niet worden gemaakt

avatar van John Doe
Super die n5MD-radio. Wist ervan, maar nooit gebruikt. Je hebt de drempel omlaag gehaald

Voor de geïnteresseerden:

- Foto's van Keef's nieuw ingerichte studio: 1/2/3/4

- Keef's myspace met een nummer van het opkomende nieuwe album (voorjaar 2006 verwacht) te beluisteren, genaamd ''The Glass Tax''. Diep nummer vind ik.

Lees de 4 berichten van Keef Baker via de laatste link voor erg onthullende info over dat nieuwe album.

avatar van Onderhond
Bijna even prachtig als het origineel. Erg geslaagd album dit, met enkele stevige uitschieters, zoals beide Armed Snobbery remixen. Proem laat zich weer een keertje van z'n beste kant zien. . Dik verdiende 4.5*, en wat kijk ik uit naar het nieuwe album van Baker.

avatar van Onderhond
Vandaag geluisterd al wandelend door het zacht ontdooiende Antwerpen, en wat is dit mooi. Kerstmis valt eigenlijk een maand te laat, want de lieflijke, mooie crunchy electronic die op dit album staat past echt perfect bij de sfeer.

En wat een compliment eigenlijk ook voor Baker zelf. Eén full album uit, en dan deze CD. Proem, Mothboy, Displacer, half Gridlock, Spark, Ochre, Lackluster ... geen remixen van kleine namen, ook niet een hoop labelwhores die snel even een remixCD in elkaar gedraaid hebben, maar kwaliteit doorheen het genre dat hier een prachtig album aflevert. Erg dikke 4.5*, 5* zitten er misschien nog wel in. Het volgende tripje door een besneeuwd Antwerpen misschien.

avatar van Onderhond
Tja, screw it, als ik op die sneeuw moet wachten staat dit volgend jaar nog op 4.5*. Mooi ophogen, pracht van een album. Remix albums zijn nog nooit zo mooi geweest. n5MD op z'n best, wat je van zo'n label verwacht. Groots, etc etc.

Hop hop rest, waar blijven die stemmen

Sietse
ik heb het album niet gehoord, maar moet zeggen dat ik de hoes heel mooi vind. Tijdens het lab30 festival heb ik een aantal van deze verkocht voor Lackluster. Zal hem zelf binnenkort maar eens opzoeken...moet toch wel weten wat het is Echter aan de namen van de remixers te zien niet geheel mijn ding, al heeft Proem best leuke dingen gedaan ooit en ook Lackluster kan ik nog best pruimen (althans zijn oude plaatjes...nieuwe werk ken ik niet zo...)

avatar van Onderhond
Jij behoorde niet tot de rest die ik aansprak

Ik denk dat je trouwens meer hebt aan het origineel van Keef Baker. Da's toch net iets aparter dan dit album, want eigenlijk best "normaal" is, maar dan wel perfect uitgevoerd

bas
prachtige cd! Heerlijke tracks, je hoort regelmatig de originelen, maar toch op een eigen manier. Inderdaad, typisch N5MD, heerlijk! 4,5* maar neigt naar 5!

Jammer dat de cd in een kartonnen envelop zit in plaats van een normaal doosje... die sticker doet me ook weinig, maar och...

avatar van John Doe
Zijn jullie nou helemaal belazerd

Ik ben er duidelijk minder enthousiast over dan jullie en heb er de tijd voor genomen mijn gedachten te ventileren.

De meeste tracks voelen - ook al hebben ze aardige tot zeer leuke ideeën - nogal tegengehouden aan. Belemmerd door zichzelf. Ze zitten vast in een klein hokje. Dat voelt niet goed, niet volwaardig.

De eerste halve minuut van het album voorspelt heel anders: een heel stoer feest-gevoel borrelt hevig op, maar dan begint het nummer zichzelf al stilaan aan banden te leggen.

Nummer 2 hoort nog bij de betere van het album. Deze geeft aan het wilde begin van het album aardig voortgang. Voelt ook niet geheel goed hier, zit vast.

Nummer 3. Aardige, maar niet zo boeiende sfeer. Voor de rest heeft het weinig te bieden.

Nummer 4 is opgepompt, maar heeft niks om handen. Aan het einde kom je uit een roes, maar als je nog lichtelijk bij zinnen bent weet je dat het wel een onzinroes is. (exemplarische tekst voor het album)

Nummer 5. Keef Baker laat zich eens van z'n slechte kant zien. Hoe hij zichzelf sampled is belachelijk. Mindere beats. Alleen de eindtrommel klinkt mooi en het ritme is dan ook even goed. Verder net zoeen onzintrack als de meesten hier.

Nummer 6. Ochre start ook met slecht getune aan een sample. Wat ijl en verwaterd zeg... Verder is dit een aardig kibbelend trackje, dat wel goed z'n tijd neemt en een redelijke sfeer herbergt. Hoort toch bij de minsten dingen die ik ken van Ochre, veel vrij uitgegeven tracks van Ochre klinken professioneler.

Nummer 7. Begint erg lelijk. Als je door de irriterende chaos heenluistert komen na een paar minuten nog best mooie melodieën bij elkaar, daarmee ontwikkelt de track zich wel goed. Jammer van die voortdurende lelijke wolken in het geluid.

Nummer 8. Is niet echt interessant, maar deze artiest is in ieder geval niet de weg kwijt zoals 'ie bezig is.

Nummer 9. Proem komt met de beste track op de proppen. Misschien komt dat doordat dit het enige nummer is dat Keef Baker's moeder niet heeft geproduceerd. Ik weet het niet, maar het lijkt haast zo. Hier zit dus wel genoeg muzikaliteit in. Prachtig gesample. De beat komt er heel natuurlijk in, vooral mooi door de hats. Maar als ik het skepticisme z'n doorgang geef is deze ook niet helemaal goed doorgewerkt, te kort. Op Proem heb ik al langer m'n ogen gezet en hier geeft hij weer extra vertrouwen. Van hem ga ik een keer een album kopen.

Nummer 10. Nu wordt er wél leuk gewerkt met een sample. Lekker spooky De schreeuwende productie is hier wel zeer op z'n plaats. Gave track hoor. Stekend, stoer beatwerk.

Nummer 11. Nogal in trance brengend nummer. Totaan de felle glitch dan. Nounee, de glitch werkt hier eraan mee. Een aardige warme roes komt hiermee tot stand. Toch kan dit nummer van 8 minuten wel iets meer toevoeging gebruiken. Ik verwacht hier niet zo naar om te kijken.

Nummer 12. Deze mix lijkt het meest om z'n voorganger. Dat houdt de kwaliteit van de muziek bij dit album dan nog omhoog, dus dan moet ik tevreden zijn. Niet zoeen speciale mix verder.

Nummer 13. Begint met wat één van de mooiste stukjes uit The Widnes Years. Een drumstel beat komt in. De warme roes trekt weer eens stevig aan (er gebeurt verder weinig). Een melodie die door Keef Baker zelf er mooier bij is gelegd komt er bij en that's it.

Ik geef nu wel negatief commentaar, maar dat komt vooral omdat het tegenvalt voor mijn verwachtingen.

- Wat slecht gespeel met atmosferische samples uit de originelen komt langs bij meerdere nummers.

- Van track tot track wordt ik steeds in opgepompte (emotionele) sferen ondergedompeld, maar ik vind het niet kwalitatief genoeg. Het geeft misschien wel een warm gevoel, maar dan ben je in mijn ogen lichtelijk bedrogen.

- De tracks zitten niet goed in elkaar. Bij het merendeel is dynamiek er uitgehaald door de achtergrond-atmosfeer constant door te laten lopen met veel release en reverb. Daarachter verschuilen artiesten zich wel vaker.

Het voelt toch aan als een groot ''filler'' album. Inhoudelijke tijdverspilling daarmee.

Mijn scherpere waardering zal ook wel iets te maken hebben met een veranderend bewustzijn door de andere electronische muziek die ik op dit moment beluister.

avatar van Onderhond
Ik had gezworen dat hier anders net nog 4* stonden van jou.

Vraag mij wel af waarom ik mij lichtelijk bedrogen zou moeten voelen, en wat ik mij moet voorstellen bij "inhoudelijke tijdverspilling" ...

avatar van John Doe
4* was meteen al bijgedraaid tot 3,5*, had ik beter kunnen verwijderen Ik kwam er na een paar seconden achter dat ik deze toch op 3,5* had geplaatst ipv 4 als eindconclusie (die ik ergens aan het begin van de MuMe-crash had gemaakt). Na de grondige luistersessie en analyse deed ik er maar een halfje vanaf.

Ík voel mij (uiteraard) lichtelijk bedrogen en voor mij is het inhoudelijke tijdverspilling Mijn houding in de muziek is ook totaal anders. Wat voor mij de definitie van een ''goede nummer'' is, daar ketst veel van deze muziek op af, muv. Proem en Shadowclast. Ik denk dat ik wel kan uitleggen wat voor mij muziek is waarbij je niet bedrogen uitkomt. Maar dat wordt te lang aangezien er verschillende stijlen nummers zijn. Het komt er wel op neer dat als ik mijn aandacht dieper op de nummers gooi, ik erachter kom of ik er tevreden mee ben op de langere termijn door echt sterke muzikaliteit in mijn ogen. Hier zie ik geen uitdagende muzikale ideeën. Ik zie het als makkelijke muziek die vooral conceptgericht is, maar niet muzikaal is als je er dieper op inkijkt. De geluidstuning, patronen en sequencing zijn voor mij niet naar behoren. Dat zijn toch basispunten in mijn definitie van een goed nummer.

bas
nou, jullie kunnen analyseren wat jullie willen, en er alle termen aan koppelen die in jullie hoofd opkomen, maar ik vind het het belangrijkst dat het gewoon erg lekker klinkt.

Ik voel bij het luisteren dat deze club vrienden van N5MD de grootste lol hebben gehad bij het maken van deze tracks.
Kijk, het blijven remixen, dus geen originele nummers, maar ze verknallen de muziek absoluut niet en voegen er hun eigen elementen aan toe. Prima voor elkaar.

Ik ben wel benieuwd hoe je er tegenaan kijkt, en zeker waarom je een CD van Reload zo hoog inschat, terwijl die voor mij steeds meer tegenvalt, met enkele uitzonderingen...

bas schreef:
Analyses gaan ook over het wel of niet lekker klinken.

De artiesten zijn anders zo vrij geweest om totaal andere nummers te maken dan die op The Widnes Years staan, daar kun je alle kanten mee op. De goede kant dus ook en ik zie dus wel punten waarop ze dat niet gaan.

Luister de Reload mix van On (Aphex Twin) eens (zo kan een mix dus ook denk ik dan). Als je die als minder ziet dan de mixen op dit album dan is dit een goed voorbeeld van ons smaakverschil

Ik luister aardig wat albums die meer dan 10 jaar ouder zijn dan dit. Maar dit vind ik slechter, minder muzikaal en ook minder lekker klinken. Maar dat gaat dus eigenlijk bij mij samen. Evenals dat de rationele en gevoelsbeleving bij mij erg veel overlap heeft. Dat komt doordat ik op zoek ben geweest (en altijd zal zijn) naar wat mijn gevoelsbeleving in muziek bepaald.

Sietse
ik lees hier bij John Doe wat ik al een tijdje heb met deze gehele scene...het lijkt dood te bloeden...maar goed mijn mening is algemeen bekend ondertussen

avatar van Onderhond
Ik heb toch vooral de indruk dat die "doodbloed" ... uhm, "onzin" van mensen komt die zelf met muziek bezig zijn, en dan vooral in genres die wat door IDM onderdrukt worden.

Van artiesten die een beetje eerlijk zijn hoor je trouwens ook vaak dat veel van de kritiek op "makkelijkere" en "toegankelijke" muziek vanuit minder idealystische plaatsen afkomstig is. Ik heb mij vroeger ook een beetje met muziek beziggehouden, en op een bepaalt moment merk je gewoon dat je anders tegen muziek gaat aankijken. Persoonlijk vond ik dat een smerig en zielloos gevoel, ben er verder ook niet mee doorgegaan (al was dat niet de enige reden ), maar sindsdien wantroom ik wel een beetje de mening van mensen die zelf muziek maken.

nou nou...

ik keur muziek niet op simpelheid ofzo hoor...er is genoeg "simpele" muziek die ik leuk vind. Het is gewoon dat ik niet veel nieuws meer hoor in de IDM en daardoor de interesse erin ben verloren, maar zoals ik al zei, das een bekend verhaal en kan het wel gaan herhalen, maar dat heeft verder geen zin, dus laat ik het hier ook bij.

Ik vind het fijn dat er mensen zijn die dit wel leuk vinden en die er plezier aan kunnen beleven...het laatste optreden van Lackluster dat ik heb gezien was voor veel mensen die er waren een waar feest (hij speelde ook maar 2 uur ) en dan is het toch meteen een leuke avond omdat die mensen zo'n plezier hebben.

Sietse schreef:
Die mening begrijp ik nu ook iets beter.

Ik beleef trouwens ook best veel plezier aan dit album, ik voel alleen dat het nog stukken beter kan. De artiesten hebben in dat opzicht onvoldoende doorgewerkt met de muziekgeschiedenis, de kwaliteit gaat er namelijk op achteruit en dat zal niet moeten gebeuren bij deze zogenaamde top van de idm. Net The Widnes Years nog eens opgezet en een gat van 2 sterren hiermee is wel op z'n plaats ja.

bas
...en op een bepaalt moment merk je gewoon dat je anders tegen muziek gaat aankijken....

daar kan ik me wel iets bij indenken, maar hoe kun je van muziek puur genieten als er automatisch dat soort ge-analyseer bij te pas komt? Ik vind beide albums van Keith aardig op 1 lijn, waarom zou ik op 1 lager stemmen omdat het remixen zijn die op een bepaald vlak minder muzikaal doordacht zijn...? Hoe zou het worden gewaardeerd als het geheel werd gepresenteerd als los nieuw album van hem? Ik merk ook dat de redenen van een bepaalde stem op hele andere gronden gebaseerd kunnen zijn dan waar ik muziek op afreken.

Ik kan me dan ook weinig voorstellen van een smaakverschil, dan wel een visie in hoe je de muziek waardeert. Kijk nou, dat gaat toch al veel te ver? Filosofisch geneuzel...

Die Reload mix van On is trouwens een prachtig nummer... Ander soort remix, wat braver en trouwer aan het geheel, maar ja, wat maakt iets tot een remix?

avatar van Onderhond
de kwaliteit gaat er namelijk op achteruit

Dat vind ik nu net niet bij dit album. Alleen is de benadering anders. Keef maakt wat hardere, grauwere muziek, terwijl dit de creme de la creme van de melodische IDM is. Kan me inbeelden dat je wat teleurgesteld bent als je meer voor het werk van Keef zelf valt, persoonlijk kan ik met beiden wel wat.

Maar wat melodische IDM (en ja, da's an sich een nogal onavontuurlijk genre) betreft vind ik dit redelijk onklopbaar. Heb het ooit vergeleken met een PT Anderson film (Magnolia). Eigenlijk is het niks nieuws of speciaal, maar zo perfekt uitgevoerd dat het terug geweldig wordt.

Ik ga met bas mee, en vrees ook dat er een zekere kille analyse veel kapot maakt. Vooral omdat ik zelf ooit gemerkt heb dat die er vanzelf komt, zeker als je je meer en meer met de technische kant van muziek gaat bezigmaken. Je hoort van mensen uit de filmwereld ook vaak dat de magie van cinema verloren gaat wanneer je zelf achter de schermen werkt, volgens mij is het net zo bij muziek.

En Sietse, ik ken meer artiesten dan jou alleen hoor, niet alles zo persoonlijk nemen

Sietse
ja maar het kwam zo na mijn post, dus dan is het toch vrij logisch dat ik het zo opvat en niet een andere artiest die hier toevallig niet is

avatar van Onderhond
Als ik me niet vergis is John Doe ook bezig met het maken van muziek, maar die mag me tegenspreken als ik het verkeerd heb

Sietse
hmm staat me nu je het zegt inderdaad ook wel iets van bij...

ik ben een beetje een zeef en vergeet nogal veel dingen
maar nu weet ik het weer, hij heeft me wel eens iets laten horen.
Maar misschein dat het bij hem ook wel eens zou kunnen komen door een verschuiving van interesse ofzo, maar ik weet het ook niet. Ik lul (lees: schrijf) maar gewoon door.

Onderhond schreef:

Dat vind ik nu net niet bij dit album. Alleen is de benadering anders.
Dat jij de kwaliteit er niet op achteruit vind gaan komt door jou en mijn subjectieve smaak, maar dat betekent niet dat alléén de benadering anders is.

Welk van de nummers hierop reken jij alleen bij die beste melodische idm?...Bola - Soup, Aphex Twin - SAW, Autechre - Incunabula , Orbital - In Sides zijn voor mij een paar voorbeelden van melodische idm van een totaal andere orde. (allemaal trouwens softere, minder grauwe muziek dan dit album)

Een nieuw album waarin constant mooi geprogrammeerde melodieën opduiken (die mij erg aan het hart liggen) is Silenzed van The Black Dog. Erg helder, recht toe, recht aan album. Dan is er bijna geen sprake meer van bedrogen kunnen worden bij aandachtiger luisteren. Benieuwd wat je daar van vindt.

Ik kan hier ook wat mee, maar dat betekent nog niet dat ik het goed vind.

Mooie vergelijking. Ik ben niet zo iemand die direct voor vernieuwing is. Ik ben iemand die in dit genre gaat voor de mooiste melodieën (aansluiting van meerdere en er kan een geweldige sfeer ontstaan), de mooiste geluiden en de beste ritmiek. De samenkomst van deze dingen en de opbouw zijn de overkoepelende zaken. Verder kunnen deze zaken los en in samenkomst oneindig veel kwaliteiten hebben (hypnotiserend, duister, vrolijk, melancholisch). Helaas, hier vind ik de kwaliteiten niet zo heel sterk.

Ik heb daar geen last van. Misschien komt dat doordat ik een knop kan omzetten van waar ik aan denk. Een analyse is bij mij een verwoording van iets wat ik al ergens voel of weet, dat veranderd niet meer.

Een verhoogd bewustzijn van dingen hoeft niet de waardering te verlagen, mijn visie is dat die ook verhoogd kan worden erdoor. De beroemde natuurkundige Richard Feynman heeft dit eens zeer helder verwoord door te zeggen tegen iemand die zoiets beweerde over de natuur dat hij zich naast dat hij de oppervlakte schoonheid kan waarderen, zich bewust kan maken van alle wonderbaarlijke processen en daardoor juist van nog iets extra's kan genieten (met uiteraard het heerlijke bijgekomende inzicht).

Het is in ieder geval een misvatting om te denken dat artiesten minder goed kunnen genieten, omdat ze zich bewuster zijn. Als je veelal hoort hoe alles is gedaan, kan dat zeker wat verpesten. Velen kunnen het echter heel goed combineren. De verwondering van wat de muziek met me doet en hoe het werkt, leven goed in harmonie bij mij. Dit is (zoals altijd) jou subjectieve ervaring, maar de waarheid is overal haast oneindig complex.