Simple Minds - Live & Rare (2004)

Label: MindMood

1. Don't You (Forget About Me) [Special Mix by Hu-Mate] (3:32)
  2. The Man Who Sold the World [White Spaces Mix] (5:21)
  3. New Sunshine Morning [Acoustic Version] (3:50)
  4. White Light / White Heat (4:29)
  5. Dirty Old Town (3:22)
  6. Belfast Child [Live - Verona '89] (8:18)
  7. Mandela Day [Live - Verona '89] (3:23)
  8. Alive and Kicking [Live - Paris '87] (6:25)
  9. Medley: Love Song / Sun City / Dance to the Music [Live - Paris '87] (7:00)
  10. New Gold Dream [Live - Paris '87] (5:31)
  11. Don't You (Forget About Me) [Perky Park Radio Mix] (3:45)
  12. Biko [SFY Album Version] (7:35)
  13. Spaceface [DJ Tomcraft Remix] (5:36)
avatar van c-moon
Live & Rare is een nogal vreemde compilatie, die in principe alleen in Italië te krijgen is en dan nog via een deal met Vodafone. Maar het betreft hier dus wel een volledig officiele release, het is zelfs mede gereleased door de band hun eigen label "MindMoods".

Is de verzamel de moeite waard om in huis te halen? Ja en neen!

Neen:
Het bevat live nummers die je ook al terigvindt op "Live In the City Of Light" (1987): nrs. 8,9 en 10, alsook de "Biko" albumversie van "StreeT Fighting Years" (1989).

Ja:
exclusief op deze CD een geheel nieuwe versie van "Don't You (Forget About Me): "Special Mix By Hu-Mate", door Simple Minds fans ook wel "Don't you 2003" genoemd, die een heel eigentijdse meer laidback versie laat horen van de song die eigenlijk nooit heb kunnen apprecieren: wel in deze versie vind k het een subliem nummer.. akoestisch gitaren, een aangenaam ritme... zo heb ik het veel liever...
Verder een leuke versie van Bowie's "The Man Who Sold The world" - White Spaces Mix. Een toch interessantere versie dan deze die je op Neon Lights kon horen. En er is natuurlijk de sublieme akoestische versie van "New Sunshine Morning" (originele versie op "Cry", 2002).
Niet te missen is de interpretatie van de Ewan McColl song "Dirty Old Town", de charts ingezongen destijds door The Pogues.
"White Light/ White Heat" (Velvet Underground) is een leftover van de "Neon Lights"-sessions, maar hadden ze er beter opgezet: dit is tenminste een degelijke cover...

De live-versies van "Belfast Child" en "Mandela Day" zijn van het Verona concert tijdens de Street Figthing Years tour uit 1989. Deze songs verschenen al wel als videoopnamen van deze show (Verona), maar nog niet als audiotracks....

De "Perky Park Radio Mix" van "Don"t You..." is leuk meer niet. En met "Spaceface DJ Tomcraft Remix" kan Simple Minds concurreren met eender welk technobandje op de dansvloer.. Een geslaagde dance mix als je het mij vraagt.

Deze verzamelaar: onmisbaar? Neen.
Leuk om te hebben: zeker weten!