Reload - A Collection of Short Stories (1993)

Electronic

7. Akzinor (0:58)
  8. Mosh (5:42)
  9. Ehn (9:12)
  10. Psychophylaxis (0:31)
  11. Le Soleil et La Mer (8:05)
  12. The Enlightenment (5:22)
  13. Event Horizon (5:59)
avatar van John Doe
Eén van mijn grootste tips aan de MusicMeter-community is dit album.

Het is toevallig, soort van, dat ik dit album op Discogs tegengekomen ben. Door op berichten van iemand af te gaan die ergens één mooi bericht schreef vond ik een album met niet zomaar nóg een mooi bericht, maar louter aandachtstrekkende boodschappen. Je moet altijd een oogje hebben voor speciaal positief schrift Dat is hier en hier te vinden, vergezeld door de beste score die ik ooit heb aangetroffen op Discogs, in dit geval 45 stemmers die een 5 geven. Deze muziek moest ik binnenhalen.

Wat blijkt, de reviewers hadden gelijk. Na een halve dag n5MD-muziek te luisteren zette ik dit op en dit overtrof alles. Uit het jaartal van Autechre's Incunabula en ook lijkende daarop kwa stijl, is dit me een nog stukje kwalitatiever en volwassener, en dat is haast niet te geloven. Reload is de artiestennaam, de meest gebruikte alias van Global Communication.

Werp ook eens een blik op de uitstraling van de artwork

5* voor mij en ik moet binnenkort gaan kijken waar ik een plaatsje kan vinden in mijn top 10 albums.

avatar van bas
bas
nergens meer te krijgen!

avatar van John Doe
Jammer dat ik de LP niet meteen gekocht heb op ebay voor 40-50 euro, maar de beslissing was toen iets zwaarder.

Bij deze soort muziek lijkt elk nummer een klein verhaaltje. Hier is dat helemaal letterlijk genomen door een boekje erbij te maken met korte verhalen die tot in de secondes bij de nummers passen. Als je op het goede tempo leest, volgens reviewers op internet, kan het de lees- en luisterervaring flink intensiveren.

Bijna elk elementair deeltje dat ik tot nu toe kan horen, krijgt mijn waardering van ''dit is geweldig gedaan''. Een echte nummer-voor-nummer analyse begin ik maar niet aan, zou dan meteen veel te uitgebreid verdienen te worden.

Globaal besproken is het album vloeiend in overloop, alles is subliem opgebouwd en overrompelend sfeervol. Na de industrial opener, openbaren zich de mooiste akkoorden die je je maar kunt bedenken en volgen twee melodieuze ambient-tracks. Rota Link (de woorden ''meesterlijke industrial loop'' zijn hiervoor geen enkele overdrijving), geeft een doorlink naar dark-industrial/ambient soundscapes. Het lang uitgesponnen 1624 Try 621 hoort namelijk binnen die omschrijving thuis, had zo op Tri Repetae gekund. De donkere bass erin is misschien wel het knapste ervan. De volgende twee nummers gaan helemaal door in deze sfeer.

In Mosh komt voor het eerst weer een wilde beat erin, net zoals bij Teq. Vervolgens breekt net zoals ná Teq, een ultiem ontspannen track het album verder open: (getiteld) Ehn. Tijdelijk (in ieder geval) favoriet deze, wat een diepgang. Komt richting hoogtes van Everything You Do Is A Balloon. In dit kader gaat het op niveau door tot aan de vloeiende overloop naar de afsluister Event Horizon. Hier gaat (voor het eerst) het donkere zich met het 'lichte' mengen. Dit zal wel ermee te maken hebben dat ''The Enlightment'' net is geweest zich blijft laten gelden. Snelle beats komen in én op ongekend goede manier.

Wat ik meteen al aanvoelde/zag, maar met steeds meer zekerheid begin in te zien: Dit is pure kunst en het tegenovergestelde van wansmaak. Het eerste album wat de zogenaamde ''idm'' zo kunstzinnig behandeld. Mensen spreken (met teleurstelling) ook over de niet doorgevolgde trend die dit album gezet heeft. Als je in geluiden kunt duiken en de sfeer daarvan kunt proeven, vind je die hier. Maar ook bij elkaar gezocht zodat er een haast tastbare sfeer wordt gecreeërd. Een erg aanwezige sfeer in ieder geval. Daar komt bovenop dat die geluiden gepresenteerd worden op mooi uitgekozen plaatsen door de tijd heen. (laatste zin is ook wel een eufemisme, die staan wel meer in dit berichtje )

Amber van Autechre is een navolging van de soundscapes van dit album merk ik sterk op. Amber past hier misschien zelfs wat beter bij dan Incunabula. Ik had in ieder geval dezelfde reactie de eerste keer als bij Incunabula. Bij beide Elpees hoorde ik na een donkere eerste track, het begin van de melodieuze nummer twee en was mijn gedachte ''dit is mijn muziek''. Zowieso zit er een ijzersterke link kwa muzikale visie van dit album en Autechre's muzikale visie tijdens hun eerste 3 LP's. Het is een smaakovereenkomst. De gelijkenissen zitten overal, toch wordt nergens hetzelfde nageaapt. Zo moet het ook kunnen bij deze creatieve geweldenaars. Als er dan iemand aangewezen moet worden die beïnvloed is door een ander, is dat wel Autechre (bekeken vanuit tijdskader). Dit lijkt me ook zoeen beetje het beste album waar je je door kunt laten beïnvloeden. Dat dit soort kunst weinig navolging heeft gekregen kun je Autechre in ieder geval niet verwijten.

Dat Autechre's -tevens een nummer 4- Rotar track naar Rota Link linkt lijkt me nieteens zoeen slecht gevonden link lijkt me. Inspiratie voor Tri Repetae kan hier ook zeker uit gehaald zijn bij iets als 1624 Try 621. Ook early Aphex Twin zit erin, dan doel ik op die harde beat style nummers. Op dat gebied is hier tevens een meer volwassen sound opgebouwd.

Ik heb zelf trouwens ervaren dat nummer 11. Le Soleil Et La Mer niet goed doorgekomen is in mijn link aan een handje vol gelukkige users (ligt aan een kleine error in de mp3). Dit nummer is echter zeker niet te missen (stuk minder volwaardig album erzonder merk ik zelfs). Zal ik binnen een paar dagen hieronder linken.

avatar van T.O.
Le Soleil et La Mer is een mooi nummer inderdaad, de rest van het album moet ik nog eens beter gaan beluisteren.

avatar van John Doe
Le Soleil et la Mer voor de mensen die 'm nog niet hadden.

avatar van bas
bas
Nr.11 was inderdaad corrupt, maar dit foutje zat helemaal aan het eind van de track (waar het al stil was), dus kon ik er makkelijk uit knippen en er was niks meer aan de hand.

ik moet het echt wat meer luisterbeurten gunnen, het klinkt zeker lekker, maar merk toch deels dat het iets gedateerd is. Het klinkt hier en daar ook wat harder en 'strenger' dan een 'oudje autech', maar dat kan de pret zeker niet drukken. Luisteren=groeien, dat neem ik wel aan! Bedankt voor de tip, plus de download!

avatar van Onderhond
Ben het wel met bas eens. Lekker album, maar klinkt inderdaad toch redelijk gedateerd. Vind de hype (45/45 5*) ook een beetje overdreven, maar verder wel een lekker album. Ook ik gun hem nog enkele kansen voor quotering

avatar van Onderhond
Hou het toch maar op 3.5* ... uiteindelijk kruipt dit album toch veel te veel naar de achtergrond. Elke keer schiet ik halverwege weer wakker, en moet ik me even oriënteren voordat ik weer weet welke muziek nu net aan het spelen is.

Te weinig identiteit, en ik twijfel toch ook een beetje aan de genialiteit, ja zelfs in '94. 't Is toch echt redelijk simpele muziek. Net iets te cheesy zelfs, bij momenten. Verder wel aardig, geen echt foute nummers of grote slippers, maar dan toch liever Autechre.

Sietse
op aanraden van John Doe ook eens een keer gaan luisteren. Dit album doet mij zeer veel denken aan mijn begin met electronische muziek...zo rond 1995 is dat geweest. Het is niet slecht ofzo, dat zeker niet, maar typisch jaren '90. Ik heb nogwel een paar verzamelaars (2x 3dubbel cd's) die ik eigenlijk weer eens een keer moet draaien liggen met meer van dit soort dingen. Ik kan niet zeggen dat ik hier nu nog heel erg warm voor loop...
Zeer gedateerd...

ik vind trouwens de vergelijking met Incunabula niet echt terecht...dit is toch een veel meer standaard geluid (dit is niet wat ik wou zeggen maar ik kan totaal niet meer op het woord komen) Incunabula is toch veel meer geluidjes zoeken enzo...ingenieuzer (is dat een woord) misschien...ik weet het niet. Dit is voor mij een 3.

avatar van dix
dix
Goed dat iemand dit tipt. Deze Reload is veel gevarieerder dan het eerder aangehaalde incunabula (zie de vergelijking niet helemaal) ik hoor hier en daar zelfs wel iets van pioniers Meat Beat Manifesto.

thejazzscène
Vind het niet onterecht om het album Incunabula aan te halen. Ik merk ook die gelijkenis in geluid. In het nummer Evi-i-Loy moest ik plots denken aan het nummer Cielo (ik denk toch dat het dat is) van Murcof op het album 'Cosmos'. Lekker spacy en oneindig gevoel krijg je daar bij.
(Gedateerd vind ik het helemaal niet klinken.) Het is zuiver en boeiend. En doordat alles vaak afwisselt wordt het album niet te zwaar.
Het einde vind ik niet zo geslaagd. Had een wat meer open einde verwacht. Een rustige afsluiter die zou echoën in de leegte. Maar dat bleek niet het geval.