Boz Scaggs - Moments (1971)

Label: Columbia

1. We Were Always Sweethearts (3:31)
  2. Downright Women (4:39)
  3. Painted Bells (4:04)
  4. Alone, Alone (3:41)
  5. Near You (4:55)
  6. I Will Forever Sing (The Blues) (5:16)
  7. Moments (4:35)
  8. Hollywood Blues (2:43)
  9. We Been Away (3:44)
  10. Can I Make It Last (Or Will It Just Be Over) [Instrumental] (5:20)
avatar van Droombolus
Moments is een "fans-only" plaat die tot mijn verbazing dan weer wel in het Boz Original Album Classics 5CD boksje zit, waar z'n veel toegankelijkere en betere opvolger Boz Scaggs And Band schittert door afwezigheid.

Deze LP is al wel opgenomen met z'n ( fantsatiese ) road-band, maar Boz is hier na z'n Muscle Shoals avontuur nog duidelijk op zoek naar een eigen vorm. Daardoor zwalkt ie heen en weer tussen allerlei stijlen zonder er een duidelijk eigen gezicht mee te krejeren.

Vinyl-technies gesproken is eerste kant is nog volop OK, het wat magere Alone Alone wordt overeind gehouden door de omringende songs, maar op kant 2 slaat Schraalhans toe. I Will Forever Sing The Blues is best OK maar gaat wat te lang door en Hollywood Blues is een lichtgewicht. Can I Make It Last lijkt een poging om z'n eigen Song For Our Ancestors ( uit zijn tijd bij de Steve Miller Band ) te schrijven maar komt niet verder dan een "wel aardig". We Been Away en het titelnummer zijn dan weer helemaal goed.

Ik las ergens rond 1975 in Oor een interview met een andere zanger die We Were Always Sweethearts een van de beste geschreven nummers aller tijden vond, maar daar gelijk achteraan Boz' eigen uitvoering naar de prullenbak verwees. Ik heb jarenlang gedacht dat het een interview met Jerry Riopelle was, maar die ontkende katagories toen ik 'm er rechtstreeks op aansprak een jaar of wat geleden. De vraag is nu natuurlijk of het mijn geheugen is, of het zijne wat door de tand des tijds aangetast is ............

avatar van captain scarlet
Vroeger nooit veel aandacht geschonken aan dit album, maar nu ik hem (her)ontdekt heb (vond hem bij het opruimen van de garage in een vergeten doos met LP's), blijkt het best wel 'n fraaie mooi ingetogen plaat te zijn van de heer Scaggs, met ook nog 'n vleugje Neil Young. (Alone,alone), dus staat ie nu weer in de kast.
Vier sterren voor kant een , drie voor de wat mindere kant twee.