Een best aardig album van de Black Velvet zangeres (oke speciaal voor
herman wil ik ook het andere kleinere hitje Song Instead of a Kiss even vernoemen
). Het is een album met twee gezichten. De ene helft is erg rauw, zowel qua sound, productie als mede tekstueel. Het gaat dan vooral om Motherload, Bad 4 You, The Great Divide, Chained en Everything Missing. Allannah is boos en dat laat ze horen in een paar flinke boze feministische teksten:
uit Bad4You
You think you're the one to tame me
I'm your mothers worse nightmere
An out of control freak
Just wait and see
I'm bad for you,I'll hurt your pride
I'll put a whole in your heart ten foot wide
I make you feel like you wanna die
Even I'd run from me if I could
I'm bad for you
And that's good
Uit Chained:
Watch out for rescue
I should have known
When I was in danger
At least I was on my own
Watch out for rescue
Don't wanna be saved
Won't be your mama
Won't be your slave
I was doing okay
Livin' in danger, livin' alone
De pijn moet er blijjkbaar uit en als daar bij geschreeuwd moet worden dan doet ze dat. De andere tracks zijn wat vriendelijker van aard. Soms een beetje country achtig (zonder in de buurt van bv vrouwe Twain te komen) en soms een ietwat zwaar aangezette ballad. De prettig wegluisterende albumafsluiter Weapons is samen geschreven met Danny Wilde de ene helft van The Rembrandts.
Alannah maakt best aardige albums maar miste, op de ene klassieker na, het grote succes wat leeftijds- en enigszins genregenoot Alanis Morissettte wel had en mist net het vernuft en diversiteit wat leeftijds- en enigszins genregenoot Sophie b. Hawkins wel had om het voor mij echt interessant te maken