menu

Orchestral Manoeuvres in the Dark - O.M.D. (1981)

mijn stem
4,07 (15)
15 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Pop
Label: Epic

  1. Enola Gay (3:31)
  2. 2nd Thought (4:12)
  3. Bunker Soldiers (2:51)
  4. Almost (3:46)
  5. Electricity (3:32)
  6. Statues (4:08)
  7. The Misunderstanding (4:45)
  8. Julia's Song (4:32)
  9. Motion and Heart (3:13)
  10. Messages (3:59)
  11. Stanlow (6:30)
totale tijdsduur: 44:59
zoeken in:
avatar van dazzler
4,0
OMD 1981

De eerste stap van Orchestral Manoeuvres in the Dark op Amerikaanse bodem.
Het label Epic stelde zelf een compilatie samen met nummers van hun twee eerste albums.

De klassiekers Bunker Soldiers, Almost, de allereerste hit Electricity,
het venijnige Julia's Song en Messages (album versie) zijn van het debuut.

De hit Enola Gay, het onderschatte 2nd Thought, het bloedmooie Statues,
het experimentele The Misunderstanding, Motion and Heart (bijna een single)
en het epos Stanlow geven een impressie van het tweede album Organisation.

Best wel een goeie selectie, al zou ik The Misunderstanding vervangen
door Promise en Motion and Heart er misschien gewoon hebben afgelaten.

Dit album kon er echter niet voor zorgen dat de succesvolle opvolger
Architecture & Morality (1981) en de bijhorende singles in Amerika doorbraken.

avatar van vigil
4,5
Heb jij het album?

OMD en de VS altijd al een vreemde combi geweest. De klassieke hits deden niets maar So in Love, If You Leave en Dreaming waren grote hits.

avatar van dazzler
4,0
Neen, ik heb het album niet.

Vanaf Crush (1985) werd OMD in de US niet langer door Epic, maar door A&M verdeeld.

En dat scheelde dus blijkbaar wel. Plus het feit dat If You Leave op de soundtrack
van de Pretty in Pink film stond natuurlijk. If You Leave haalde zelfs de 4de plaats.

Crush bleek hun best verkochte album in de US.

avatar van vigil
4,5
Aangezien 85 tot 87 hun beste jaren waren in de VS is het vrij logisch dat Crush de beste verkochte plaat is al daar. Al vind ik The Pacific Age eigenlijk meer passen bij de Amerikaanse muziek op dat moment. Crush heeft toch bepaalde nummers (titeltrack, 88 seconds enzo) die normaliter niet echt bij Amerika "passen".

avatar van dazzler
4,0
Crush heeft wel The Native Daughters of the Golden West
(een song die naar Amerika verwijst), ook in Bloc Bloc Block zitten referenties
naar de Amerikaanse cultuur en Greensboro (hoewel politiek gevoelig) behandelt wel
het racisme in de US. De hoes is een pastiche van een schilderij van Edward Hopper enz ...

The Pacific Age knipoogt ook wel naar Japan natuurlijk.
De opkomst van de grootmachten uit de Stille Zuidzee is het thema.
Denk aan de reclamesamples die al in Crush (titeltrack, Concrete Hands) zaten,
en die ook op The Pacific Age terugkeren (zoals bijvoorbeeld in Goddess of Love).

avatar van vigil
4,5
Tekstueel gevoelige nummers, zeker zo duidelijk uitgesproken zoals in 88 seconds liggen altijd gevoelig in Amerika. De hoes van Crush is idd op en top Amerika.

Maar goed beter iets dan niets zullen we maar zeggen

avatar van dazzler
4,0
Kijk, nog een reden waarom OMD vanaf 1985 doorbrak in Amerika.

Arthur 2: On the Rocks (1988)

Naast het al eerder genoemde Pretty in Pink (1986).

avatar van vigil
4,5
Maar dat is dan ook wel een geweldige film natuurlijk

Gast
geplaatst: vandaag om 19:49 uur

geplaatst: vandaag om 19:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.