Cannibal Corpse - Eaten Back to Life (1990)

Label: Metal Blade

1. Shredded Humans (5:11)
  2. Edible Autopsy (4:32)
  3. Put Them to Death (1:50)
  4. Mangled (4:29)
  5. Scattered Remains, Splattered Brains (2:34)
  6. Born in a Casket (3:20)
  7. Rotting Head (2:26)
  8. The Undead Will Feast (2:49)
  9. Bloody Chunks (1:53)
  10. A Skull Full of Maggots (2:07)
  11. Buried in the Backyard (5:12)
avatar van ravenstein
Het debuut van deze legendarische Death Metal-band.
Het klinkt nogal rommelig van tijd tot tijd, maar het enthousiasme werkt aanstekelijk en met A Skull Full of Maggots staat er zelfs een nummer op dat ze naar 't schijnt nog tijdens elk live-optreden spelen.

avatar van Eddie
Onder het motto niet drammen maar rammen is dit best en grappige plaat, maar ik moet er voor in de stemming zijn, heb in het algemeen met death metal overigens.

Dionysos
Hmm, Cannibal Corpse....ja, hmmmm.
Nee, schromelijk overschatte band. Er is veel betere (US) Death Metal op de markt.

Berzerker
Nog lang niet hun beste album, maar er is zeker naar te luisteren.

avatar van stroomkabel
Deze cd staat in mijn top-10, lekkere nummers, grappige teksten en verveelt nooit.

5!

avatar van JimmyPage
Muzikaal gezien is het nog wel een lekker plaat en gevarieerd, maar bij de, uhm, ik zal maar zeggen coupletten komt nog al vaak voor dat bijv. 7 nummers van deze plaat op precies hetzelfde ritme zitten en Barnes op precies dezelfde, klein beetje uitgeputte manier grunt. Maar toch goeie nummers zoals Skull full of maggots en Scattered remains, splattered brains.

JimmyPage schreef:
...en Barnes op precies dezelfde, klein beetje uitgeputte manier grunt...

Daar noem je precies het grote kenmerk van Barnes z'n (oude) grunt.

max en joep
Dionysos schreef:
Hmm, Cannibal Corpse....ja, hmmmm.

ik neem aan dat die mening niet meer geldt voor hun werk vanaf zeg.. Bloodthirst?

max en joep schreef:

Ik deel Dionysos zijn mening toch. Cannibal Corpse is zeker niet slecht, maar wel erg overschat.

Grindpad
ben ik het helemaal niet mee eens.
eerder onderschat

Stijn_Slayer
Ik denk dat ze niet overschat of onderschat zijn, maar dat hun kwaliteiten niet op de goede manier beoordeeld worden. Althans, dat zijn mijn ervaringen. Ik hoor in mijn omgeving vaak dat Cannibal Corpse wordt afgedaan als bruut raggen en rammen, maar dat vind ik unfair. Het zijn goede muzikanten, en zeker op nummers als Frantic Disembowelment is dat goed te merken.

Ook op dit album merk je dat al. Men kan (of wil?) soms alleen niet door de muur van 'herrie' heen luisteren.... Ik vind deze nog niet direct heel overtuigend, maar het is een prima debuut. Met name de tweede helft van dit album vind ik sterk. Toch heb ik het meer op de 'old school death metal'.

Stijn_Slayer schreef:
...

Ik zie de link even niet.

bennerd schreef:

Ik zie de link even niet.

Ik reageerde hiermee op de posts van jou en Grindpad. Het heeft dus verder niets te maken met dit album. Of bedoel je iets anders?

bennerd
Dat wist ik hoor, maar ik had het op hetgeen ik quote.

Je zei dat Cannibal Corpse niet onderschat of overschat is, maar dat hun kwaliteiten niet op de juiste manier beoordeeld worden? Volgens mij heeft dat niets te maken met onder- of overschat worden.

Als je aan de mensen vraagt welke death metalband dé beste aller tijden is, zullen ze 'Cannibal Corpse' antwoorden. Naar mijn mening is deze band verre van de beste death metalband aller tijden, dus vind ik de band overschat.

Stijn_Slayer
Ah zo. Dat hoeft er niet per se iets te maken mee te hebben, maar als mensen Cannibal Corpse afdoen als 'domweg rammen', dan worden de kwaliteiten van deze band onderschat. Aan de andere kant genieten ze dan ook weer een vrij grote bekendheid. Ik had ook de woorden 'op waarde schatten' kunnen gebruiken, dat was misschien duidelijker geweest. Ik denk dat kreten als 'Cannibal Corpse is overschat' ontstaan doordat zoveel andere goede metalbands onderschat zijn. Maar ach, doet er verder niet toe.

bennerd
Juist, Cannibal Corpse is zeker meer dan 'domweg rammen'. Dat zijn woorden van een leek en van een progfan

En ik denk dat je met je voorlaatste zin ook wel de nagel op de kop slaat.

dit is best een lekker death metal album (het enige cannibal corpse album dat ik momenteel heb, maar daar kan en zal verandering in komen... )

ik ken eigenlijk niet zoveel death metal, alleen:
-cannibal corpse
-obituary
-death
-carcass

kan iemand mij nog wat goede namen geven?

Stijn_Slayer
Van de bekende bands zijn dit mijn favorieten: Necrophagist, Possessed, Morbid Angel, Legion of the Damned, Exhumed (al gaat dat al richting grind). Necrophagist is misschien wel de meest technische band van dit moment.

Met Death heb je de beste in ieder geval al te pakken.

bennerd
Als je fan bent van Carcass kun je algelijk Haemorrhage en General Surgery gaan luisteren, dat zijn gewoon klonen. Het Belgische Aborted is ook erg beïnvloed door Carcass, maar weet er toch telkens een eigen draai aan te geven.

Voor de rest zou ik even zoeken naar Six Feet Under, Bolt Thrower, Jungle Rot, Immolation (is wel vrij zware kost), Deicide en Konkhra (het album Sexual Affective Disorder).

En probeer sowieso Devourment, Wormed en Abysmal Torment eens.

banger schreef:

kan iemand mij nog wat goede namen geven?

bennerd
Oh ja, die was ik vergeten

bedankt allemaal, nu weet ik ongeveer naar waar ik moet zoeken

avatar van exodus
Ik heb niks met dit soort in mijn oren saaie nietszeggende death metal, en nog kinderachtiger cd hoesjes...ik snap niet waar die moraalridders zich nu zo druk om maakten/maken...

Mijn echte death metal godz zijn: Possessed, oude Death, Master/Deathstrike, Samhain (Den.), Nihilist, oude Necrophagia, Autopsy, Asphyx etc. etc.

avatar van scott
Dit heeft een goede productie en is strak gespeeld en muzikaal erg creatief gevonden.
Ook lees ik hier boven reacties die ik niet begrijp, dit is technisch goed gespeeld, zeker voor deze tijd te vergelijken met atheist/death/oid. Brij van geluid hoor ik ook als opmerking, men luistert waarschijnlijk niet goed of heeft een incapabele installatie. De vooroordelen van de leek zijn te doorzien en de adoratie van de kenner/liefhebber is in mijn ogen terecht.

Een klassieker met een mooie hoes en prachtige muziek!

avatar van jurado
Een nogal saai en nietszeggend deathmetal plaatje uit de gouden tijd.
Rond 1990 was ik helemaal into death/thrash en grindcore maar gek genoeg is dit plaatje aan mij voorbij gegaan.
Ik heb er niet zoveel aan gemist.

avatar van ZAP!
"This album is dedicated to the memory of Alfred Packer, The First American Cannibal (R.I.P.)"

avatar van Edwynn
Eaten Back To Life heeft in tegenstelling tot later werk nog een beetje een gruizig thrashgeluid. Hoewel ik albums als Vile, Kill en Gallery Of Suicide veel interessanter vind, heb ik wel een warm nostalgisch gevoel bij de eerste drie uitwerpselen van Cannibal Corpse.

Mooie zomerse herinneringen aan onbezorgde tijden dringen zich aan mij op als het onstuimige Edible Autopsy, het razende Put Them To Death en het verpulverende Buried In The Backyard zich door mijn speakers naar buiten persen.

avatar van Wolfmother
geplaatst:
Cannibal Corpse staat wat death metal bands betreft bovenaan in de 'zie ik liever live dan een album opzetten' lijst. Klinkt als een chaotische stoomwals en nodigt niet uit tot headbangen. Maar dat woord brengt me weer terug naar live optredens en dat tovert weer een glimlach op m'n gezicht.