Melanie De Biasio - No Deal (2013)

Belgiƫ
Jazz / Pop
Label: [PIAS]

1. I Feel You (1:43)
  2. The Flow (5:19)
  3. No Deal (4:26)
  4. With Love (2:54)
  5. Sweet Darling Pain (6:31)
  6. I'm Gonna Leave You (4:23)
  7. With All My Love (8:21)
  8. Sweet Darling Pain [Alternative Take] * (5:08)
avatar van robbrouwer58
Doet me denken aan Carmel. Niet onaardig.

avatar van robbrouwer58
Doet me denken aan Carmel. Niet onaardig. Zeker niet.

avatar van dreambrotherjb
Dit is echt wel een mega-sterk jazz album. Ik ben doorgaans niet echt een fan van vocale jazz (maar grote liefhebber van instrumentale jazz), maar deze plaat is toch wel ongelooflijk goed!

Wat een sfeer. Alles is perfect verdeeld, perfect gedoseerd.
En dan die beklijvende stem.

Hoe mooi kan een afsluiter op zo'n album zijn trouwens.

avatar van Lura
Dit is inderdaad een prachtig album, dreambrother! Ik onderschrijf je bevindingen!

avatar van erwinz
Wat een fascinerende plaat. Bijzondere songs, een huiveringwekkend mooie instrumentatie en een stem die je nooit meer vergeet. Het is ook niet mijn genre, maar deze plaat is na een paar keer horen onmisbaar.

Lees mijn recensie op:
De krenten uit de pop: Melanie de Biasio - No Deal - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Erwin

avatar van ohmusica
Wat een verrassing!

avatar van Broem
Hoorde het nummer "With All my Love" tijdens een demo van geluidsapparatuur. Holy shit wie is dat? Voor mij tot vandaag totaal onbekend. Tuurlijk meteen opgesnord en aan een grondige luisterbeurt onderworpen. Sommige albums hebben niet veel luisterbeurten nodig om een oordeel te vormen. No Deal is er zo eentje. Meteen raak. Wat een album is dit zeg. Prachtige stem, bloedmooi gespeeld en een bijzondere sfeer. Alle ingrediënten aanwezig die mijn muziekhartje sneller doen kloppen. With all my love is wel het hoogtepunt. Wat een song Uit België...ook dat nog.

avatar van Tjeerd1975
Zo af en toe koop je een plaat omdat je de hoes zo mooi vind. Ik tenminste.
Op vinyl is zelfs de typografie weggelaten.

Zo mooi de hoes, zo mooi de inhoud. Zo'n muziek die het bij alle jaargetijden goed doet.

Tjeerd1975 schreef:
Zo af en toe koop je een plaat omdat je de hoes zo mooi vind. Ik tenminste.
Op vinyl is zelfs de typografie weggelaten.

En wat voor score hang je daaraan?

avatar van Tjeerd1975
Ik ga met je mee Broem en geef Melanie 4,5 ster.

Gezien als voorprogramma van Eels in De Doelen Rotterdam. Prachtige, mysterieuze belichting en toen ze haar eerste nummer loepzuiver inzette wist ik dat dit een bijzonder voorprogramma moest worden maar helaas.... dat nummer bleef maar monotoon duren en zo volgde de nummers erna ook.
Hoe mooi gezongen, hoe prachtig met dat licht... op den duur kon ik een geeuw niet meer onderdrukken.

Dat is op dit album gelukkig anders maar misschien ook wel omdat er meerdere instrumenten te horen zijn (gisteren was dat 1 gitarist die continue dezelfde akkoorden bleef aanslaan).
Ietwat minder indrukwekkend qua stem dan live (wat een prachtgeluid heeft ze toch) maar wat mij betreft wel beter genietbaar want totaal niet saai.

Absoluut een pareltje in de hedendaagse jazz.

avatar van popstranger
Normaal ben ik niet zo voor jazz maar deze blijkt toch wel een magnifiek album te zijn. Heel mooi hoe hier gemusiceerd wordt, de stilte is even belangrijk als de opvulling ervan met muzieknoten. Een mooi compact album dat toch wel een unieke sfeer neerzet. Een groeier me dunkt...

avatar van Minneapolis
Nogmaals bedankt voor de tip aERodynamIC. Dit kon wel eens mijn favoriete plaat van 2013 worden.

Dat is goed te horen. Ik vind het zelf ook een mooi album en dat mag best bijzonder genoemd worden omdat ik heel vaak muziek van voorprogramma's opzoek voordat ik ze ga zien en nu was het erna terwijl mijn ervaring niet super was. Inderdaad een mooi album.

avatar van Minneapolis
Ik noemde het al eerder op een andere plek, maar deze dame doet mij aan Patricia Barber denken, al ik zij (Barber) wel nog iets experimenteler.

Vandaag op vinyl gekregen van de goedheiligman. Een zeer fijn cadeau dus

Hier ben ik dus als Belg verdomd trots op. Toen ik onlangs van de avondshift terug naar huis zoefde speelde men op Radio 1 het nummer The Flow en ik dacht asjemenou wie is dit?? Goed luisteren is de boodschap want dit moet ik hebben. Het bleek dus Melanie De Biasio te zijn... Nooit van gehoord en dit vroeg dus om nader onderzoek. Dus de I-tunes effe laten zoeken zodat we eens naar de rest konden luisteren, en dat sloeg in als een bom van formaat. Normaal moet de meeste muziek bij mij eerst een beetje doordringen en rijpen. Niet bij het album No Deal, helemaal zelfs niet. En de dag nadien stond deze jongen in de Mediamarkt om twee albums aan te kopen. Twee gaan jullie denken, maar de verklaring is simpel hoor mijn broer die net als ik nogal muziek & hififanaat is zou er ook een krijgen. Wat ik zeer zelden doe is muziek kopen voor een ander want smaken en goestingen , maar hier waren er geen twijfels. Dit is een zeer sterk album met een zangeres die een stem heeft om U tegen te zeggen (wat je gezien haar wat frêle postuur niet zou verwachten) die bijgestaan wordt door een schare topmuzikanten. Voeg daar aan toe dat het ijzersterke en toegankelijke nummers zijn en je hebt het perfecte recept voor een 5 sterren album! Dit moest ik ook live gaan zien en zo geschiede, dus samen met de dame des huizes richting Luxemburg om haar eens aan 't werk te zien. En daar ook geen ontgogeling want een mooi & intiem concert in een niet al te grote zaal. Nadien haar nog eens gezien in het Koninklijk Circus te Brussel en ook daar zette ze een fraai concert neer al waren sommige nummers wat te lang uitgesponnen. Wat dan weer goed gemaakt werd door enkele nummers uitgekleed en enkel met gitaarbegeleiding te brengen, mooi zeer mooi!
Mijn persoonlijke ontdekking in 2014 en graag meer van dit Melanie!

'With All My Love' vind ik echt een van de mooiste nummers die ik ooit heb gehoord.

avatar van Broem
Helemaal mee eens. Melanie onlangs zien optreden in het Belgische Turnhout. Live ontzettend goed. Wat een performance heeft deze dame...grandeur straalt er vanaf.

Broem schreef:

Dat lijkt mij ook wel wat.
Was ze met een tourtje bezig, of was het een incidenteel concert?

Wie Melanie eens live aan 't werk wil zien moet eens op YouTube zoeken naar Melanie De Biasio Live at Fip. Een drie kwartier durende registratie die naar YouTube normen vrij goede beeld (wel zwart/wit) & klankkwaliteit heeft. Nog eens een bewijs dat dit een grote dame is.

Activa schreef:

Speelt op dit moment, en.. prachtig!! Het voegt nog behoorlijk wat toe aan het album. Bedankt voor de tip.
Mocht iemand weten waneer ze weer ergens optreedt, dan hoor ik het graag.

Op haar website vind je nog twee datums 3 mei 2015 in Arlon op het Aranulaire festival en op 7 mei 2015 op het International Jazz Festival in Luik. Meer niet voorlopig .

Activa schreef:

Bedankt. Daar ga ik eens over nadenken en uiteraard haar site in de gaten houden (dat had ik zelf moeten kunnen bedenken). Luik is prima te doen.

avatar van Broem
Heb haar enkele weken geleden in een theater in Turnhout zien optreden. Magistraal. Zeer bijzondere artieste en live ontzettend goed. Buiten de muziek een zeer bijzondere ambiance. Zaal was volledig in een soort mist gezet en de artiesten op het podium op aparte wijze belicht. Aanrader.

Voor wie het nog tijdig mocht lezen ze staat op Gent Jazz Festival (mainstage) op 15 Juli 2015, ik kan jammer genoeg niet gaan

avatar van Alicia
Doorgaans heb ik niet veel met zangeressen. Hoe hoger hoe mooier lijkt de tendens wel te zijn. Gelukkig zijn er uitzonderingen en een van deze uitzonderingen is Melanie. Ze heeft niet alleen een mooie stem, maar ze zingt ook nog eens fantastisch en hoewel ik geen echte jazz liefhebber ben, vind ik dit zo nu en dan toch erg fijne muziek. Het is over het algemeen rustige moderne jazz/pop en desondanks dat, swingt het op een bepaalde manier iedere keer weer de pan uit.
Ideale muziek voor een zinderende warme zondagmiddag in juni!

Zo.. en nu even snel een lekker ijsje halen!

Misterfool
Dit album viel me wat tegen. Ik had eerder het fenomenale Black Cities beluisterd, dus mijn verwachtingen waren misschien net iets te hoog. Dit album bevat uiterst degelijke vocale jazz, maar het is net iets te saai voor mij. Het grijpt mijn aandacht niet helemaal.

avatar van Alicia
Blackened Cities is ook fenomenaal! Dit album is gewoon iets conventioneler. Daarentegen draai ik dit al de hele middag... nou ja, bijna dan. Blackened Cities draai ik een stuk minder vanwege de lengte. Daar moet je heel aandachtig naar luisteren en niet bezig zijn met andere zaken.

With All My Love is toch ook zo prachtig...

avatar van muze
inspiratie

avatar van harencoor
Bijzonder mooi. Zang en instrumentatie van hoog niveau.