Tony MacAlpine - Maximum Security (1987)

Label: Squawk

1. Autumn Lords (3:26)
  2. Hundreds of Thousands (3:16)
  3. Tears of Sahara (3:47)

met George Lynch

4. Key to the City (4:39)
  5. The Time and the Test (2:39)
  6. The King's Cup (3:28)

met Jeff Watson

7. Sacred Wonder (4:13)
  8. Etude #4 Opus #10 (2:06)
  9. The Vision (3:30)

met George Lynch

10. Dreamstate (3:29)
  11. Porcelain Doll (4:26)
avatar van Sir Spamalot
Dit is het enige album dat ik van Tony MacAlpine heb en (tiens, dit album is ook al twintig jaar oud) ik beleef er nog steeds veel plezier aan. Ik heb hem nog live gezien in de Biebob in Vosselaar (dacht ik) en het heeft me erg bevallen.

Hij had een beetje het ongeluk om te moeten opboksen tegen bekendere "supergitaristen" maar ik vind hem zo veelzijdig: die man kan werkelijk alles.

avatar van Kronos
Inderdaad een erg goed gitarist, Sir. Ook klassiek geschoold maar weet dat subtieler in zijn muziek te integreren dan Malmsteen. Hij zit met zijn muziek zo'n beetje tussen hem en Satriani in en hij moet voor die twee zeker niet onderdoen.

De vijf eerste albums van de man heb ik destijds gekocht. De opvolger van Maximum Security heet Eyes of The World en die staat hier blijkbaar nog niet op de site. Hoe zijn latere werk klinkt weet ik niet.

Edit: Ik heb Eyes of Freedom intussen toegevoegd.

avatar van Von Helsing
Waanziinig goed album van dit snarenwonder. Eigenlijk niet menselijk meer wat deze mijnheer op de zes snaren laat horen.

Helaas speelt hij tegenwoordig van die fushion pulp.

avatar van Kronos
Het laatste nummer vind ik een echte draak maar voor de rest zijn hier naast grote virtuositeit ook knappe melodieën te bewonderen. De etude van Chopin vind ik wel wat houterig gespeeld.

avatar van Sir Spamalot
Nog enkele weetjes van de hoes geplukt. Twee drummers geven van jetje op dit album: de bekende Deen Castronovo en de minder bekende Atma Anur (heeft ook gedrumd bij Vicious Rumors, Cacophony, Jason Becker en Scavenger).
Ook zijn er twee gastgitaristen, George Lynch (Dokken, Lynch Mob) in Tears of Sahara en The Vision, alsook Jeff Watson (Night Ranger) in the Kings's Cup. Ze spelen beurtelings met Tony de gitaarsolo's op die nummers. Ik ga een correctie indienen. Gitaar, bass en toetsen werden door Tony gedaan. Keigoede gitarist.

avatar van Karma_To_Burn
Lekker instrumentaal albumpje hoor! Luistert erg lekker weg en is een leuke aanvulling in mijn platen collectie

avatar van Queebus
In 1987 na release gekocht. Een 10 in de Aardschok en album van de maand, volkomen terecht. Tot op heden een van de beste gitaar albums die ik heb. Subliem gitaarspel, sterke songs, mooie duels met Jeff Watson en George Lynch. Het drumwerk van Atma Anur en Deen Castronovo is het vermelden zeker waard. Samen met Mind's Eye van Vinnie Moore gewoon het beste album van 1987. En Tony MacAlpine is ook nog virtuoos op de .