Harem Scarem - Weight of the World (2002)

Canada
Label: Warner Bros.

1. Weight of the World (5:00)
  2. Killing Me (3:15)
  3. Outside Your Window (4:37)
  4. All I Want (3:58)
  5. This Ain't Over (4:15)
  6. Internude (0:56)
  7. You Ruined Everything (3:35)
  8. Charmed Life (3:07)
  9. If You (3:09)
  10. See Saw (2:53)
  11. Voice Inside (3:16)
  12. End of Time * (4:10)
DutchViking
Prachtig album van deze AOR-legendes. Harem Scarem draait al sinds 1991 mee en behoort tegenwoordig tot de absolute top van het genre. Na enkele mindere jaren is Harem Scarem nu terug aan de top. De laatste jaren was Harem Scarem steeds donkerder en alternatiever gaan klinken, maar Weight Of The World is de eerste stap terug naar de tijd waarin men nog fris en melodieus klonk.

De eerste twee platen, Harem Scarem en Mood Swings, zullen wellicht nooit meer door de band worden overtroffen. Weight of the World doet dat namelijk niet, maar herbergt in de vorm van het titelnummer, Killing Me, Outside Your Window, All I Want en This Ain't Over wel vijf AOR-toppertjes.

Geen slecht album dus, te meer omdat Harem Scarem met haar tijd is meegegaan, waardoor dit album een moderne melodieuze rocksound heeft meegekregen. AOR staat dus niet per definitie voor oubolligheid, integendeel. Dat hebben de Canadezen met dit album ruimschoots bewezen.

avatar van Bart_86
In de in genre-muziekwebsites (o.a. melodicrock.com, aorheaven.com) werd dit album ontvangen als een, vaak niet ver verwijderd van perect album, superplaat.
Dat is waarom deze band mij in eerste instantie opviel. Ik kwam in eerste instantie aan twee tracks: This Ain't Over en Killing Me.

Na alle lofprijzingen op de muziek-websites viel dit me nogal tegen. Killing Me was me te stevig (ik luisterde toen vooral jaren 80 AOR (TOTO, Journey, REO Speedwagon, Chicago, Europe, Bad English etc.), en This Ain't Over was in mijn orgen gewoon heel vaag, vooral vanwege het stemgebruik van Hess.

Na het een hele tijd niet gehoord te hebben had ik op één of andere gekke manier weer eens zin om This Ain't Over t e horen. Nu werd dit ineens snel een geweldig nummer voor mij, ik bleef het maar luisteren. Ineens zag ik in dat het 'vage' stemgebruik van Hess gewoon uniek en fantastisch was. Killing Me kon ik ook al steeds beter luisteren, en ik begon eens wat meer tracks te downloaden.

Eerst vooral van het debuutalbum, niet bewust maar dat was het makkelijkst te vinden.
Honestly, Hard To Love, Don't Give Your Heart Away, With A Little Love, Stranger Than Loe, Lost en Wait werden door mij al snel aan één stuk door gespeeld. Denk dat ik wel 2 maand lang alleen maar die nummers heb geluisterd.

Maar goed, toen ging ik op zoek naar meer muziek en na een tijdje kreeg ik ook Weight Of The World. Het hele album viel me in eerste instantie ontzettend tegen, maar nu kan ik het goed luisteren. Toch mis ik, ondanks een paar topplaten als de titeltrack, Killing Me, This Ain't Over, See Saw en Outside your window, iets vergeleken met de meeste andere albums. Daarom krijgt deze plaat van mij 3,5*

avatar van vielip
Eindelijk ging Harem Scarem met dit album weer opzoek naar hun melodic rock roots die hun eerste twee albums tot mijlpalen in het genre maakten! Dat lukt ze op dit album heel behoorlijk maar komt op opvolger Higher nóg beter uit de verf! Dit album is weer lekker positief en uptempo. De refreinen zijn weer heerlijk catchy (en dus meezingbaar) en de gitaarlicks zijn om te smullen!

avatar van Edwynn
Lekker catchy, inderdaad.
In een tijdperk dat melodieuze hardrock een marginaal bestaan leidde, was Weight Of The World een zeer welkom werkstukje. De plaat klinkt behoorlijk spontaan en de band liett zich tevens niet verleiden door het verleden.

Ozric Spacefolk
Wel catchy en flink wat AOR-invloedjes, al heb ik wel soms een beetje een dubbel gevoel bij deze plaat...

Het is zo modern, het heeft soms echt veel weg van punkrock of emocore... Gelukkig maken de zang en de gitaarsolo's een hoop goed...