Dan Fogelberg - Home Free (1972)

Folk / Rock
Label: Epic

1. To the Morning (6:11)
  2. Stars (3:28)
  3. More Than Ever (5:06)
  4. Be on Your Way (3:26)
  5. Hickory Grove (4:39)
  6. Long Way Home (Live in the Country) (5:21)
  7. Looking for a Lady (2:57)
  8. Anyway I Love You (3:47)
  9. Wysteria (4:03)
  10. The River (7:02)
Dan Fogelberg debuteerde met het pure Homefree en verbeterde zich daarna nooit. Dit is luistermuziek in optima forma van een klasse singer-songwriter.
Misschien op deze CD te vergelijken met Nick Drake, wat mij betreft minstens zo mooi.
En ik ben gek op Nick!

avatar van Madjack71
Zoals wel vaker bij artiesten die hun furore maakten in het begin van de jaren zeventig, lijkt ook het mooiste van Fogelberg zich plaats te vinden in het begin van zijn oeuvre. Hoewel we helaas niet meer hebben mogen maken hoe het anno nu zou klinken. Fogelberg zingt als een Fogel. Zijn muziek doet mij eigenlijk niet eens denken aan Nick Drake, hoewel ik die ook zeer waardeer, maar meer aan een America, CSN & Y en Eagles, meer in die hoek. Hier klinkt het nog niet allemaal te glad en te opzichtig, maar warm en oprecht. Prachtig debuut en met veel te weinig berichten.

Stijn_Slayer
Op dit debuut horen we nog een wat authentieker geluid van Dan. Naast multi-instrumentalist zingt hij als een soort one man CSN zelf alle koortjes in. Zo veelzijdig als hij met zijn stem is, is de muziek ook: van spaarzame folk, tot wat uitbundigere folkrock, rock en onvervalste country. Dan gaat voor mijn smaak soms te veel richting soft rock, maar weet dat met zijn stem en muzikaliteit te compenseren.