ABC - How to Be A... Zillionaire! (1985)

Label: Mercury

1. Fear of the World (3:50)
  2. Be Near Me (3:37)
  3. Vanity Kills (3:28)
  4. Ocean Blue (3:36)
  5. 15 Storey Halo (5:36)
  6. A to Z (2:49)
  7. (How to Be a) Millionaire (3:34)
  8. Tower of London (3:36)
  9. So Hip It Hurts (4:17)
  10. Between You and Me (3:16)
  11. Fear of the World (In Cinemascope) * (4:40)
  12. Be Near Me [Munich Disco Mix] * (5:27)
  13. [How to Be a) Millionaire (Bond Street. Mix] * (6:05)
  14. Vanity Kills [The Abigails Party Mix] * (5:08)
  15. [How to Be a) Millionaire (Harajuku Mix] * (3:38)
  16. What's Your Destination * (3:38)
  17. Vanity Kills [USA Remix] * (5:40)
  18. Ocean Blue [Pacific Mix] * (3:40)
  19. Judy's Jewels * (2:03)
  20. Tower of London [Instrumental Version] * (3:38)
avatar van VanDeGriend
Vorige week heb ik voor het eerst in lange tijd deze derde plaat van ABC weer eens opgelegd. Een band die door te debuteren met het fenomenale en algemeend erkend klassieker "The Lexicon of Love" vaak voor "One Top Record Wonder" is versleten. Dat is echter gelet op de kwaliteit van opvolger "Beauty Stab" en deze "How to be A Zillionaire" veels te weinig eer.

Na het zeer moedige en naar mijn mening ook zeer geslaagde rockgeorienteerde "Beaty Stab" keert ABC hier weer terug naar het geluid van het debuut. Zo goed als "The Lexicon" is "Zillionaire"misschien niet maar schelen doet het eerlijk gezegd niet veel. Gebleven is het geweldige gevoel voor meldodie van Martin Fry cs.

Ook de teksten, die me normaal gezien maar matig interesseren, vallen hier op. Niet zo gek overigen gezien het feit dat Fry afgestudeerd Neerlandicus in het Engels is. Voorbeeldje ? Het karikaturaal chauvinistische en gruwelijk swingende "Tower of London" met de heerlijk vileine sneer naar de US in het algemeen en New York in het bijzonder: "Tower of London !......New York ??....Oh don't make me laugh...I've seen photographs....Tower of London !!". Voor de goede orde...de plaat is van voor 9/11.

Verder valt op dat in vrijwel ieder nummer een briljante break zit. Hoe "Ocean Blue" vrij saai begint en na een minuut of 2,5 een zwaar romatisch aangezette versnelling kent ? Smullen. 15 Storey Halo ? Zelfde verhaal. "So Hip It Hurts" ook al zo'n kraker die , mocht het op The Lexicon hebben gestaan, ook daar een van de betere nummers was geweest, swingt werkelijk de pan uit. Daarnaast wordt, zoals op een goede cd betaamt, keurig balans gezocht door zo nu en dan een rustpunt er uit te gooien ("Be Near me", Between You and Me") maar dan wel van het nivo dat het Sky Radio niet haalt. Voor alle duidelijkheid, dat is een aanbeveling. Het wat hoekige "Vanity Kills" klinkt mij als enige van de nummers gedateerd in de oren.

Rest mij, voor mensen die dat belangrijk vinden, nog te melden dat, zeker gezien het jaar van uitgifte, de geluidskwaliteit van de cd zeer prima is.

Onder de indruk van de aangename hernieuwde kennismaking met dit staaltje jeugdsentiment, heeft deze romanticus terstond de remaster dezes aangeschaft. Een remaster waarop de toch al niet misselijke geluidskwaliteit, verder is opgepoest en tevens nog een nummertje of 8 extra is gezet.

Oh ja, voor de mensen die cd's te duur vinden....deze geweldige geremasterde aanrader kost maar liefst € 7,99. Een koopje.

avatar van Premonition
De ultieme steengrillplaat dus. Ik zal me eens wagen aan deze combinatie. Eerst eens die steengrill aanschaffen. Dit album heb ik nog ergens onder het stof liggen. Vond het destijds niet veel bijzonders.

Ik krijg honger.

avatar van the viking
Vond dit destijds altijd hun minste album,toch maar weer eens opgraven

avatar van VanDeGriend
Pompidom

Zie je nou wel

avatar van Rinus
Redelijk album, met ook redelijke zoete discogeorienteerde nummers erop. Wel met die typische ABC saus overgoten, zodat het toch nog genietbaar blijft. Op vinyl.

Pieter Paal
Heerlijk album met uitschieters als 'Be Near Me', 'Vanity Kills', 'Ocean Blue', 'How to Be a Millionaire' en 'Between You & Me'.

avatar van foxhusky
Ik heb dit album ruim 20 jaar geleden gekocht op CD, nadat ik al Alphabet City eerder in bezit had. Pas veel later (dit jaar) heb ik ook The Lexicon of Love aangeschaft. Andere ABC albums heb ik niet.

Van die drie albums vind ik deze het minst sterke album. Tracks 5 en 6 vind ik zelfs bijzonder irritant. De remixen van 'Fear of the World' en 'Be near me' zoals ze op mijn CD staan, vind ik wel erg goed, beter dan de originele albumversies.

avatar van vigil
Ik snap de lage beoordelig bij deze plaat niet zo. Het is een lekkere dancepopplaat. Niet zo strak/glad in het vergelijk met andere albums van deze formatie. Ik heb de remaster met 18 nummers. Of te wel 8 bonustracks. Die bonustracks bestaan uit zeer aardige single versies en remixes.

Had VanDeGriend het in 2006 nog over 7,99, de prijs die ik nu betaalde bij Media Markt was slechts 4,49 dus dat is ook nog eens een fijn prijsje

avatar van Deranged
Zozo, lekker plaatje hoor. Strakke composities die lekker de rondte op fonkelen.

En een sterke zang is tevens mijn eerste indruk.

Titel en albumcover spraken me aan dus ben eens gaan luisteren.

avatar van Deranged
Sooo geweldig album man. Wat zit dit lekker ingenieus in elkaar allemaal. Die heerlijke toetsen op Be Near Me bijvoorbeeld. Zag niet echt aankomen dat ik dit zo vet zou vinden. Dit is een blijvertje voor mij dat is al wel duidelijk.

avatar van spoiler
Hier ook een erg fijn plaatje. Op vinyl uiteraard.

avatar van Deranged
Be Near Me is een prachtige ballad. Bijzonder aangenaam hoe die toetsen hier kristalhelder uit de boxen komen geschald.

avatar van vigil
Zo kan het eerste bericht in 6 jaar tijd er toch voor zorgen dat het gemiddelde ineens boven de 3* raakt

avatar van Deranged
En dat ik er weer een heel vet album bij heb, waarvoor dank.

avatar van EttaJamesBrown

Zo is het

Leonidas5
Experimentele ABC plaat die niet zo prettig wegluistert als hun andere albums, maar desalniettemin toch een paar ijzersterke tracks zoals between you and me, ocean blue en bovenal de absolute knaller en hun beste single ooit, be near me. Top 10 hit in de US en ingenieus in elkaar gezet wereldnummer. Vooral dankzij die track 4 sterren hiervoor