Blue Öyster Cult - Imaginos (1988)

Label: Columbia

1. I Am the One You Warned Me Of (5:05)
  2. Les Invisibles (5:34)
  3. In the Presence of Another World (6:28)
  4. Del Rio's Song (5:36)
  5. The Siege and Investiture of Baron von Frankenstein's Castle at Weisseria (6:45)
  6. Astronomy (6:54)
  7. Magna of Illusion (5:58)
  8. Blue Öyster Cult (7:18)
  9. Imaginos (5:48)
avatar van jedimaster
een parel met de klassieker Astronomy (al een keer opgenomen door boc dus ze coveren hun eiegn nummers!)
trouwens Astronomy is ook gecoverd door metallica een andere favoriet van mij toen ik dat las in de aardschok viel ik bijna flauw!

avatar van Wheathead
Alleen al door het nummer "The siege and investiture of Baron von Frankenstein's castle at Weisseria" verdient dit album van mij al een 5.

avatar van Rinus
Erg goed album van BOC, erg sfeervol en lange gedragen nummers.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Fijne plaat, al vind ik de remake van Astronomy toch een behoorlijke aanfluiting.

avatar van Rinus
Ik heb hem nu eindelijk op CD, geremastered en met een geweldig geluid. Het album is lange tijd niet verkrijgbaar geweest via de normale kanalen, maar Sony/CBS heeft hem dus opnieuw uitgebracht via American Beat Records in 2007 in een remaster.

Slechtste album van BOC dat ik ken. Ooit gekocht jaren nadat ik na Fire of Unknown origin was afgehaakt. Miskoop. Jaren later nog een keer geprobeerd en nog niet goed in tegenstelling tot bijv Curse of the Mirror. Frankenstein is echt het enig nummer wat mij wel nog steeds kan bekoren.

Yann Samsa
FUEL schreef:
Slechtste album van BOC dat ik ken.

Ook ik vind het zeer matig.
Staat bij mij op 3 in het topic: 'Meest teleurstellende platen'.
Want ik had zeer hoge verwachtingen van deze plaat.
* +/- concept album
* onheilspellend, bijna episch, gitaarwerk
* goed uitgewerkte songs
* samengegoten in een aangrijpend geheel, en met een kenmerkend stemgeluid.

Dit viel dus zwaar tegen .
Toch nog redelijk, door de enkele sterke delen.
Voor de rest weinig origineels.

Het rare is, ik neem nu FireOfUnknownOrigin als voorbeeld:
Normaal hou ik van de meer epische werkjes die zeer sfeervol zijn, en niet van de song gerichte albums met korte, sterke nummers die geen geheel vormen.
En toch is FOUO prachtig.
Maar dat is dan ook een buitenbeentje hé: het is een songgerichte plaat, en toch bevat het een prachtige sfeer.

avatar van ozwald
destijds eerste kennismaking met BOC en was blij verrast. Juist door die onheilspellende epische goed uitgewerkte songs...

daarna ook nog wat eerder werk van ze gecheckt maar kan ik niks mee.

avatar van vielip
Ligt dit qua muziek in het verlengde van Club ninja? Dat vind ik namelijk een zeer verdienstelijk album en verder ken ik, op Reaper na, niks van deze band.

avatar van ozwald
nee, veel meer bombast. Club ninja is veel lichter verteerbaar en heeft op mij destijds veel minder indruk gemaakt.

eerder werk van deze "inventors of metal" kan ik niks mee maar had dat al eerder gemeld zie ik..

avatar van vielip
Oké thanks!

Hmmm moet mijn mening toch enigszinds herzien.... Staan toch heel sterke nummers op. Sterren snel ophogen. Bestaan ze eigenlijk nog? ........BOC en de Imagino's?

Met Joe Satriani met lead gitaar op track 5

avatar van Rockfan
FUEL schreef:

Zekers...zij bestaan nog steeds....

Welcome to The Blue Oyster Cult - blueoystercult.com

avatar van RuudC
Voor ik mijn stem uitbracht, stond dit album op een riante 4,02* en daarmee ruim boven alle andere platen van BÖC. Dit doet suggereren dat dit het beste album van deze Amerikanen is en dat vind ik in elk geval veel te veel eer. Het is zeker geen slechte plaat, maar het wil me simpelweg nergens raken. De kracht van Blue Öyster Cult ligt 'm wat mij betreft vaak in het subtiele. Zaken als sfeer en muzikaal vakmanschap, maar het subtiele is op Imaginos wat ver te zoeken. Het is zo gelaagd dat de ongetwijfeld leuke ideeën een beetje verzuipen. De nieuwe uitvoering van Astronomy is wat mij betreft volkomen overbodig. De band probeert anno 1988 muzikaal bij te benen. Dat deed het op de vorige platen ook al, maar hier beginnen ze me echt kwijt te raken. Jammer, want ik had juist mijn hoop op dit album gevestigd. Zeker vanwege de scores die het krijgt en Imaginos klinkt nog altijd vrij duister. Het is een redelijke hardrockplaat, maar meer zit er voor mij niet in.

Tussenstand:
9. Club Ninja
10. Tyranny And Mutation
11. Imaginos

avatar van lennert
Imaginos was mijn eerste BÖC dat ik zo'n 8 a 9 jaar geleden aanschafte nadat ik goeie dingen over dit album had gehoord vanuit de heavy metal-community. En ja, ook de band zelf (in ieder geval Eric Bloom) refereerde in deze tijd in meerdere interviews naar de stijl als heavy metal. Op een track als The Siege and Investiture of Baron von Frankenstein's Castle at Weisseria komt dit het beste naar voren, aangezien de gastzang van Joey Cerisano een Ronnie James Dio-gevoel oproept en de solo van Joey Satriani door merg en been snijdt. Ook de stampende riff en naargeestige zanglijnen van In The Presence Of Another World geven een lekkere duistere metal-vibe af.

Waar Astronomy en Subhuman (hier Blue Öyster Cult genoemd) op Secret Treaties psychedelisch en vooral softer waren, zijn beide songs hier heavier maar nog steeds erg gaaf. Helemaal laatstgenoemde song is wat mij betreft een flinke verbetering ten opzichte van het origineel, doordat het veel slepender is en de afwisselende zang van Bouchard en Roeser alsnog veel dynamiek aan het nummer geven. De solo van Doors-gitarist Robby Krieger is ook werkelijk fantastisch.

Imaginos is zwaar en heavy, maar verdient wat mij betreft alle lof. Spijtig dat het financieel geen succes was, want de kwaliteit is absoluut groots aanwezig.

Voorlopige tussenstand:
1. Club Ninja