Peter Hammill - The Silent Corner and the Empty Stage (1974)

3,99

Label: Blue Plate

1. Modern (7:28)
  2. Wilhelmina (5:17)
  3. The Lie (Bernini's Saint Theresa) (5:40)
  4. Forsaken Gardens (6:15)
  5. Red Shift (8:11)
  6. Rubicon (4:41)
  7. A Louse Is Not a Home (12:13)
15 BERICHTEN 1 MENING
avatar van IMPULS
geplaatst: 22 april 2006, 11:35 uur [permalink]
'Modern' is een fantastische song. De human anger van Hammill komt hierin tot volle ontplooiing. Enkele tracks verzanden ietwat in een matte songstructuur. Toch een plaat die tot een voldoende komt.

avatar van citizen
geplaatst: 11 september 2007, 21:57 uur [permalink]
Eenvoudig een meesterwerk. Ik kan het verder niet leuker maken dan dit - uitgebreide beschouwingen kan ik toch beter achterwege laten. Het geheel klinkt zeer geinspireerd. Duidelijk een plaat uit de VDGG-periode, zowel de tekst als de muziek. Dus bij voorbaat niet erg maatschappelijk geengageerd. Maar wel navelstaren op niveau. Lekker cocoonen dus met Hammill! Regenweer, katerig, CV-ketel pruttelt. Laat mij maar even alleen...

Aquila
geplaatst: 7 mei 2009, 15:36 uur [permalink]
Ja, soms is de waarheid hard (denk ik altijd). In Hammill-kringen beschouwd als zijn beste werk. Nou is dat prima, want het ís wel zijn beste van de eerste periode. Sommige echt 'gevaarlijke' liedjes met zware orgel partijen. Maar met name zijn stem is hier indrukwekkend. De gatefold LP is een van het beste (misschien wel het beste) artwork dat is gemaakt voor een Hammill-album (Met Hammill vaak op de hoes vind ik het vaak een fantasieloos stuk werk (sorry Ridout)) en bijna zonder uitzondering het zwakste deel van een album (lucky us). Randy California heeft enkele mooie kettingzaag-gitaarpartijen op "Red Shift". Een ideaal album voor starters denk ik, niemand kan hier een buil aan vallen. Een aanrader voor fans van de jaren zestig / zeventig progressieve en psychedelische rock.

highlights: The Lie (Bernini's Saint Theresa), A Louse is Not a Home, Red Shift
lowlights: [geen]

geplaatst: 22 mei 2010, 00:37 uur [permalink]
Simpelweg het meest geniale solo-album van Peter Hammill met een van de beste songs ooit geschreven: Forsaken Gardens.

geplaatst: 22 maart 2012, 17:21 uur [permalink]
Een geniaal album is het zeker mijn favoriet is Wilhelmina

avatar van uffing

geplaatst: 22 maart 2012, 18:58 uur [permalink]
Vlak ook het slotnummer niet uit. Magistraal!

geplaatst: 22 maart 2012, 19:00 uur [permalink]
Gezien mijn 4,5 vlak ik sowieso helemaal niks uit 😉

avatar van Misterfool
geplaatst: 1 oktober 2012, 17:48 uur [permalink]
Hoewel ik meer fan ben van de 1975-1980 periode van Hammill, is dit ook een erg leuk album. Helaas staan er met red shift en rubicon twee missers op. Het agressieve Modern is daarentegen een van zijn beste nummers. Ook forsaken gardens en het epische a louse is not a home mogen er zeker zijn.

Aquila
geplaatst: 1 oktober 2012, 19:29 uur [permalink]
Misterfool schreef:
Helaas staat er met red shift [...] missers op.

😠 Strafwerk!
Nog een keer luister misterfool. 😉 De cirkelzaag gitaar van Randy California is een tamelijk unieke toevoeging voor Hammill en geeft het nummer iets speciaals. Een misser, zeker niet ?!

avatar van Rudi S
geplaatst: 1 oktober 2012, 19:40 uur [permalink]
Misterfool schreef:

Hammill maakt geen albums die leuk zijn 😠
En dat weet jij best.
Overigens voor 5.99 te koop bij wowhd, wel geduld hebben.

avatar van Misterfool
geplaatst: 1 oktober 2012, 22:46 uur [permalink]
Ik heb het album al zekers een jaar 😄. Ik ken de plaat als een graag geziene gast in mijn CD-speler. Hammill is inderdaad niet de vrolijkheid zelfe, maar mooie muziek maakt hij absoluut.

geplaatst: 2 oktober 2012, 10:20 uur [permalink]
Rudi S schreef:

Hammill maakt geen albums die leuk zijn 😠
En dat weet jij best.
Overigens voor 5.99 te koop bij wowhd, wel geduld hebben.

Er staan een heleboel albums van Hammill bij Media Markt Alexandrium in de progbak voor zelfs 4,99. Hoef je geen geduld voor te hebben behalve als je vertraging hebt met de trein of iets dergelijks 😉

Het gaat om zo'n al zijn EMI albums (geremasterde uitgaves)

avatar van Rudi S
geplaatst: 2 oktober 2012, 20:21 uur [permalink]
Hammill's (en VDGG) heb ik al hoor.
Lijkt dat de platenmij aan nhet stunten is, ook op andere plekken zijn de Hammill's in de aanbieding.
Voor wie nog iets mist, toeslaan zou ik zeggen.

geplaatst: 2 oktober 2012, 20:35 uur [permalink]
Rudi S schreef:
Voor wie nog iets mist, toeslaan zou ik zeggen.

Dat lijkt me een uitstekend idee 😉

avatar van Deranged
geplaatst: afgelopen vrijdag om 19:11 uur [permalink]
Vroege solo Hammill.

Soms een beetje stuurloos piano gedreven voornamelijk een omlijsting voor de doorgaans knalhard uitstekende tekst als centraal element, zo lijkt het.

Vaak moeilijk om even in te duiken maar als het moment zich dan aandient: zeer de moeite.

Uniek sfeertje op deze albums hangend, sowieso.

Forsaken Gardens, eenmaal op stoom, de pan uitswingend.