Magma - Köhntarkösz (1974)

Frankrijk
Avant-Garde / Rock
Label: Seventh

1. Köhntarkösz (Part 1) (15:24)
  2. Ork Alarm (5:30)
  3. Köhntarkösz (Part 2) (16:04)
  4. Coltrane Sündïa (4:14)
Fantastische horrormuziek!

Haha inderdaad! Horrormuziek, das een mooie beschrijving. Ik zou ook niet weten hoe je de muziek van Magma anders in woorden moet bevatten

Zeuhl

Tja maar Zeuhl is ook maar 1 Kobaiaans woordje. Ik denk niet dat het mensen die Magma niet kennen veel zegt

obsessed schreef:

Weet ik maar ja hoe omschrijf je het dan? Mijn eigen referentie-punt is een beetje het geluid van Miles Davis ten tijde van Bitches Brew maar dan iets rockiger gecombineerd met een soort van Teutoonse koorzang. Een erg mooie omschrijving die ik al jaren geleden online eens heb gelezen was (en je moet wel into Startrek zijn om hem te snappen): Klingon-Opera.

avatar van ChrisX
Voor het eerst in lange tijden weer eens naar dit album geluisterd en het zal door Magma-aanhangers als heiligschennis worden gezien maar ik prefereer deze versie van het 2-delige titelstuk boven de live-uitvoering op Live / Hhai. Die live-versie heeft ook wel iets met de toevoeging van de vioolsolo's van Lockwood maar deze studio-versie brengt me meer in een trance.

avatar van Waldo Jeffers
Je hebt volkomen gelijk Chris, dat is gewoon heiligschennis. Maar goed, deze versie is natuurlijk ook erg goed. Maar wat Lockwood echt toevoegd aan Köhntarkösz (& eigenlijk aan de hele Hhaï/Live-plaat) is gewoonweg van een erg hoog niveau. Kan me er wel in vinden dat je deze versie prefereert eigenlijk, want tout court is dat gewoon 1 van m'n favoriete 'nummers'.

avatar van reptile71
Wat een wrede creepy donkere onheilspellende muziek is dit toch en eigenlijk ook gewoon heel erg goed.

avatar van niels94
Ik vind deze vermoedelijk zelfs beter dan het bekendere Mekanïk Destruktïw Kommandöh. Hij heeft een iets minder Orff-achtig sfeertje dan dat album, om het zo maar even te noemen, meer free jazz en ook een wat donkerder sfeertje. Zeer gaaf.