Cradle of Filth - Damnation and a Day (2003)

Label: Abracadaver

1. A Bruise upon the Silent Moon (2:03)
  2. A Promise of Fever (5:56)
  3. Hurt and Virtue (5:23)
  4. An Enemy Led the Tempest (6:11)
  5. Damned in Any Language (A Plague on Words) (1:58)
  6. Better to Reign in Hell (6:11)
  7. Serpent Tongue (5:10)
  8. Carrion (4:42)
  9. The Mordent Liquor of Tears (2:35)
  10. Presents from the Poison Hearted (6:19)
  11. Doberman Pharaoh (6:03)
  12. Babalon A.D. (So Glad for the Madness) (5:36)
  13. A Scarlet Witch Lit the Season (1:34)
  14. Mannequin (4:27)
  15. Thank God for the Suffering (6:13)
  16. The Smoke of Her Burning (5:00)
  17. End of Daze (1:24)
nicolas
allee wa is da nu? noemde da muziek? ik noem da kerkmuziek mee wa potten en pannen waarbij iedereen een trauma overhoudt. da kan ik ook ze, en dan wa krijsen, schreeuwen en uw stem forceren en kapotmaken, goed bezig!!

avatar van Hemdale
Haha, Dani Filth zijn stem kapotmaken? Die gast doet dat krijsen en schreeuwen al meer dan 10 jaar en nog praat hij heel normaal en is niks te merken aan z'n stem.

avatar van Eddie
Dit schreewen, ha ha luister maar een deathcrush van Mayhem das pas schreeuwen.

Hele goede band, en ook een hele goede cd. Alleen van de intro krijg je al rillingen en dan moet de rest nog volgen. De cd had mss wel iets minder lang mogen duren, cd's die over het uur gaan vind is soms toch wat te langdradig klinken. Maar het blijft een van een cd.

avatar van Sinner
Meest huisvrouwvriendelijke plaat uit het Cradle Of Filth repertoire. Of althans volgens de Black Metal elite. In feite verschilt het nog niet zo gek veel van voorgaande albums. Het klinkt allemaal wat gelikter, en de rauwe charme van het debuut en Dusk & Her Embrace is er wat van af, maar toch is het allemaal nog behoorlijk luisterbaar.

In feit is dit zelfs een cd die toch wel in mijn top 3 van COF staat (op plaats 3 dan wel maar kom...). Het concept van de plaat spreekt me persoonlijk heel erg aan (gebaseerd op Genesis uit de Bijbel) en de uitwerking zelfs nog meer. De nummers zitten prachtig in elkaar en zijn behoorlijk bombastisch, niet in het minst dankzij het gebruik van een 40 koppig orkest. (met Damnation zat Cradle namelijk op een major label - Sony - nog een doorn in het oog van de "true" black metal horde).

Het orkest werkt echter totaal niet storend, en er zijn nog voldoende harde en snelle tracks om zelfs de die-hard Cof fan te plezieren. Samen met de geweldige teksten, unieke zang van Dani en die "speciale" Cof sound dus een album dat zeker de moeite is.

avatar van Eddie
Ondanks dat de plaat misschien wel goed klinkt, vind het veruit de minste, het concept is allemaal lekker uitgewerkt enzo, maar op de een of ander manier blijven de nummers niet hangen. Ik vind de plaat 76 min gewoon te lang suren dan verslapt de aandacht. een plaat moet voor mij gewoon een uurtje duren zeker een metal plaat, lekker compact. De plaat is zeker niet slecht maar ook niet van het niveau van hun voorgaande platen. (Mijn cradle top 3: 1. Principle..., 2. Vempire... & 3. Dusk...

avatar van Sinner
De plaat is inderdaad wel wat te lang met zijn 76 min., ik houd over het algemeen ook van de wat compactere cd's (45 min is voor mij de ideale lengte - niet te lang om je te gaan vervelen en niet te kort om je bekocht bij te voelen).

Maar ik vind het in zijn geheel gewoon een lekker album. Je moet er echter wel de tijd voor willen nemen om er de volle 76 minuten voor te gaan zitten maar bij mij heeft het dan ongeveer hetzelfde effect als een leuke horror film. Om echt individuele nummers er te gaan uitpikken vind ik ook wat moeilijker. Mijn Cradle top 3 is overigens : 1. Midian. 2. Dusk... en op 3. dus Damnation. Mijn minst favo album is Cruelty and The Beast, en dit vooral vanwege de erg zwakke en dunne productie. De nummers op zichzelf vind ik best wel goed.

Sinner schreef:

Same here.

nicolas schreef:

Ja echt wel probeer het maar eens, Als je er niet van houd kan ik er ook niet aan doen maar het is zeker niet hoe als jij het zegt en zijn stem gaat er zeker niet aan kapot hij kon het vroeger al toen hij klein was en zijn stem werkt nog altijd

avatar van Eddie
Op veel advies de afgelopen week toch maar weer eens deze plaat uit de kast gepakt, maar het mocht niet baten sterker nog, ik ben tot de conclusie gekomen dat ik de 3.5* die ik had staan nog wat aan de ruime kant klonk. Op geen enkel moment vlamt de plaat echt. Ik mis de spannende momenten van Midian, of de agressie van Vempire en de duisterheid van Dusk... Al met al klinkt het allemaal veel te geforceerd hard en snel, het concept is wel leuk uitgewerkt, tekstueel zit het ook allamaal wel geinig in elkaar. Alleen duurt het allemaal zo lang, en geen enkel nummer blijft hangen.

Ik vindt dit toch wel 1 van de betere platen van COF , wat is dit voor gezeur dat hij te lang is ? , heb liever 72 min dan 45 voor mijn geld , en er zit echt geen 1 nummer tussen die mij verveeld ,
nummers zijn goed uitgewerkt veel variatie en veranderingen

avatar van Darkzone
Dit album staat in mijn top 3 van COf albums, samen met Dusk... en Vempire.
Een lang album 'opgedeeld' in 4 stukken. Absoluut waar voor je geld.
En het 'gebruik' van een echt symphonisch orkest geeft de cd alleen maar meerwaarde.

Ik kan niet even wat hoogtepunten van de cd noemen, omdat ik de cd toch alweer een tijdje niet gedraaid heb.
Maar mensen waarbij de Bijbel een centrale rol speelt in hun leven, moeten deze cd maar eens beluisteren (en meelezen met de tekst). Dan komen ze denk ik tot de conclusie dan hun God (of de Bijbel zelf) de duivel zelf is!

avatar van nuf
nuf
aardig album, babylon A.D. is een leuk nummer met een mooie clip erbij.

Een mooi album, maar ik heb er erg aan moeten wennen. En dit komt door de vreselijk slechte produktie. Zoals altijd staat het album weer vol met goede nummers, alleen weten ze bij Sony niet hoe je metal produceerd. Ik snap niet dat er altijd over Cruelty gezegd wordt dat het slecht geproduceerd is en dat Damnation zo goed klinkt. Oke, het koor en het orkest klinken prima. Maar wat is er met de rest gebeurd. Van Dani's stem is weinig over, zeker als je het vergelijkt met Midian. En is de rest mono opgenomen ofzo. Een tweede gitarist is er niet maar dit wordt wel erg benadrukt zo. Het is METAL. En ze hebben het enige tijd kunnen verbloemen maar de drummer valt door deze poduktie ondanks dat hij beter drumt dan de vorige albums nu toch echt door de mand.

avatar van bennerd
Mijn eerste CoF-album, en er staan prachtige nummers op (Babalon A.D., Hurt and Virtue, Better to Reign in Hell en Promise of Fever), maar ik kan er mijn aandacht niet lang bijhouden, het verveelt te snel. En dat is verschrikkelijk vervelend bij een album van die duur.

avatar van Mr. Rock
In mijn ogen veruit de beste Cradle. De teksten die ze steeds weer weten te verzinnen blijven me verbazen, met dit album als hoogtepunt. Een prachtig 4-delig werk gebaseerd op Genesis. De nummers zelf vind ik ook buitengewoon goed, met name Better to Reign in Hell en Presents from the Poison Hearted zijn mijn persoonlijke favo's geworden. Hij duurt wat lang maar het kost me geen enkele moeite hem steeds weer van begin tot eind te luisteren. Verveelt mij geen moment. 4,5* voor dit kunstwerkje

avatar van relentless
erg goed album vond hem beter dan midian maar de 1e 3 platen heersen nog steeds zoals een maar terugkerend griepje

0,5

PriestMaiden
Hexensabbath schreef:

Wat een argument

PriestMaiden
Aardig concept. Muzikaal bombastisch, maar te langdradig. Ik heb Babylon A.D., Better to Reign in Hell en Mannequin voorlopig als favorieten aangeduid. Kan zijn dat deze plaat nog wat moet 'groeien' na meer luisterbeurten en dat ik hem dan meer ga waarderen, heb ik veelal met deze band.

avatar van bennerd
Babylon A.D. heerst nog steeds, daar ben ik enkele dagen geleden achtergekomen. Maar te plaat vond ik toentertijd ook veel te langdradig. Misschien nog maar eens een kans geven.

MindRuler
Hexensabbath schreef:
Wat een bagger!!! Maar ja ik ben nu eenmaal een C.O.F.hater

En dan toch de plaat volledig beluisteren? Wat een marteling moet het voor jou geweest zijn.
Ik kwoteer trouwens enkel na beluistering, maar dit leek me vrij logisch.

avatar van Edwynn
Het is in ieder geval de laatste Cradle plaat die ik aanschafte. Het is een dappere plaat omdat hij niet direct voortborduurt op het succes van Midian. Sterker nog, het is een voor Cradle begrippen redelijk complexe plaat waarvan de nummers niet direct blijven hangen.
Het vergt wat luisterbeurten en dat vergroot uiteraard de THT.
Verder zijn alle bekende Cradle Of Filth ingrediënten ruimschoots aanwezig. Explosieve passages, bombastisch en het gegil en gegrom van Dani Filth.

En het concept...ach.
Al vind ik de woordenschat van Dani Filth zeker prijzenswaardig.

MindRuler
Edwynn schreef:
Het is in ieder geval de laatste Cradle plaat die ik aanschafte.

Hun laatste album zou anders weer een knallertje zijn.

avatar van Edwynn
Is het nu het pubergoth image of de onterechte opdeling in het black metalgenre? Op één of andere manier strookt die kinderachtige presentatie niet met de muziek die op me afgevuurd wordt.

Even Damnation And A Day herbeluisterend, kom ik niet tot een andere mening maar blijf ik juist de complexiteit en de goed getimede bombast prijzen. Geen overgeproduceerde tierlantijnen maar stevige thrashy metalpassages met sfeervolle half in de mix begraven toetsen en orkestbijdragen.

De rek ging er hierna wel uit in mijn beleving. Dat laat onverlet dat Cradle Of Filth een band is met een zeer eigen muzikaal karakter is en daarmee heus wel een aantal interessante platen heeft uitgebracht. Waar Damnation And A Day naast Vempire en Dusk wel uitspringt in mijn beleving.

avatar van Eddie
Zou het kwartje dan eindelijk gevallen zijn. Ik ben een groot cradle fan, kan al hun platen zeer goed hebben, alleen deze heeft me nooit kunnen bekoren. Vandaag toch maar weer eens een kans gegeven en wat schetst mijn verbazing, ik ben bij nummer 6 en heb hem nog niet afgezet, en, ik zit zowaar vol overgave te genieten van deze plaat. Het is noch steeds niet hun beste plaat, en ik vind hem nog steeds erg langdradig, maar er gebeuren wel een heleboel mooie dingen op. De nummers zitten erg vol met heel vgeel bombast en praal, maar nu ik daar na bijna tien jaar een beetje door ga luisteren is het wellicht best een aardige plaat.