Sabrina Starke - Lean on Me (2013)

Alternatieve titel: The Songs of Bill Withers

Soul / Pop
Label: 8ball

1. Kissing My Love (4:14)
  2. Just the Two of Us (4:20)
  3. Friend of Mine (4:19)
  4. I Don't Know (3:25)
  5. Who Is She and What Is She to You (3:51)
  6. Ain't No Sunshine (4:41)
  7. Use Me (4:37)
  8. Let Me Be the One You Need (5:20)
  9. Grandma's Hands (5:55)
  10. Hello Like Before (4:51)
  11. You Just Can't Smile It Away (5:28)
  12. Lean on Me (4:57)
avatar van Reijersen
Het lijkt bijna een hype te worden, artiesten die samen met het Metropole Orkest een coveralbum opnemen. Maar misschien is het wel gewoon een goede publiciteitsstunt van datzelfde concert dat in zwaar weer kwam door de aangekondigde bezuinigen. Een paar weken geleden besproken wij in ieder geval het project met Edisilia Rombley, dit keer is het de beurt aan Sabrina Starke. Een zangeres die met haar drie eerdere platen al prima werk heeft geleverd en zich op deze plaat waagt aan louter covers van Bill Withers. Een vaak vergeten soulzanger die louter goede soulsongs schreef.

De nummers die we voorbij zien komen op deze plaat zijn ook wel een beetje de nummers die je kan verwachten op een coveralbum van Withers. Natuurlijk wereldhit Ain’t No Sunshine, maar ook de evergreen Just the Two of Us en natuurlijk het titelnummer. Sabrina Starke is natuurlijk een meer dan prima zangeres, maar mist toch die intensiteit en de rasp die Withers in stem heeft en daarmee de nummers naar ongekende hoogte bracht. De combinatie Starke en het Orkest klinkt vaak te klinisch, niet doorgevoed genoeg. In essentie mist het gewoon een beetje de soul. Vooral de iets meer uptempo nummers komen niet helemaal binnen en dan heb je er toch al snel acht van de totaal 12 nummers op zitten.
De beste kant van deze plaat zijn namelijk de ballads. Zo wordt Grandma’s Hands mooi en integer gebracht en zijn opvolgende ballads als Hello Like Before, You Just Can’t Smile it Away en Lean On Me de betere songs van deze verder matige plaat. Alleen misschien een leuke vermelding voor de trompet in I Don’t Know en het feit dat ze tekstueel He in She hebben veranderd in Who Is She and What is She To You.

Ik zeg, laat Sabrina maar snel weer eigen werk doen, want dan beleef ik stuk meer plezier aan haar muziek.

avatar van Emile93
Wat een verrassing!!!! Heerlijk album!!!!

avatar van thelion
Cover album blijft lastig zeker als je de orginele versies kent.

Helaas Sabina overtuigt mij niet met deze slappe aftreksels van een van de betere Soul zangers aller tijden.

Sabrina maak maar weer heel snel een album met eigen werk.

avatar van Madjack71
Je moet toch wel wat in huis hebben, wil je de klassiekers van een Bill Withers op plaat zetten. De beste man beschikte over een charismatsische klank in zijn stem, een sterke persoonlijkheid en wist een aantal prachtige nummers uit zijn mouw te toveren. Sabrina Stark beschikt over een degelijke stem, maar ik mis daarin de charisma om een cover naar zich toe te trekken. De muzikale uitvoering is degelijk maar wil nergens echt swingen, doe daar nog eens de zoutloze uitvoering van Withers nummer bij uitstek Ain't no Sunshine en wel een heel slappe Grandma's Hands en je krijgt de behoefte om linea recta naar de platenzaak te gaan om een best of van Withers te halen, om te horen dat die nummers echt veel beter klinken. Beetje een kant en klare pizza van de Lidl gevoel i.v.t. de zelfgemaakte pizza di mama uit napoli.

Madjack71 schreef:
*knip*en je krijgt de behoefte om linea recta naar de platenzaak te gaan om een best of van Withers te halen, om te horen dat die nummers echt veel beter klinken. *knip*

Daar hoef je toch niet voor naar de platenzaak die hoort gewoon in iedere platenkast te staan

avatar van Madjack71
thelion : Dan ga ik ws. deze halen, die hoorde ik in de platenzaak en vond ik zeer goed klinken.

Madjack71 schreef:

Ik weet niet welke je bedoeld, maar mag ik je Bill Withers - Ain't No Sunshine (2008) aanraden, alle relevante nummers van de beste man staan er op en nr. 8 t/m 16 van disc 2 zijn fenomenale live uitvoeringen inc. de geweldige versie van I Can't Write Left Handed.
Als je een verzamerlaar van Bill zoekt is dit echt de beste die te krijgen is.

avatar van Madjack71

..deze bedoel ik. ..daar zullen die live uitvoeringen die jij bedoeld ws. dan ook vanaf komen. ..om dan toch maar even on topic te blijven. ..deze registratie laat m.i. precies horen waar het op het album van Starke aan ontbreekt.

avatar van Boermetkiespijn
Spotify heeft "Lovely Day" ook nog als bonus.