Third Eye Blind - Blue (1999)

Label: Elektra

1. Anything (2:00)
  2. Wounded (4:51)
  3. 10 Days Late (3:05)
  4. Never Let You Go (3:57)
  5. Deep Inside of You (4:10)
  6. 1000 Julys (3:53)
  7. An Ode Yo Maybe (2:36)
  8. The Red Summer Sun (5:25)
  9. Camouflage (4:35)
  10. Farther (4:01)
  11. Slow Motion (5:07)
  12. Darkness (5:47)
  13. Darwin (8:32)
avatar van Mindshifter
1,0
Na hun verrassende debuut is dit een behoorlijk slechte plaat. Je luistert erover heen, nergens wordt het spannend *1.

avatar van Jumpjet
Het enige bericht tot nu toe bij deze plaat moet toch maar es worden rechtgezet:

Mindshifter schreef:

Blue is een uitstekend rockalbum. Als dit hun debuut was geweest, had 'ie dan meer sterren gekregen van Mindshifter? Ik denk het wel. Deze plaat mist het verrassingseffect van z'n voorganger, maar zeker niet de muzikale kwaliteit.

avatar van Joy4ever
Prima opvolger van het self-titled debuut inderdaad. Deep Inside of You behoort tot het betere werk van de heren.

avatar van Mindshifter
1,0
Jumpjet schreef:

Dat argument slaat kant noch wal. Als dit hun debuut was geweest had ik hem even slecht gevonden als nu. Het is gewoonweg allemaal minder spannend, minder gedurfd en meer eenheidsworst.

avatar van Jumpjet
OK, OK, voor jou gaat 't argument kennelijk niet op.

Het fenomeen van de 'moelijke tweede' is desondanks een algemeen bekend verschijnsel.
Als je debuteert met een een ijzersterk album, liggen de verwachtingen voor de opvolger zo hoog dat ze niet of nauwelijks waargemaakt kunnen worden.
Met als gevolg dat elk volgende album 'minder' gevonden wordt. Een belangrijke factor hierbij is tijd. Het debuutalbum heeft de meeste tijd gehad om zich in het collectieve geheugen te nestelen, met alle (jeugd-)herinneringen erop en eraan. En die spelen een belangrijke rol in het waarderen van muziek.

avatar van Michiel Cohen
Goh, 20 jaar geleden al weer. Nr 2 en 12 kan ik me nog herinneren. Klonk toen wel goed.

avatar van musicfriek
Grappig, kan me alleen nog track 4 herinneren, band was vooral populair in USA.

Mindshifter schreef:
Ben ik wel met je eens, het klinkt allemaal wel aardig, maar beetje ene oor in, andere oor uit, maar 1 ster is wel heel karig

avatar van Aladdin
Snap de kritiek niet zo, prima commerciële rock. Deze plaat was de eerste die ik van ze hoorde en als je dan het zo bejubelde debuut er achteraan hoort dan ontgaat me een beetje waarom die plaat zoveel beter is. Klinkt wat alternatiever.
Draai beiden soms nog, klinken als een klok.