DJ Muggs - Presents the Soul Assassins, Chapter II (2000)

Label: RuffLife

1. Kool G Rap - Real Life (4:03)
  2. G.O.D. Father Part III - We Will Survive (4:19)
  3. Xzibit en King Tee - You Better Believe It (4:05)
  4. GZA - When the Fat Lady Sings (3:13)
  5. Goodie Mob - This Some'n To (3:26)
  6. Kurupt - Armageddon (Interlude) (2:13)
  7. Hostyle - Victory & Defeat (4:02)
  8. Chace Infinite, Ras Kass, Krondon en Phenam - Heart of the Assassin (2:26)
  9. Dilated Peoples - Suckers Are Hidin (3:04)
  10. Kurupt en Roscoe - When the Pain Inflict (3:31)
  11. Cypress Hill - Don't Trip (2:54)
  12. Everlast - Razor to Your Throat (2:39)
  13. Self-Scientific - Millenium Thrust (3:22)
  14. Bue Fifty - Back Up Off Me (3:44)
  15. GZA - Untitled (3:03)
avatar van thomzi50
Vind hem eigenlijk een beetje tegenvallen. De rappers komen niet echt goed aan bod en productioneel kan Muggs ook meer.

Deel 3 bedoel je?

Wanneer?

avatar van WouterL
ja idd wanneer? vind deel 2 ook veel minder dan deel 1.....die na een paar luisterbeurten toch wel in me rijtje van lekkere albums komt

die clip van 'when the fat lady sings' die hier staat is de remix, niet het origineel van het nummer

wat een waanzinnig lage waardering, voor een pareltje van een hiphopalbum...
Er zijn maar weinig cd's, met de zelfde hoeveelheid aan goede nummers. Muggs bewijst hier maar weer eens, een van de beste producers te zijn. Er zit ook een hoop variatie in, wat betreft verschillende rappers, en groepen die aan bod komen.
De cd bevat een aantal kippenvelnummers, voor de echte liefhebber. En een vleugje cypress hill style kan natuurlijk ook nooit kwaad.

83Utreg! schreef:
wat een waanzinnig lage waardering, voor een pareltje van een hiphopalbum...

100 % mee eens, smaken verschillen natuurlijk, maar dit labum is kwalitatief gewoon erg goed en als je dat niet kan horen......

avatar van gweah
Ik heb een beetje een haat-liefde verhouding met dit album.

Deze stond zeker op mijn lijstje 'most anticipated' in 2000, ik was een groot fan van deel 1 en de lijst van features was toch wel weer veelbelovend: wederom GZA en Goodie Mob, verder beloofden de advertenties naast Kool G. Rap ook Xzibit, Kurupt en Snoop Dogg. De laatste drie waren zeker 'hot' dat jaar, zo vlak na Dre's 2001 album waarvan gedurende heel 2000 nog singles uitkwamen.

De GZA feature vond ik gelijk geweldig - ik ben/was een enorme fan van hem als MC en vind hem hier veel beter klinken en soepeler flowen dan op het zeer teleurstellende Beneath The Surface. Niet de allersterkste beat op het album en een klein beetje gladjes met die synths, maar toch ook wel dope gedaan. De Kool G. Rap feature? God damn... wat een beat, wat een spervuur aan rhymes en multi's, wat een flow. Ik weet niet hoeveel mensen deze track kennen, maar alleen al om deze eerste track is dit album echt verplichte kost om tenminste eenmaal te luisteren. Kool G. Rap is toch wel een Hall of Fame, top 10 allertijden MC vind ik, natuurlijk vooral om zijn werk met DJ Polo rond 1990, maar deze track is mijn allerfavorietste G. Rap moment ooit.

Beide tracks met Kurupt vind ik hard blazen, zowel qua lyrics/flow als de beat.
Helaas was Snoop niet te horen behalve op het intro van When The Pain Inflict (hoe perfect is die beat voor hem gvd?)
Verdere tegenvallers:
De Xzibit track is er een die nog steeds niet wil klikken bij mij. Die beat klinkt als een soort vrachtwagen die maar niet wil starten.
Van Infamous Mobb hebben ze wel de minste MC genomen, met ook nog een vrij zwakke beat van Muggs en een zwak refrein...
Alchemist heeft als discipel van Muggs ook een paar beats hier, maar niet zijn beste, die van Victory & Defeat is een wel erg simpel en repetitief loopje (ben wel grote fan van Screwball maar dit nummer vind ik echt niet bijzonder) en die van Suckers Are Hiding is gewoon saai en bumpt niet (vind ik....) Vergelijk dat eens met Worst Comes To Worst (ook Alchemist/Dilated Peoples), en er staan ook een paar fantastische Alchemist beats op de eerste LP van Infamous Mobb.
De tracks met Everlast en B-Real vind ik ook niet bijzonder. De track met Ras Kass is aardig maar heeft ook een aantal vrij zwakke MC's.
De track met Goodie Mob is oke, maar wel stukken minder dan die op Soul Assassins 1, en mist vooral Cee-Lo. Wat is Goodie Mob zonder Cee-Lo? Net zoiets als N.W.A. zonder Ice Cube of de Ultramagnetic MC's zonder Kool Keith.

Wat doe je dan als je zoals ik telkens wel teruggrijpt naar dit album, maar elke keer concludeert dat je dat eigenlijk maar doet voor een paar tracks en de algehele sfeer? Ik ben dan zo iemand die het aanvult met tracks die er een beetje bijpassen qua gevoel en die verder ook op albums staan die ik toch nooit luister: in dit geval de Alchemist producties "Mobb niggaz" en "Big twins" van Infamous Mobb, "Feel me" van Jadakiss en "Worst come to worst" van Dilated Peoples.

In totaal kan ik niet hoger dan 3,5 geven hier, ondanks de aanwezigheid van enkele van mijn favoriete beats en verses/vocale performances ooit.

avatar van Dungeon
Goodie Mob track is inderdaad minder dan die op deel 1. En je vraag snap ik ook wel. Cee-lo hoort gewoon bij de Goodie Mob. Ben daarom blij dat die al weer een paar jaar terug is. Toch is het niet zo dat elk nummer van the Mob zonder Cee-lo een mindere track is. Black Ice bijvoorbeeld of de tracks op One Monkey en het Lumberjacks album vind ik geweldig. Op World Party vind ik Cee-lo zelfs weleens te veel aanwezig.

avatar van gweah
Yo staat Cee-Lo niet op Black Ice (sky high... sky high...)?? Is me nooit opgevallen eigenlijk, misschien ook omdat Big Boi en Andre 3000 wel meedoen...

Nee tuurlijk je hebt gelijk maar op Soul Assassins 1 was de verse van Cee-Lo een van de hoogtepunten van de cd. En ik blijf erbij dat hij net als Ice Cube en Kool Keith de meeste getalenteerde MC in de groep is. Van de Goodie Mob groepsalbums heb ik alleen Soul Food en Still Standing dus over de rest heb ik geen mening.

avatar van Dungeon
Je hebt gelijk volgens mij. Hij heeft geen verse. Maar hij doet inderdaad wel mee op de achtergrond.

gweah schreef:

dus dat!

avatar van Nr.4
Die KGR track is echt gruwelijk ja. Verder ook weinig mis met dit album, al vind ik de tweede helft een stukje minder dan de eerste helft van de cd.