Merzbow - Merzbuta (2005)

Japan
Avant-Garde / Electronic
Label: Important

1. Track 1 (2:59)
  2. Track 2 (14:29)
  3. Track 3 (20:09)
  4. Track 4 (7:42)
  5. Track 5 (4:48)
Dit album trok mijn aandacht toen ik op Discogs las:

"Merzbuta is a completely fresh sound for Merzbow.
This album is full of Autechre-like machine beats, which makes it a completely unique album in the Merzbow collection. My favorite after Merzbeat."

Alle vijf tracks zijn een combinatie van beats en noise en het pakt zo slecht nog niet uit imo.

Track 1 begint (en eindigt) wat irritant doordat hoge 'screech' geluiden de overhand nemen maar daartussen klinkt het best goed, beetje eentonige beat misschien, maar toch een redelijke opener.
Track 2 klinkt lekker vol en wordt mooi opgebouwd. Eerst een krakende beat, vervolgens begint het er wat doorheen te grommen en halverwege neemt de noise het steeds meer over tot de beat zo ongeveer weggedrukt is.
Track 3 duurt wat lang en komt eigenlijk pas na 15 minuten los. Het is dan echter niet de noise zoals we gewend zijn van Merzbow, het is voornamelijk gedrill van bassdrums wat dit nummer noizy maakt (vooral richting het eind). Had wel wat korter gemogen.
Track 4 doet me qua beats het meest aan autechre denken. Het begint met een kale beat en pas bij 3:20 komt de noise op, maar deze blijft een beetje op de achtergrond en suist er wat doorheen. Klinkt niet echt als een Merzbow nummer dit. Erg toegankelijk vergeleken met de rest van zijn werk.
Track 5 heeft een beetje een onhandige beat maar klinkt toch wel lekker door het gepruttel en gekraak waarmee het afgewisseld wordt.

Kan hier wel een 3,5* aan kwijt. Leuk dat Mr. Akita het over deze boeg gooit, het is wat gevarieerder en toegankelijker. Wel mis ik een beetje de keiharde noise en agressiviteit in de nummers, maar er volgen vast nog genoeg albums waar dit wel weer terug komt.

avatar van Jordy
Sietse schreef:
Volgens mij is er na dit album alweer een ander Merzbow album uitgekomen wat weer genoeg gezonde herrie bevat, dus wees maar niet bang.

Het is gewoon een deel van zijn Merz series, die over het algemeen allemaal wat makkelijker te verteren zijn.

Moet deze trouwens nog wel luisteren...ben zelf ook erg benieuwd...maar daarover later meer

Sietse
volgens mij heb ik iets verkeerd gedaan hier...maar wat?

DevendraBan
4.5* voor dit prachtstukje!
Damn', ik hou van die Autechre-like machine beats verwoven met lichtere noise. Slecht vind ik het niet dat de harde noise er weinig in voorkomt. Het is een perfecte afwisseling voor de rest van z'n platen en bovendien nog verslavend ook!