No-Man - Returning Jesus (2001)

Label: Third Stone

1. Only Rain (7:24)
  2. No Defence (5:20)
  3. Close Your Eyes (8:26)
  4. Carolina Skeletons (5:08)
  5. Outside the Machine (5:47)
  6. Returning Jesus (5:20)
  7. Slow It All Down (3:42)
  8. Lighthouse (8:13)
  9. All That You Are (4:44)
avatar van dynamo d
Subtiel 'smooth' album van de heren Bowness en Wilson. Mooie zang, percussie, trompet, saxofoon, enzovoorts. Het heeft ook wel iets jazz-achtigs. Op dit album spelen ook Steve Jansen (Japan) en Colin Edwin (Porcupine Tree) mee. Kortom, luistert lekker weg.

avatar van Ronald5150
No-Man is het zoveelste project van muzikale duizendpoot cq. alleskunner Steven Wilson. Wilson heeft al vele genres aangetikt bij al zijn releases. Eerder kwamen al pop, prog, rock en metal voorbij, en met No-Man schuurt Wilson samen met Tim Bowness behoorlijk dicht tegen jazz aan. Althans op "Returning Jesus". Door het gebruik van elektronische nuances krijgt het geheel een behoorlijk spannend en hypnotiserend karakter. "Returning Jesus" is niet voor alle momenten van de dag. Ik merk dat ik er wel voor in de stemming moet zijn, want dit is zeker geen gemakkelijke muziek. Wilson en Bowness dwingen je om echt te luisteren. "Returning Jesus" is geen hap-slik-weg muziek. Ook dit is weer een intrigerend en spannend album van Steven Wilson. Dromerige melodieën, lage repeterende ritmes, hypnotiserende baslijnen en subtiel gebruik van elektronica zorgen voor een coherent geheel. Ik heb me al eens eerder uitgelaten over hoe knap ik het vind dat Wilson ondanks de vele verschillende bands, projecten en releases bijna een constante hoge kwaliteit ten toon spreidt, en "Returning Jesus" is wat dat betreft er weer eentje die past in die traditie.