Ektomorf - Instinct (2005)

Hongarije

6. Fuck You All (3:10)
  7. United Nations (5:04)
  8. Land of Pain (2:12)
  9. I Break You (3:51)
  10. You Get What You Give (2:47)
  11. Until the End (3:55)
  12. I Will (6:24)
DutchViking
Opnieuw een uitstekende plaat van de beste (en enige? ) Hongaarse metalband op dit moment, Ektomorf. Wie van Soulfly houdt, moet Ektomorf eens een luisterbeurt gunnen. De zang van Farkas lijkt erg op die van Cavalera en ook qua sound zijn beide bands vergelijkbaar. Daardoor is Ektomorf niet altijd even vernieuwend, maar op deze plaat komen de Hongaren soms verrassend sterk uit de hoek. Het vorig jaar verschenen debuut kon mij echter meer bekoren.

Volgens mij is het album van vorig jaar niet hun debuut maar wel hun eerste volledige engelstalige album. maar ik kan fout zitten

DutchViking
Ik heb het nagezocht en je hebt inderdaad gelijk. Ze hebben al vier albums uitgebracht, maar Destroy was het eerste album waarmee Ektomorf internationaal succes vergaarde.

bennerd
Ik ben net verslaafd geraakt aan "Set Me Free". Wat een verdomd heerlijk nummer is dat toch! En als alles goed gaat, ligt de cd bij mij over een paar weken op mijn deurmat

bennerd
Luisteren naar Instinct van Ektomorf doet wat denken aan iedere avond door het badkamerraam van je knappe buurmeisje kijke, vooral wanneer ze een douche neemt. Er zit geen bal afwisseling in, maar iedere avond blijft een feest.

Want zo is het eigenlijk ook met Ektomorf. Er zit geen bal afwisseling tussen de 12 nummers op deze plaat, maar ze knallen allemaal.

Wel, geen bal is eigenlijk wat overdreven, want het nummer Land of Pain is een soort van rustpunt, bestaande uit pure onweersgeluiden (echt opgenomen, niet gesampled) met daar bovenop een vrouwenstem. Maar zowel voor als na dat rustpunt is het al beuken wat de pot schaft. Beuken zoals een Soulfly of een Sepultura (Roots / Chaos A.D.). Want hier komt een volgend puntje van kritiek: het lijkt wel een Hongaars coverbandje van de eerder genoemde bands, met in hun kleine repetitieruimte een reusachtige foto van Max Cavalera, terwijl ze daar iedere morgen hun gebedje maken.

Maar dit "gebrek aan originaliteit" wordt ruimschoots goedgemaakt door de kwaliteit van de songs. Want het beuk-, meeschreeuw- en headbanggehalte ligt wel erg hoog.
Scorend met Set Me Free, daarna nog 5 keer scoren, dan even stilvallen en langzaam terug in balbezit komen om terug mooi te beginnen spelen. Tijd voor de rust. Na de rust gemotiveerd terug op het veld om nog 3 knallers te trappen, en dan alle kritiek de mond te snoeren met I Will, een pracht van een doelpunt.
Ja zeker, 12-0 voor Hongarije

Dit leg ik wel meer op dan de gemiddelde Soulfly- of Sepulturaplaat.
Aanrader!

avatar van knoltor
Tjongejonge. Een band die zich laat inspireren door een andere band is op zich niet een hele grote schande. Maar deze plaat klinkt alsof ze 'Roots' nog eens opgenomen hebben met nieuwe teksten en zonder de Xavante-Indianen.
Als ik Sepultura wil horen, dan luister ik wel Sepultura, dank u.