Jonathan Elias - The Prayer Cycle (2005)

Wereld
Label: Sony

1. Movement I - Mercy (3:45)

met Alanis Morissette

2. Movement II - Strength (5:41)

met Perry Farrell en Yungchen Lhamo

3. Movement III - Hope (6:39)

met Alanis Morissette

4. Movement IV - Compassion (6:58)

met Nusrat Fateh Ali Khan

5. Movement V - Grace (5:56)

met James Taylor en John Williams

6. Movement VI - Innocence (5:59)

met Salif Keita en Alanis Morissette

7. Movement VII - Forgiveness (7:42)

met Nusrat Fateh Ali Khan en Ofra Haza

8. Movement VIII - Benediction (8:01)

met Linda Ronstadt en Nusrat Fateh Ali Khan

9. Movement IX - Faith (1:01)

met Alanis Morissette en Nusrat Fateh Ali Khan

Werkelijk prachtige koor-muziek, begeleid door subtiel orkest, met alle soorten vocalen die je maar kunt bedenken (van opera tot Alanis Morisette en Ofra Haza, die we nog kennen van The Prince of Egypt) die de verschillende gebedsstadia (bij gebrek aan een betere omschrijving) verwoorden.

Nog niet aan een stuk door gehoord, maar afzonderlijk is het geweldig.

avatar van BB King
er komt binnenkort een vervolg op deze plaat, met o.a. een niet eerder uitgebracht gedicht van Jim Morrison. ook medewerking van Sting en Robert Downey Jr.

Jonathan Elias is vooral bekend als producer, onder andere van Uniton van Yes. Dit project is erg ambitieus, een koor symphonie in 9 delen, in allerlei verschillende talen en met een keur van artiesten. De 9 gedeelten hebben (vertaalde) titels als , genade, kracht, compassie etc. Naast pop artiesten als Alanis Morissette en James Taylor zij er ook world artiesten als Salif Keith en Musrath Fateh Ali Khan. En alles gedompeld in fikse klassieke sound van orkest, koor en jongenskoor. Ergens doet het me wat lijken op Requiem van Andrew Loyd Weber. Ik heb dat muziekstuk nooit echt geslaagd gevonden en hier heb ik twijfels over. Het is te veel, te bombastisch, terwijl er echt wel mooie stukken tussen ziten. Misschien had Elias wat mer grenzen moeten trekken, zich zelf wat beperkingen op moeten leggen. Dan was het wat beter uit de verf gekomen.
Toch ondanks al deze kritiek krijgt het toch wel een waardering van sterren, an weg originaliteit.