Harry Gregson-Williams - The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe (2005)

Score
Label: Walt Disney

1. The Blitz, 1940 (2:32)
  2. Evacuating London (3:38)
  3. The Wardrobe (2:54)
  4. Lucy Meets Mr. Tumnus (4:10)
  5. A Narnia Lullaby (1:12)
  6. The White Witch (5:30)
  7. From Western Woods to Beaversdam (3:34)
  8. Father Christmas (3:20)
  9. To Aslan's Camp (3:12)
  10. Knighting Peter (3:48)
  11. The Stone Table (8:06)
  12. The Battle (7:08)
  13. Only the Beginning of the Adventure (5:32)
  14. Imogen Heap - Can't Take It In (4:42)
  15. Alanis Morissette - Wunderkind (5:19)
  16. Tim Finn - Winter Light (4:13)
  17. Lisbeth Scott - Where (1:54)
Soundtrack.net heeft alvast weer eens de exclusive first listen (het zal ook weer eens niet):

Hoewel ik niet helemaal blij ben met het plaatsen van de songs aan het eind (ze halen de totale sfeer onderuit, zo aan die clips te horen), ben ik enorm benieuwd naar de score. Laten we hopen op het verwachte meesterwerk! (Lord of the Rings-niveau, zeg maar, of vraag ik nu teveel? )

score-freak schreef:
(Lord of the Rings-niveau, zeg maar, of vraag ik nu teveel? )

Voor neo is dat zowieso al te weinig.

Geen idee of het dat niveau wordt (ik zou het wel willen natuurlijk, lang geleden dat zo'n goeie score uitkwam (de laatste was Revolutions trouwens ).

De usual stuff zal er wel bijzitten (percussie, koor, wat etnische instrumenten en natuurlijk een duduk?) maar dit moet beter worden dan Kingdom of Heaven. Meer mogelijkheden, meer thema's, meer samenhang en een duidelijkere richting! Lukt vast wel...

neo (crew)
Nou vind ik die scores niet helemaal waardeloos. Maar inwezen heb je gelijk Maar als ik denk aan Harry Gregson Williams denk kan dat wel wat zou kunnen worden. Hoor het wel eens een keer over een tijd.

Bregt schreef:

Daarna kwam anders Return of the King nog, hoor

Win The Chronicles of Narnia!!!

Vier eenvoudige vraagjes over de film, de score en de componist. Succes!

neo (crew)
Ik weet geen enkele vraag te beantwoorden van die vier... Ook geen zin om het op te zoeken eigenlijk

neo schreef:

Dan zal je ook niks kunnen winnen.
Doe eens de moeite Joep!

avatar van Jazzthieve
Net een preview van alle tracks gehoord, het is inderdaad in de te verwachten lotr-stijl van Shore, niet helemaal op hetzelfde niveau maar zeker de moeite waard, dit is er eentje die ik zal kopen.

Jazzthieve schreef:

Of winnen!?

Aardige main theme, maar na het horen van de muziek in de trailer verwacht je toch ook wel dat de soundtrack beter is. Een teleurstelling, want hoewel het aardig is om te horen blijft het niet in je hoofd zitten of is het überhaupt iets om vaker te gaan luisteren. De aanwezigheid van Imogen Heap en Alanis Morissette zorgt wel voor een ophoging van het cijfer dat ik de rest van de soundtrack wou geven.
Zoals gewoonlijk is The Battle een van de mooiste nummers.

neo (crew)
Tja trailer muziek zegt ook niet alles

Nee, maar het was wel mooier dan de score zelf ik denk dat het verstandiger was geweest om gewoon die theme te kopieëren van die andere film en dan gewoon hier te gebruiken (Disney heeft daar toch een handje van: PotC)..

neo (crew)
Wel ja moedig het kopieren maar aan... Temp score verknalt al genoeg, al kan het ook zeker een weg naar iets heel anders bieden zonder duidelijk terug te herleiden zijn.

Narnia was duidelijk getemptracked met KoHeaven en Veronica Guerin, of mss had de componist geen inspiratie genoeg en haalde hij het daar vandaan.

Meester in het kopieren van de temptrack is John Debney. Net daarom houdt Hollywood zo van hem (en dat verklaart voor een groot deel al de films waaraan hij meewerkt). Hij doet wat ze van hem verlangen ...

neo (crew)
Aja wist niet van die temp af. Maar goed was te verwachten, maar het is niet in ieder geval van de componist zelf al. Op zich zeer vervreemend kijken naar een temp score met je eigen eerder geschreven composities. Glass zou het niet pikken iig. Maar klinkt die temp dan door in Narnia of is het slechts de stijl van Harry Gregson Williams die nodig was? (ken de score niet)

Tgaat meer over een paar trukjes dan echt dingen halen uit andere scores ( James Horner soms). De actiemuziek toont wel wat gelijkenissen met Kingdom of Heaven (het ritme van de percussie, de plotse veranderingen). De elektrische vioolmomenten doen dan weer denken aan Veronica Guerin, waar het instrument ook al heeel duidelijk aanwezig was in enkele nummers.

Maar tgaat meer over stijl dan echt duidelijke temptracking. Al zal het er niet ver van liggen.

Tja, ik denk dat het nu binnen zijn stijl gaat horen, die instrumentaties e.d. Tot nu toe heeft Harry zijn stijl vooral opgezet, en was alles er nog redelijk nieuw in. Maar inmiddels kennen we hem helemaal, hij heeft in vele genres zijn kanten laten zien, waardoor hij telkens in een nieuw genre een andere aanpak liet zien. Maar nu heeft hij alles gehad, en doet hij bepaalde genres nog eens, en merk je dat hij dan kan steunen op zijn eerdere werk...

Vanmorgen weer beluistert en hij is toch mooier dan de eerste keer. Rustgevend en heerlijk als je nog in bed ligt en het buiten steenkoud is Vooral Evacuating London is mooi.
Maar ik luister toch nog liever naar de trailer

Film gezien gisteren en de muziek komt daar duidelijk (logisch) meer tot z'n recht. Zo hoor je het Narnia Lullaby eigenlijk maar één keer op cd maar merk je dat het thema veel meer voorkomt in de film waardoor je zou gaan denken dat dit een alleenstaande track is en geen thema (wat het dus wel is).

Goed is wel dat de meeste epische battles en heroische muziek op de cd te vinden is. Erg goeie cd na enkele luisterbeurten...

Hoe vaker ik hem beluister hoe mooier ik hem vind, halve ster omhoog.

Ik luister nu vrijwel niks anders meer overdag. Misschien een gebrek aan beter, maar ik ben helemaal weg van deze soundtrack. Hoe vaker je luistert hoe mooier hij word. Ik weet niks van de kopieen van andere films, maar deze soundtrack is toch écht mooi!

edejong
SCHITTEREND! vooral de nummers: Evacuating London, A Narnia Lullaby, Only Beginning Of Adventure, Can't Take It In 4.5* zeer geslaagd voor een soundtrack

een van mijn favoriete scores, tout court.
goh, hij zal wel zijn mankementen hebben, maar het blijft zo leuk om naar te luisteren.
Magische muziek!

avatar van Bruce Almighty
Wauw, dit vind ik ook echt supermuziek van Disney mooi gecomponeerd door Harry Gregson-Williams en ook in de film is het mooi om de muziek te horen zeer goed geslaagd als je het mij vraagt!

* * * * *

avatar van Bruce Almighty
Hij blijft natuurlijk super mooi (De Muziek) maar na een tweede keer vond ik hem jammer genoeg minder en de Film blijft ook nog altijd best mooi om te zien.

Dit is nog eens een zeer goede score. Zalig om naar te luisteren. De goede tempo nummers. Harry Gregson-Williams heeft er iets heel goed van gemaakt. Nu moet ik zeker de film zien; die kan niet anders dan goed zijn met deze muziek. Van nummer 1 tot en met 13 zijn de nummers van Harry Gregson-Williams. De ander nummers zijn ook nog goed maar iets minder. nummer 16 vind ik niet zo passen in dit album.

avatar van tbouwh
Die battle theme is echt fenomenaal zeg. Sluit me aan bij mijn voorganger daarin; zalig om naar te luisteren.