Bill Whelan - Riverdance (1995)

Ierland
Label: Decca

1. Reel Around the Sun (8:43)
  2. The Heart's Cry (2:28)
  3. The Countess Cathleen / Women of the Sidhe (5:42)
  4. Caoineadh Cu' Chulainn (Lament) (4:11)
  5. Shivna (3:39)
  6. Firedance (6:03)
  7. Slip into Spring (3:47)
  8. Riverdance (5:44)
  9. American Wake (The Nova Scotia Set) (3:09)
  10. Lift the Wings (4:59)
  11. Macedonian Morning (2:56)
  12. Marta's Dance / The Russian Dervish (6:03)
  13. Andalucia (4:21)
  14. Home and the Heartland (3:26)
  15. The Harvest (3:38)
  16. Riverdance [Remix] (3:53)
  17. I Will Set You Free (3:47)
  18. Endless Journey (4:40)
Groot geworden door als pauze-act op te treden tijdens het Eurovisie-Songfestival.

Sterker: misschien wel het beste Eurovisie-optreden ooit

jopiea
De impact was in ieder geval nog groter dan de winst van ABBA met Waterloo in 1974.

avatar van musicfreak1960
Een schitterende cd met mooie optredens, hiermee heeft Bill Whelan de Ierse folk een enorme dienst bewezen

de show toert nog steeds rond, hoewel het wel een stuk simpeler is dan het begin, maar ja, het is zeer slijtage gevoelig , al dat tap dansen

Maar hier gaat het om de muziek, echt schitterend, met zoveel uitschieters, natuurlijk Riverdance zelf, maar ook mooie Lift the wings
en ga zo maar door.

avatar van Madjack71
Ik weet nog goed dat ten tijde van het verschijnen van dit album, ik laaiend enthousiast binnen kwam vallen bij mijn bezoek. Ik woonde toen boven een winkel en deelde daar een verdieping samen met een maat van mij en een derde persoon. Naast dit Riverdance, kwam ik met eenzelfde superrelatieven aangewalst met Legend van Bob Marley. De stoom kwam bijna letterlijk uit mijn oren. E.e.a. was destijds ook niet zo vreemd, gezien de periode uit mijn leven en de geneugten des levens die ik toen nuttigde. Dat zorgde er o.a. ook voor dat die up-tempo, bombast, feelgood en melancholische muziek van Riverdance zo linea recta bij mij naar binnen kwam toen ik het hoorde. Nu 15 jaar later heeft het een andersoortig effect. Getrouwd en 2 kinderen verder, zijn de superrelatieven wel wat meer genuanceerd, maar de energie heeft het nog wel steeds in zich. Zij het dat ik nu samen met mijn dochtertje van bijna 4 door de kamer hups, zwaai en draai...gefilmd door mijn lief, want het nageslacht moet ook wat te lachen hebben....want buiten het feit dat het 15 jaar na dato is....is mijn gewicht evenredig meegegaan. Dus mocht er sprake zijn van een lichte aardschok in het noorden van Limburg...wees dan gerust, dat kwam niet door de zuinige overwinning van Nederland op Japan, maar door een vader in een lollige bui, die de Riverdance weer eens heeft gedraaid.