Dead Kennedys - Frankenchrist (1985)

3,69

Punk
Label: Alternative Tentacles

1. Soup Is Good Food (4:18)
  2. Hellnation (2:21)
  3. This Could Be Anywhere (This Could Be Everywhere) (5:24)
  4. A Growing Boy Needs His Lunch (5:49)
  5. Chicken Farm (5:05)
  6. Jock-O-Rama (4:06)
  7. Goons of Hazzard (4:24)
  8. MTV-Get Off the Air (3:37)
  9. At My Job (3:40)
  10. Stars and Stripes of Corruption (6:25)
9 BERICHTEN
avatar van platedraaier
Dit is de plaat die de Dead Kennedys de das om heeft gedaan. Althans, niet de plaat zelf, maar meer de poster die erbij geleverd werd. Penis Landscape - iets waar het altijd preutse Amerika wel raad mee wist. Na veel rechtzaken is de Band failliet gegaan.

Maar de plaat zelf is best o.k. Minder hard dan de platen ervoor, ik heb hem altijd wel lekker gevonden. Met veel cynische teksten over de maatschappij, maar die zijn aan Jello Biafra wel toevertrouwd.

Soup is good Food, MTV-get of the Air en Stars and Stripes of Corruption zijn zomaar wat nummers die nog steeds waarde hebben. (helaas)

avatar van hectometersnor
Tekstueel het beste album ooit door de Dead Kennedy's. Instrumentaal kan hij heel goed mee en staan er een paar strakke songs op. Het album wat het einde betekende van de Dead Kennedy's maar telkens als ik dit album luister dan zijn ze in elk geval muzikaal in hun harnas gestorven als het ware. Ze schoppen nog eenmaal overal tegenaan, maar wel met prachtige nuances.

avatar van DjFrankie
Penis landscape hing bij mij vroeger aan de muur tot ergernis van mijn moeder, maar mam zei ik altijd dit is wel een poster van de dead kennedys.
Moest altijd zo lachen om MTV get off the Air, wat een verrassend begin.
Project Lard van Jello Biafra is overigens ook een goede cd/lp

avatar van Hendrix4live

Die cover schitterend gewoon.

avatar van frolunda
Hun beste ? Ik ben geneigd te zeggen van wel,vind Frankenchrist sowieso hun meest volwassen album,zowel muzikaal als tekstueel.Mist wel de echte krakers als Holiday in Cambodia of Nazi punks fuck off al komen Soup is good food en MTV gett off the air wel in de buurt.
Wel jammer dat de plaat ook het begin van het einde in zich herbergde.
Hoe dan ook een punk-klassieker pur sang.

avatar van Boenga
frolunda schreef:
Hun beste ? Ik ben geneigd te zeggen van wel,...

Mwwaaah, ik vind dat toch echt niet hoor. Een paar heel sterke nummers, maar ook enkele die ik muzikaal bijna een flop vind. Bij zowel A Growing Boy als bij Chicken Farm is het refrein tekstueel én muzikaal zo simpel dat het gewoon saai wordt.
Hellnation: wat mij betreft het slechtste van alle DK-nummers.

Maar wat het meest van al stoort is de mix: er is iets mis mee. Moeilijk te formuleren, maar er is vooral het feit dat de vocals veel te luid zijn, en lijken los te staan van de muziek.

Goeie LP, maar ik vond het na Plastic Surgery Disasters zeker een stap achteruit.

avatar van frolunda
Plastic Surgery Disasters is natuurlijk ook een prima album,vind sowieso dat ze elkaar niet veel ontlopen.Wel jammer dat hun debuut zo'n matige productie heeft.
Wat de mix betreft daar kan ik best een eind in meegaan maar ik ervaar dat niet echt als storend.
Chicken farm vind ik ook één van de minste nummers maar Hellnation is een heerlijke song.
Ach ja smaken verschillen en veranderen,ook bij mezelf,zal er over een tijdje nog eens op terugkomen.

Ik heb overigens In God we trust niet tot de albums gerekend,anders was de keus minder moeilijk geweest.

avatar van Franck Maudit

Tuurlijk niet hun beste.
Schitterende worp, daar niet van.
Maar ze konden en deden beter.

avatar van LinkinPark90
Goede plaat maar niet hun sterkste.

Het mist muzikaal wat kracht dat bijvoorbeeld hun debuut wel had. Tekstueel is dit wel een goede punkplaat.

Soup is Good Food & MTV Get Off The Air blijven classics van deze band.

Na deze plaat kwam nog ééntje, Bedtime for Democracy, toen was het jammer genoeg afgelopen met deze band.