Herman Düne - Not on Top (2005)

Frankrijk
Rock / Roots
Label: Prohibited

1. Little Wounds (3:16)
  2. Not on Top (3:32)
  3. Had I Not Known (3:04)
  4. Walk, Don't Run (3:37)
  5. Slow Century (3:15)
  6. This Will Never Happen (3:52)
  7. German Green (1:00)
  8. Recording Farfisa (0:51)
  9. You Could Be a Model, Goodbye (3:19)
  10. Seven Cities (3:05)
  11. Good for No One (4:07)
  12. Orange Hat (3:01)
  13. Whatever Burns the Best Baby (3:42)
  14. Eleven Stones (3:07)
  15. Warning Spectrum (1:17)
avatar van Yak
Yak
Een zeer aangename verrassing. Ik was Herman Düne een beetje uit het zicht verloren, Switzerland Heritage uit 2001 is één van mijn favoriete albums maar met opvolger Mas Cambios had ik niet veel. Een degelijke, maar ietwat saaie plaat. Met dit nieuwe album komen de broertjes misschien nog wel sterker terug dan de 4* die ik er in eerste instantie aan geef, het moet allemaal nog eventjes bezinken en zeker nog een paar keer vaker gedraaid worden. De beste troef die ze hebben ingezet, is er een zangeres bij betrekken. Het geeft de nummers niet alleen wat extra's, maar het is ook verrassend omdat ik tot dusver alleen de stemmen van David en Andre gewend was. Walk, Don't Run en Whatever Burns the Best, Baby springen er na de eerste luisterbeurt het meest uit.

4* dus, maar dit kon zeker nog wel eens hoger worden en misschien zelfs richting de 5* van Switzerland Heritage kruipen.

Wat een briljant album inderdaad! Ook hier een aangename verrassing, maar dan op een andere manier. Ik had nog niet eerder een volledig album gehoord van Herman Düne. Wel een paar losse dingen en dat klonk altijd heel aardig, maar niet zo geweldig om meteen naar de winkel te rennen. Toen ik echter ergens in Mei door de platenbakken van Elpee stond te bladeren kwam ik dit album tegen en nam 'm toch maar mee. Toch wel eens benieuwd. Maar toen ik 'm eenmaal op de platenspeler had liggen wist ik niet wat ik hoorde! Wat een super plaat. Ik wist werkelijk waar niet dat deze man daartoe in staat zou zijn. Niemand had me daar voor gewaarschuwd.

avatar van Yak
Yak
bubbachups schreef:
Ik wist werkelijk waar niet dat deze man daartoe in staat zou zijn.

Mannen.
Herman Düne bestaat uit drie broers: David-Imar Herman Düne, Andre Herman Düne en Neman Herman Düne.

avatar van Rodenrijck
David-Ivar he, die solo plaat van hem van vorig jaar staat er ook nog niet op, erg mooi.

avatar van Bart
Zoals hier boven al wordt gezegd: een heerlijk en briljant album. Mijn eerste album van Herman Düne, maar niet de laatste. Na dit album ben ik snel op zoek gegaan naar eerder werk van deze band, en wat blijkt: ze hebben een aantal sterke albums gemaakt. Het zijn de melodieën die me erg aanspreken. Van ingewikkelde composities en hoogstaand instrumenten gebruik kun je niet spreken, maar dat is helemaal geen punt, want ik word er door gegrepen en door gaat het tenslotte om bij muziek. In tegenstelling tot Yak vind ik 'Mas Cambios' wel een goede plaat. Nummers als 'With The Fistful Of Faith', 'Show Me The Roof', 'My Friends Kill Me Folks' en 'Sunny Sunny Cold Cold Day' kan ik niet vaak genoeg horen.

avatar van Woody
Deze komt per direct op mijn nog aan te schaffen lijst! Turn off the light is 1 van de gaafste albums die ik de laatste tijd ben tegen gekomen.

avatar van misja82
heb deze nog nimmer beluisterd, maar als groot HD fan zal het vast niet tegenvallen. (zie oa hoge notering in woody's lijst).
ben benieuwd...

avatar van Woody
Schande Deze gaat je zeker niet tegenvallen. Ik heb deze onlangs toch verkozen boven Giant. Deze broeders weten van wanten.

avatar van misja82
Ja woody, dit is inderdaad weer van zeer hoege kwaliteit. Wat een fijne cd. Heb je al nummers van de nieuwe cd gehoord (oa op de myspace site staat wat nieuws)!

avatar van Woody
Nieuw album?! Dat is zeker goed nieuws. Ik heb nog geen nieuwe nummers gehoord. Het nummertje op Myspace: Song of Samuel staat op de EP. Wel grappig dat begin, een leuke verwijzing naar Take him back to New York city.

avatar van timhardt
in hetzelfde straatje maar beter dan de laatste van bonnie prince billy!

avatar van misja82
Wat mij betreft toch de beste van Herman Dune. Het viertal dat verantwoordelijk is voor deze plaat is helaas niet meer bij elkaar. Tegenwoordig zijn eigenlijk alleen nog Yaya en Neman samen. Hopelijk komen ze ooit weer tezamen om dit meersterwerk te evenaren, helaas valt het nieuwe werk me toch wat tegen. Dit echter is werelds.

avatar van Omsk
Ja, prima plaat met genoeg frisse en afwisselende nummers om de aandacht vast te houden. Neig zelfs naar 4,5.

avatar van Ataloona
Ik zie dit wel een blijvertje worden. Uitstekende songs die goed in elkaar zitten en die inderdaad een erg frisse inslag hebben, maar vooral tongue-in-cheek klinken. Vooral Little Wounds en Eleven Stones hebben direct al een erg hoge verslavingsfactor.

avatar van Niek
Leuke muziek hoor! Lekker eigenzinnig zonder heel ontoegankelijk te worden. Leuke ontdekking