The Dust Brothers - Fight Club (1999)

Score
Label: Restless

1. Who Is Tyler Durden? (5:03)
  2. Homework (4:36)
  3. What Is Fight Club? (4:44)
  4. Single Serving Jack (4:14)
  5. Corporate World (2:42)
  6. Psycho Boy Jack (2:57)
  7. Hessel, Raymond K. (2:49)
  8. Medula Oblangata (5:59)
  9. Jack's Smirking Revenge (3:58)
  10. Stealing Fat (2:21)
  11. Chemical Burn (3:35)
  12. Marla (4:22)
  13. Commissioner Castration (3:06)
  14. Space Monkeys (3:18)
  15. Finding the Bomb (6:50)
  16. This Is Your Life (3:34)

met Tyler Durden

Na jaren eindelijk het eerste echte album van The Dust Brothers

Heerlijke soundtrack die het ook los van de film erg goed doet. Vooral het tweede deel van "Homework" vraagt er om om een keer in een ERG goed hiphop nummer gebruikt te gaan worden.

avatar van tovenaar
Space Monkeys is absoluut verreweg mijn favoriet van deze soundtrack. De soundtrack klinkt in zijn geheel bijzonder lekker. Vreemde opbouw in tracks, daar hou ik wel van. Maar het eerste stuk van Space Monkeys vind ik echt geniaal. Dat geluid, daar had van mij een hele track van 7 minuten mee gevuld worden.

neo
Veel tracks klinken typisch als het normale werk van Simpson en King, gewoon lekkere elektronische muziek. Van wat ik ken van het duo gebruiken ze niet zo vaak percussie en drums, wat juist over de helft van de cd zo'n geweldige toevoeging is naast het al elektronische geluid.

Toch jammer dat Where Is My Mind van de Pixies er niet tussen staat. Goed, het zou compleet uit de toon vallen bij de rest van de nummers maar WIMM hoort gewoon bij de film.

avatar van FeZ
FeZ
Ik heb echt geen idee wat ik nu voor deze cd moet geven. In de film past echt alles perfect, maar als lostaande nummers, zonder beeld, weten ze me niet allemaal evenveel te boeien. Medulla Oblangata is denk ik wel mijn favoriet.

Staat de track van de openingscredits er ook op? Dat is een zeer cool stukje muziek namelijk.

Yup

neo
Op de dvd van Fight Club is trouwens een alternatieve versie van de openingcredits track te vinden...

Phoenix schreef:

Chemical Brothers...

huh?

Kun je me ook meteen even vertellen welk nummer?

avatar van John Doe

Dust Brothers zijn the Chemical Brothers, maar dat nummer van de opening credits staat op naam van The Chemical Brothers. Als je de tracknaam wilt kan ik het nummer voor je opzoeken. Lekker chaotisch nummer. Bij het directors commentaar van Fight Club zeggen ze het volgens mij ook dat je de Chemical Brothers op dat moment hoort.

Er zijn 2 verschillende Dust Brothers he?

De Engelse Dust Brothers die op een gegeven momen verder gingen als Chemical Brothers en de Amerikaanse Dust Brothers op wiens conto bv. deze score staat. Wel grappig als ze allebei in de film te horen zijn.

avatar van Jordy
Precies, weet je zeker dat je niet in de war ben John Doe? The Chemical Brothers heette vroeger ook The Dust Brothers, maar moesten hun naam veranderen vanwege déze Dust Brothers.

Ik weet btw ook niet uit m'n hoofd welke track het is, cd ligt in m'n auto.

avatar van John Doe
Ik weet niet of het nummer op The Dust Brothers CD staat maar ik heb het over het nummer waarmee Fight Club begint (tijdens de opening credits waarbij achteraf blijkt dat er zgn. uit het hoofd werd gezoomd van Edward Norton). Maar het zal idd wel niet van The Chemical Brothers zijn, ik vind ook niks op internet dat het zou bewijzen. Wat ik wel vond is dat veel mensen de verschillende Dust Brothers verwarden.

Trowuens, The Chemical Brothers hebben hun voormalige naam The Dust Brothers laten vallen toen ze bekender werden. Er was geen plaats voor twee.

neo
''Stealing Fat'' is trouwens gebruikt in de opening titles.Voor 1:00 is het rustig, dan barst de heerlijke hel los als in de opening te horen...

Jaaaa, dat is hem . Heerlijke hel inderdaad .

avatar van FeZ
FeZ
"There's no calm before the storm, only tempest"
Met een elektrisch geladen sfeer begint deze cd, langzaam bouwt de chaos zich steeds meer op. Als een wervelwind raast deze door het landschap waar je af en toe in het midden van de draaikolk rust vind..., maar nooit voor lang.
Achtergelaten in een postapocalyptische wereld waar de draaikolk zojuist alles vernietigde bedruipt je een naar gevoel. Haartjes lopen van de onderkant van je rug richting je nek. Apocalypse now!

4,5 *

avatar van Onderhond
1,0
Vind het maar erg flauw gedoe. Beetje tweederangs electronic. Doet me verder ook helemaal niet aan de film denken (heb em nochthans drie keer gezien), hier en daar wat aardige geluidjes, daarvoor 1*.

Album wordt er nmi met de tijd niet beter op. Was er tijdens de release ook helemaal weg van. Wanneer ik 'm nu weer probeer te luisteren kom ik amper tot de helft.

avatar van Gizzmann
Dacht dat dit een geweldig album zou zijn, maar na hem helemaal geluistert te hebben valt hij helaas iets tegen. Allemaal redelijk orginele tracks en op veel momenten ook gewoon lekker, maar tegen het eind krijg ik erg gewoon genoeg van en het weet me toch niet genoeg te pakken. Het is allemaal wel heel erg strak, maar juist op de manier dat het me niet meevoert of emotioneert. In de film zou ik werkt het veel beter, niet dat het dan wel emotioneert, maar het werkt wel om nog meer in de film te zitten en daardoor wel mijn welgemeende complimenten aan de Borthers Dust

avatar van Lennart_M
Fight Club, een van mijn favoriete films ooit. Toch valt dit album een beetje tegen als een op zichzelf staand album. 2,5*

avatar van jellecomicgek72
Vind dit toch wel lekker klinken hoor. Fight Club is naar mijn mening de beste film ooit en ook de nummers zijn aardig goed. Ookal vind ik het toch leuker als je ze in de film hoort dan dat je ze één voor één afspeelt op je mp3. Toch wel een behoorlijk goede score.

Ik vind dit echt een fantastische soundtrack, terwijl de film, waar ik hoge verwachtingen van had, mij ooit wat tegenviel. Maar wat een heerlijke thema's en beats zitten er in veel van deze nummers. Echt een klasse score. Ik heb 'm nu op roze vinyl van het label Mondo, in een gele (Ikea-achtige) hoes.