Wintergatan - Wintergatan (2013)

Zweden
Folk / Electronic
Label: Sommarfågel

1. Sommarfågel (3:52)
  2. The Rocket (3:31)
  3. Valentine (3:58)
  4. Slottsskogen Disc Golf Club (3:32)
  5. Biking Is Better (3:28)
  6. Västanberg (4:25)
  7. Starmachine2000 (4:03)
  8. All Was Well (3:03)
  9. Paradis (14:10)

avatar van janneman
Album toch al een 4 hoor. Lijkt na 1 keer luisteren een beetje de zelfde meuk toe maar hoe vaker je hem luistert hoe diverser hij wordt. Wel beetje recht toe recht aan elektro.

Live vind ik ze juist iets minder in het gehoor liggen!

avatar van likeahurricane
Live is het juist geen standaard elektro band, met allerhande zelfgemaakte instrumenten maken ze er een groot feest van.

avatar van Mssr Renard
Onderstaand bericht verwijst naar de band als electro-band.
Dit is mijns inziens niet helemaal waar.

De band gebruikt juist heel weinig electronica. Veel geluiden zijn bijvoorbeeld gecreëerd met een music-box (zo eentje waar je aan moet draaien met een klein hendeltje), typemachine, allerhande glockenspiels, xylofon, malletkats, theremin, basgitaar, gitaar, drums, een accordeon (in bijna elk nummer), een printer (jawel!) en slechts hier en daar een microkorg (vooral de sequencer) voor extra inkleuring. Een aantal instrumenten (die zelf zijn gemaakt) zijn niet eens te omschrijven.

De band is dus meer een progrockband met wereld en folk-invloeden. Sterker nog, de folk druipt van deze plaat af.
Het meest electronische nummer is Valentine, terwijl de beat weer is ingespeeld op een typemachine.
Nou ja, het wordt een erg ingewikkeld verhaal zo.

Deze band en deze plaat moet duidelijk je duidelijk beleven, want een beschrijving ervan is erg moeilijk.
Live inderdaad ook erg de moeite waard, deze band.

avatar van Mssr Renard
Eén van de beste platen gemaakt in de afgelopen 10 jaar. En zo bekend wereldwijd en zo onbekend op MusicMeter. Soms vraag je echt af naar welke muziek mensen luisteren. Hoedanook kan ik deze vrolijke, speelse plaat van harte aanbevelen aan iedereen.

avatar van Fathead
Mssr Renard schreef:

Dank voor het onder de aandacht brengen van deze fijne plaat! Hier trouwens een genre-aanduiding op plakken is inderdaad haast onmogelijk. Er zit van alles in, maar dat is vaak alleen maar leuk, toch?

Fathead schreef:

Leuk dat je de plaat oppikt. Genreaanduiding is inderdaad onmogelijk. Experimenteel had nog gekund maar die is niet voorhanden.

Kende je deze ook:

Wintergatan - Marble Machine (music instrument using 2000 marbles) - YouTube

avatar van Fathead
Mssr Renard schreef:

Kende je deze ook:

Wintergatan - Marble Machine (music instrument using 2000 marbles) - YouTube

Ja, die heb ik net zitten kijken, inderdaad, superleuk!