The Motors - Greatest Hit (1981)

Label: Virgin

1. Dancing the Night Away (6:29)
  2. Sensation (3:23)
  3. Airport (4:29)
  4. Metropolis (4:45)
  5. Crazy Alice (1:36)
  6. Love and Loneliness (4:49)
  7. Forget About You (2:50)
  8. Emergency (5:30)
  9. Tenement Steps (4:41)
  10. Today (3:59)
avatar van gaucho
De ironie van hun status als one-hit wonder is aan de samensteller van dit verzamelalbum niet voorbijgegaan. Airport is ongetwijfeld het enige nummer waarmee The Motors nog lange tijd zullen voortleven als een voetnoot in de popgeschiedenis. De titel van deze verzamelaar (Greatest Hit, enkelvoud dus) slaat dan ook ongetwijfeld op die ene grote hit - #4 in de UK charts in '78, zelfs een kleine hit in de VS en ook bij ons goed voor een top-40 notering.
Toch doe je de band een beetje onrecht als je ze alleen afrekent op dit bescheiden popklassiekertje. Toegegeven, het is ook op deze verzamelaar veruit het beste nummer, maar sommige andere nummers, met name de alhier geflopte opvolger Forget about you en Love and loneliness, mogen er ook best zijn. Lekkere, gedreven poprock met goeie 'hooks'.

Op basis van wat ik ken van hun drie reguliere albums, krijg ik de indruk dat deze LP - uitgebracht toen de band net uit elkaar was gevallen - wel het beste van de band bijeenbrengt. Tegelijk onderstreept deze verzamelaar ook het schizofrene muzikale karakter van de band: enerzijds rechttoe-rechtaan pubrock die gelijkenis vertoont met Status Quo (vooral op hun debuut, maar ook nog sterk vertegenwoordigd op hun tweede album, waarop Airport eigenlijk een vreemde eend in de bijt was) en anderzijds de ietwat gezwollen, sterk op keyboards en synthesizers leunende sound van hun derde album.
Goed voorbeeld van dat laatste is de single Tenement steps, die in Nederland nog de tipparade haalde, maar The Motors niet terug in de belangstelling bracht.
In zijn soort zijn het allemaal redelijke tot uitstekende nummers, maar deze verzamelaar klinkt hier door niet als een eenheid. Geeft niet, op basis van de individuele songs valt er nog genoeg te genieten.

avatar van PUbu
Bram Tschaikovski ex band lid, met song Sarah Smiles had er ook nog wel bij gemogen. En dit haalde minimaal tipparade...of meer??? Lol

avatar van gaucho
Sarah smiles is een hartstikke leuk nummer, was in Nederlands zelfs nog goed voor een paar weekjes Top 40. Ik heb de single er nog van, maar heb het nooit op een CD kunnen vinden. Wel een download gevonden van redelijk goede kwaliteit. Na lang zoeken, want er bestaat kennelijk een albumversie die heel anders klinkt dan die single, en die single-versie is zelfs als MP3 moeilijk te vinden.

Sarah Smiles was destijds uitgebracht op een piepklein indie-labeltje, en niet door Virgin, zoals de Motors-albums. Dat zal wel verklaren waarom dat nummer hier niet op staat. En het is natuurlijk ook een solo-nummer van de gitarist en niet van The Motors als band. Al had het er stijltechnisch misschien nog wel bij gekund, zeker omdat de nummers op dit album sowieso al geen lekkere eenheid vormen.