Sophia - Fixed Water (1996)

Label: Flower Shop

1. Is It Any Wonder (3:28)
  2. So Slow (4:42)
  3. Are You Happy Now (5:01)
  4. Another Friend (3:47)
  5. The Death of a Salesman (3:17)
  6. Last Night I Had a Dream (4:12)
  7. When You're Sad (5:09)
  8. I Can't Believe the Things I Can't Believe (6:04)
Prachtig melancholisch album ! Tip voor de fans van Tom McRae en Damien Rice!

So Slow is zo'n geweldig mooi nummer. Voor degenen die de geschiedenis niet kennen, Sophia is de band die Robin Proper-Sheppard oprichtte nadat God Machine door het overlijden van bassist Jimmy Fernandez uit elkaar was gestapt.

So Slow gaat duidelijk over Jimmy:

"I turn of the light but leave the television talking
no, tonight I don't want to be alone
I try to close my eyes, but I'm afraid of the dark

but death comes so slow
when you're waiting
when you're waiting to be taken
death comes so slow
when it's all you want
and it takes the ones that don't
death comes so slow
and death comes so slow

I try to close my eyes, but I'm afraid of the dark
I see you everywhere"

Prachtig, prachtig.

avatar van dynamo d
People Are Like Seasons is zo'n briljant mooi album. En ook Collections: One is zeer goed. Ik verwachtte daarom erg veel van Fixed Water. Helaas is dit album niet wat ik er van verwachtte. Beetje een zeurderig album, dat ook niet erg lang duurt. Maar misschien is dat laatste dan maar goed ook. Echter, Sophia (d.w.z. Robin Proper-Sheppard) kan zoveel meer.

Sietse
ik vind juist net het tegenover gestelden. Dit album blinkt uit in intimiteit, subtilteit, ingetogenheid enz. enz.

Hier is duidelijk minder is meer het principe. Zijn andere albums zijn veel voller dan deze en dat is wat mij betreft juist net wat die albums minder maken.

Lang leven de kunst van het weglaten

avatar van Nightrider
wat een prachtcd. ik voel dat dit een favoriet van mij gaat worden. is hun nieuwste cd van dezelfde kwaliteit?

Sietse
de latere cd's zijn ook zeker erg goed, maar allemaal wat voller, wat ik in dit geval wat jammer vind. Dit is heel erg intiem enzo, dat mis ik bij de opvolgers.

avatar van Nightrider
voller in de zin van dat er meer instrumenten worden gebruikt? want doordat in veel nummers enkel een akoestische gitaar gebruikt wordt is dit inderdaad een intieme cd...

Sietse
oa., maar het is ook wat "actiever". De kunst van het weglaten is wat je op deze nog wel terug vindt, en bij de andere albums is dat wat minder.

avatar van Nightrider
okee ik ben benieuwd vanavond people are like seasons!

avatar van Nightrider
ik vind het jammer dat de stem van Sheppard bij Sophia veel onzuiverder en eigenlijk gewoon valser klinkt dan bij The God Machine. er staan prachtige nummers op deze cd, maar ik blijf me toch irriteren aan de uithalen van Sheppard, die erg dicht tegen het vals aanzitten. verder wel een prachtige cd. 3,5*

Gewoonweg een supercd, deze geef ik 5 sterren

khonnor
een van de soundtracks van mijn adolescentie

net geen 5.0 omdat de songs soms net iets te lang aanslepen

en het voor dit album atypische death of a salesman is mijn favoriet

avatar van blonde redhead
Nightrider schreef:

Is toch nog goed gekomen blijkbaar. Want je geeft hem nu 5 sterren.

Inderdaad less is beautiful.
Donkerder dan Joy Division, net so intens maar dan verstild als One Last Laugh In A Place Of Dying.
Death of a salesman is briljant, krijg ik altijd kippenvel van.

Ik heb gelezen dat Flower Shop de moeilijk verkrijgbare eerste 4 cd's (dus ook de beste) opnieuw uitbrengt, gelukkig niet met extra nummers en zo hoort het ook!
Helaas niet op vinyl .....

avatar van Omsk
Prachtige intieme plaat, dit logenstraft toch wel de stelling dat je in periodes van plotselinge emotie slechts creatieve prullen kan maken die voor niemand de moeite waard zijn (een stelling die voor mij op micro-niveau wél altijd opgaat ).

avatar van Horsepower
De ideale duyster-zondagavondplaat.
De miserie van Proper-Sheppard druipt van deze plaat.
Misschien wel de beste Sophia, eigenlijk is alles tem 'People are like seasons' absolute top.

avatar van Gajarigon
Mooi, ingetogen album van Robin Proper-Sheppard (ex-God Machine). Zijn melancholieke zang is niet altijd even zuiver, maar is wel aangrijpend, op een wijze zoals ook Neil Young dat is. Onder begeleiding van akoestische gitaar, rustige drums en bas, en hier en daar wat bescheiden extra arrangementen biedt hij de luisteraar een blik in zijn hart. En hoewel het daar duidelijk geen happy place is, vind ik dat het album niet te zwaarmoedig wordt. Er is geen overbodige dramatiek, enkel een verhaling van dramatische gebeurtenissen en zijn interpretatie ervan. Voor de liefhebbers van Neil Young en Elliott Smith.

avatar van Saldek
Als liefhebber van Godmachine kreeg ik dikwijls Sophia als advies toegeworpen, maar het is er nooit echt van gekomen.
Maar als ik de schitterende hoes zie en de recensies lees hier zou dit mij toch ook moeten kunnen bekoren. Best wel nieuwsgierig.

avatar van LeRoi
Deze week via MailMyDisk binnengekregen. Viel me niet helemaal mee. Had iets meer diepgang verwacht. Maar allee we hebben het wel over 1996 en als je dan naar deze plaat luistert en haalt Coldplay in je gedachten, dan kan ik niet anders concluderen dat Chris Martin en de zijnen destijds (beiden in 1996 opgericht) iig wel eens naar deze plaat moeten hebben geluisterd..

avatar van freakey
Ik besef me opeens dat ik sinds het debacle van Sophia in de Effenaar zo op Sheppard ben afgeknapt dat ik nooit meer muziek van ze heb geluisterd.... tot dan toe kocht ik al hun cd's.... da's dus al weer meer dan 4 jaar geleden....

avatar van Guinness1980
Is dit album nog ergens te koop?
Onder andere'bij de plaatselijke cdwinkel en bol.com is hij niet te bestellen.

avatar van Leeds
Ik heb Sophia leren kennen in 1998 met The Infinite Circle. Ik was daar volledig aan verkocht. Echter, ik hoorde Fixed Water pas jaren later voor het eerst toen Sophia's derde uitkwam in 2004. Om de één of andere reden heb ik deze debuutplaat altijd maar mislopen. Ook deze plaat is werkelijk schitterend!

avatar van beachlicious
Dit album heb ik ooit een keer gekocht, jaren grijs gedraaid en laatste jaren uit het oog verloren. Nu weer helemaal aan het herontdekken. Prachtig album, nu de andere albums maar eens proberen!

avatar van CWTAB
Vergeten pareltje feitelijk, buiten So Slow, Is It Any Wonder & Death Of A Salesman deed er niks meer een belletje rinkelen. Op 9 juli speelt de band op Cactus in Brugge en men heeft besloten om deze plaat volledig live te spelen, een zeer aangename verrassing, hopelijk zal de plaat nav 20 jarige release terug te verkrijgen zijn