Celtic Frost - Vanity / Nemesis (1990)

Zwitserland
Label: Noise

1. The Heart Beneath (3:50)
  2. Wine in My Hand (Third from the Sun) (3:28)
  3. Wings of Solitude (4:36)
  4. The Name of My Bride (4:32)
  5. This Island Earth (5:50)
  6. The Restless Seas (4:40)
  7. Phallic Tantrum (3:29)
  8. A Kiss Or a Whisper (3:05)
  9. Vanity (4:25)
  10. Nemesis (7:49)
  11. Heroes (3:47)
wat een pokke plaat

MetalDex
Hola, wat een negatieve stemmen. Bij Cold Lake snap ik het wel, dat was een enorm fout album, maar hier is Celtic Frost toch weer echt op de goede weg. De stijl van avant-garde deathmetal wat ze speelden op Into the Pandemonium wordt verder gezet, en m.i. beter dan op ItP. Goed, je moet een beetje van Warriors zang houden, ik kan me voorstellen dat het eentonig kan worden, maar ik kan me bij CF geen andere zang voorstellen. Dat Into the Pandemonium wél goed gewaardeerd wordt, vind ik toch raar. De vrouwelijke zang die er af en toe bij komt is erg mooi voor de afwisseling.
Nummers als Wine in My Hand, Wings of Solitude, This Island Earth, Vanity en Nemesis zijn stuk voor stuk echt sterk. Zelfs de David Bowie cover Heroes is best leuk.

MetalDex schreef:

deze plaat is al gauw beter dan cold lake maar ik vind dit niks afgeleken met morbid tales en to mega therion

Omdat jij hier met je opmerking kwam, ging ik Vanity / Nemesis
toch maar is weer een keer luisteren en ik verhoog stem
naar 3*
en het ken nog verhoogd worden als ik hem wat meer gaat luisteren 2,5* was eigenlijk wel een beetje te weinig.

avatar van Necremanthorn
MetalDex schreef:

Ik kan me hierbij eigenlijk alleen maar aansluiten. Verder nog noemenswaardig dat dit hun eerste album is die een echt goede sound heeft. Heroes kan mij persoonlijk wat minder bekoren.
Het is een tijdje geleden dat ik hem geluisterd heb maar volgens mij heeft 'The Name of My Bride' een riff die wel erg veel aan een nummer van Megadeth doet denken.

avatar van Edwynn
Na het knotsgekke Cold Lake had Celtic Frost een harde tijd om de fans terug te winnen. Toch heeft de band er niet voor gekozen om een klakkeloze kopie van één van de oude werken op plaat te kwakken. De band kiest nooit de gemakkelijkste weg. Wellicht is dat de grote charme van de band.
Vanity/Nemesis herbergt wel wat van de beklemmende Frost sfeer die de oude albums zo kenmerkt. Dat uit zich door een zeer aantal solide songs die soms wat explosieve uitspattingen kent, waarvan de besten door Metaldex al gememoreerd worden.
Vanity/Nemesis is een cd die ik al sinds de release heb en nog altijd graag mag draaien. Het is niet zo geweldig als de legendarische platen van de band, maar toch uiterst vermakelijk.

avatar van Eddie
ik vin het een verademing vergeleken met de voorganger, hij mag echter niet in de schaduw staan van het oudere werk.

avatar van scott
En praat iedereen elkaar na of luisteren er ook mensen echt naar de platen?
Deze plaat is gewoon echt goed, alsof hij meteen na de 2e plaat gemaakt is en er nooit een cold lake geweest is. Toen hij uitkwam is er niet veel aandacht voor geweest en had iedereen het druk met andere hippe muziek in plaats van dit goed te beluisteren.

avatar van Edwynn
Ik proef weinig negativiteit. Het is inderdaad een wat vergeten plaat maar hij wordt vooralsnog (hier tenminste) niet afgekraakt..

avatar van milesdavisjr
Wellicht niet zo goed als zijn voorgangers maar ik heb wel een zwak voor dit plaatje. Ik vind Fischer geen goede zanger maar op de een of andere manier vind ik hem wel passen bij de stijl van Frost. Een sterke troef vind ik de toevoeging van een zangeres bij sommige nummers. Wings of Solitude is daar een mooi voorbeeld van. Restless Seas met zijn tempowisselingen is ook al een heerlijk nummer. Geen klassieker in het oeuvre van de band maar het plaatje draait nog regelmatig zijn rondjes bij mij thuis.