Angel - Helluva Band (1976)

Label: Casablanca

1. Feelin' Right (4:43)
  2. The Fortune (8:40)
  3. Anyway You Want It (2:33)
  4. Dr. Ice (5:23)
  5. Mirrors (4:29)
  6. Feelings (5:42)
  7. Pressure Point (5:27)
  8. Chicken Soup (4:47)
  9. Angel Theme (2:31)
avatar van Casartelli
Jaren '70 hardrock, met bovenal een supergedateerd synthesizergeluid. Maar dat maakt het juist wel lekker...

Nou, jaren 70 hardrockfans als ik namen Angel toen al niet helemaal serieus.

De opvolger van het in 1975 verschenen "Angel" laat het al een lichte verschuiving richting commercie zien.
Aangezien het eerste album slecht verkocht eiste Casablanca Records dat Angel een iets commercielere koers ging varen.
Feelin' right knalt, voor jaren 70 begrippen, nog ouderwets en ook the Fortune is een prachtig sfeervol nummer.
Maar een nummer als Anyway you Want it zou de trend van Angel op de komende 3 studio-albums worden.
Maar om het verhaal te korten; Angel steeg muzikaal eigenlijk nooit richting hemel en stierf in 1980 een stille dood.
Keyboardspeler Greg Giuffria werd later de drijvende kracht achter House of Lords.
De albums Angel, Helluva Band en Live without a Net zijn kort geleden bij BGO Records op cd verschenen.

P.s. Mijn waardering is deels gebaseerd op jeugd sentiment.

avatar van freakey
special D schreef:
Mijn waardering is deels gebaseerd op jeugd sentiment.

Haha, ja... jeugdsentiment... ik kocht deze lp toen ik een jaar of 13 was, Angel zat op Casablanca, Kiss ook, daar was ik natuurlijk grote fan van (welke beginnende mannenpuber niet eigenlijk). Ik vond hem toen erg mooi. Heeft me vast ook aangezet om meer symfonisch getinte platen te kopen, waarbij ik weer ben aabeland bij Frank Zappa en andere muziekjes die ik nu waardeer.

Wat dat betreft heeft deze lp misschien wel meer in mijn leven betekent dan dat ik in eerste instantie vermoedde.

As ik dit echter nu terugluister kan ik er echt niet meer warm of koud van worden, jeugsentiment of niet, derhalve 2,5 ster (en die halve is dan nog echt voor wat ze hebben gedaan voor mijn muzikale ontwikkeling)

Angel werd midden jaren 70 door Kiss bassist Gene Simmons ontdekt, en kreeg kort daarna een contract bij Casablanca aangeboden. Volgens insiders wilde Neal Bogart hier ook de markt voor de liefhebbers van wat zoetere rock aanspreken. Helaas is de band nooit echt succesvol geweest, en was Helluva Band de beste release van het hemelse groepje. Een kruising tussen rock en pop overgoten met een dikke saus synthesizers. Tijdens de glam metal revival van de jaren 80 had deze band misschien nog succesvol kunnen zijn, maar in deze tijd waren er meer (en betere) rock metal bands op de markt zoals Kiss en Black Sabbath. 2,5

freakey schreef:

Ik. Mijn zusje hield van Kiss.
Fortune is inderdaad wel goed, maar is ook kenmerkend voor het onvermogen van deze band. Het liedje duurt namelijk geen acht minuten, maar net vier en gaat vooraf door langdurig synthesizergedreutel. Het liedje zelf is standaard couplet-refrein. Dat noem ik niet progressief.
Het is waar dat Angel de glamrock/hairmetal van de jaren 80 pionierde. Maar ook in die tijd had de band succes kunnen vergeten, omdat ze veel te weinig goede liedjes schreven en ook niet bijzonder goed op hun instrumenten waren. Alleen Dimino nger met zijn "hemelse" zang springt er uit, al moet de luisteraar wel een extra hoog suikergehalte kunnen verdragen.

avatar van Von Helsing
Ik heb niet veel op met Angel en vind de latere bands van Greg Giuffria veel interessanter en dan met name House of Lords. Tegenwoordig is Greg eigenaar van een aantal casino's in Las Vegas oa Biloxi Hard Rock Hotel and Casino.

Hard Rock Hotel & Casino Biloxi, MS - hardrockbiloxi.com

Er komt een nieuw album aan zowaar, maar dit album blijft voor hun beste