Amy Speace - How to Sleep in a Stormy Boat (2013)

Folk / Rock
Label: Wind Bone

1. The Fortunate Ones (3:30)
  2. Lullabye Under the Willow (3:59)
  3. How to Sleep in a Stormy Boat (3:50)
  4. The Sea & the Shore (4:14)

met John Fullbright

5. In Salida (4:14)
  6. Bring Me Back My Heart (4:00)
  7. Hunter Moon (4:15)
  8. Left Me Hanging (3:48)
  9. Perfume (3:20)
  10. Feathers & Wishbones (2:22)
  11. Hesitate (4:14)
Hendrik68
Tot voor kort had ik nog nooit van Amy Speace gehoord, hoewel ze toch al een aantal jaren meedraait. Ik kwam haar op het spoor via John Fullbright. Ik zag de video van The sea & the shore. Ik dacht met een nummer van een eventueel nieuw album van John Fullbright te maken te hebben. Maar dat bleek dus andersom. Fullbright had meegewerkt aan het nieuwe album van Speace.

Amy Speace uit Baltimore is na haar studie gaan acteren, maar na verloop van tijd trok het musiceren haar steeds meer. Op dit album heeft ze van haar liefde voor muziek en Shakespeare een prachtige combinatie gemaakt. Elk nummer is gebaseerd op Shakespeare. Dit doet Amy Speace met ongelofelijk veel gevoel en passie. Speace heeft bovendien een prachtige heldere, bijna engelachtige stem. De begeleiding is dan weer folk, dan weer roots en soms licht pop georienteerd. Soms is het album misschien iets te vol gestouwd met verschillende klanken, maar hoewel ik normaal gesproken van een zo kaal mogelijk begeleiding houd vind ik de instrumentatie hier helemaal bij de muziek passen. Na een aantal luisterbeurten pakt het album je steeds meer. Ik kan nu al wel zeggen dat dit album een zekerheidje in mijn eindejaarslijstje is. Ik ben al een paar keer geswitched van 4,5 naar 4 en weer terug. Vanavond het album weer opgezet en er zit gewoon geen zwak moment in en ik maak er weer 4,5 van en ik beloof niet weer te zakken. In september in Nederland in het voorprogramma van de eerder genoemde Fullbright, de grootste muzikale belofte van het moment. En dat voor slechts 8 en een halve euro. Hendrik is er bij.

avatar van erwinz
Echt een hele goede plaat. Ze heeft al aardig wat platen gemaakt en die heb ik allemaal gemist, maar deze is veel te mooi om te laten liggen. Een van de mooiste rootsplaten van het moment.

Lees mijn volledige recensie op:
De krenten uit de pop: Amy Speace - How To Sleep In A Stormy Boat - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Erwin

Zeker mooi, maar ook glad en vol, zoals al eerder gezegd. Het stoort me niet veel, maar genoeg om er geen groot cijfer aan kwijt te kunnen. Toch blijft het een sfeervol album. Het heeft ondanks het vole wel een intieme sfeer, dus een kleine verhoging sluit ik niet gelijk uit.

avatar van Lura
ThirdEyedCitizen schreef:

Glad? In die mening kan ik me absoluut niet vinden.

Hendrik68
Ik toch wel een beetje. Het is bepaald niet ongepolijst allemaal. Ik heb echter het idee dat dat hier enigszins de bedoeling is. Ze probeert met behulp van allerlei Shakespeare citaten een bepaalde sprookjesachtige sfeer (om het zo maar te zeggen) te creeren. Daar hoort nou eenmaal een wat vollere productie bij die de sfeer juist weergeeft. Dat kan glad overkomen, maar ik zie dat bepaald niet als negatief in dit geval. Speace kan live uitstekend alleen met akoestisch gitaar uit de voeten, maar op dit album was even iets meer nodig.

avatar van Lura
In maart verschijnt het nieuwe album van Amy Speace, That kind of girl.
Meer info is hier te vinden : Amy Speace: "That Kind Of Girl" - New Record on PledgeMusic