Digital Underground - Sex Packets (1990)

Label: Tommy Boy

1. The Humpty Dance (6:30)
  2. The Way We Swing (6:48)
  3. Rhymin' on the Funk (6:16)
  4. The New Jazz (One) (0:37)
  5. Underwater Rimes [Remix] (4:23)
  6. Gutfest '89 [Edit] (5:50)
  7. The Danger Zone (5:31)
  8. Freaks of the Industry (5:38)
  9. Doowutchyalike (8:51)
  10. Packet Prelude (0:57)
  11. Sex Packets (7:21)
  12. Street Scene (0:33)
  13. Packet Man (4:41)
  14. Packet Reprise (1:30)
avatar van Kos
Kos
Album met twee onvervalste hip-hop klassiekers, maar hier en daar toch ver inzakkend. Toch overheerst het positieve.

avatar van T.O.
Gewoon een party-album met vette funkbeats en dwaze samples

avatar van Steez
Idd een leuk partyalbum. Blijf ook de clip van the Humptydance tof vinden. 3.5 voor deze.

Sterk album,voor mij een van de beste uit hun hele carriere tot nu toe.Een 4,5

avatar van Steez
Verhoogd naar 4.5. Gewoon superchille plaat met fucky sound en dito uitstraling

avatar van ewalk
Zwaar onderschatte groep die veel P-funk in hun heftige beats heeft gebruikt. Zeer innovatief en experimenterend voor hun tijd. Hierdoor niet alom geprezen door het doorsnee hiphop publiek. Veel mensen vergeten echter dat 2 Pac hun protege was en uit hun stal is voortgekomen. Verder een groep met veel humor en vele eigen creaties en nieuwe begrippen (sexpackets, bodyhats, digital lover etc.) daarbij vooral gebruikmakend van Shock G's grappige alter ego Humpty Hump ( Grab 'em in the biscuits!). Humpty Hump heeft Eminem geinspireerd tot het bedenken van Slim Shady.
5.0* voor de innovaties en eigen herkenbare sound en vele creaties.

avatar van FunkyMonk
Best een paar goeie, lekkere nummers (Humpty Dance, Doowutchyalike, Freaks of the industry); maar een beetje onregelmatig hier en daar. 3,5*

Social_Mask
Zit hem nu aan het luisteren en haha wat is Humpty Dance toch een geweldig goed nummer Vind de beats best wel leuk.

Social_Mask
Zo op het eerste gehoor valt dit erg mee. Beter dan dat, dit klinkt heerlijk. Lekkere beats, gekke raps, geweldig. Freaks of the Industry kan ik erg waarderen, je hoort iemand zingen Love me love me baby. Is wellicht gesampled, weet alleen dat Beyoncé dat in een nr ook had gebruikt. Precies op dezelfde manier. Gutfest '89 [Edit] vind ik ook erg leuk. Het luistert allemaal erg lekker weg, maar weet toch steeds je aandacht te pakken. Laat ik beginnen met 4*. De alter ego geweldig. Hier en daar ook erg lekker jazzy.

Op welk nummer is Pac te horen? Hij is me niet echt opgevallen..

Social_Mask schreef:

Op welk nummer is Pac te horen? Hij is me niet echt opgevallen..

Nummer Love me Love me Baby is van Donna Summer. Pac is volgens mij voor het eerst te horen op hun Ep : het nummer Same Song.
Digital Underground toch ietwat miskend. Zij waren een van de eersten met de uitgewerkte FunkSound van Funkadelic, P-Funk, Bootsy etc. lang voordat Dr. Dre met zijn zogenaamde G-Funk kwam.
Subliem gewoon!

Alter ego Humpty Hump Doowutchyalike...geweldig, alleen die beat al en MC BlowFish...oops.
Het gehele concept Sexpackets vind ik zeer origineel en geraffineerd. Ook de Packetman als clandestiene dealer is geweldig! Luister die eens wat vaker dan hoor je hoe goed ie eigenlijk is!
Sex packets a dollar or two......

Social_Mask
Haha, Sex packets vind ik ook een geweldig nummer. Maar Tupac dus niet op dit album? Spijtig. De beats deden me ook wat denken aan een paar nrs van George Clinton en aan G-Funk dacht ik ook. Dus dit was de voorloper.... Interessant. Veel lof krijgen ze hier niet. Leuk om te weten

Social_Mask schreef:

Inderdaad veel Clinton materiaal. Later doet Dre het nog eens stilletjes over op het debuutalbum van Snoop.

De stripjes en bedenksels op hun CD covers als Sexpackets, Bodyhatsynbdrome, digital lover maar ook alter ego's als Humpty Hump etc. etc. zijn uitvloeisels van de bedenksels van hun grote voorbeeld George Clinton die bekend stond om zijn stripjes op iedere platenhoes en zelfbedachte begrippen(Atomic Dog, Mothership).
DU zijn niet voor niets de oprechte erfgenamen van de P Funk. Ze noemen zich zelf ook niet voor niets Sons of the P.
Jammer genoeg zijn ze daarin miskend en heeft de rapwereld niet meer dergelijke artiesten voortgebracht.

Ik leer erg veel

Social_Mask
Ik verhoog dit toch maar eens naar 4,5*. Wat een geweldige plaat zeg. Zo leuk en lekker. Jammer dat het zo weinig aandacht krijgt, al ben ik al reclame voor ze aan 't maken Dit kan misschien nog wel in mijn top10 komen. Het enige minpunt is dat de nrs soms iets té lang zijn. Het is wel lekker gevarieerd, maar alsnog. En jah, diepzinnigheid is ook niet makkelijk te vinden. Al heeft het in zekere zin wel zeker inhoud.

avatar van ewalk
Ik vind de nummers als Sexpackets en Packetman best wel doordacht. Het idee van een soort pil (nog voor de xtc hype) die verschillende vrouwen te voorschijn tovert, prachtig gewoon en dan nog een of andere smoezilige dealer die een beetje on the dl pilletjes loopt te verkopen. Prachtig gewoon.
Doowutchalike, prachtig: Shock G's alter ego Humpty Hump, Edward Wellington Humphry III dacht ik voluit. Prachtig: zodra hij rapt is het party tijd en nonsens. Leuk gevonden. If you have a weak bladder than don't climb a ladder. Door het ontbreken van de expliciete teksten zoals we ze nu hebben was mijn juist supercreatief in metaforen voor sexuele handelingen. Humpty Hump hield van : to hold the sausage or to hold the sausage hostage! hahaha!

Wat de lengte van de nummers betreft: luister naar een gemiddelde funk plaat en luister hoe lang de nummers duren. Funkadelic, Parliament en natuurlijk JAmes Brown etc.

Meesterlijk en hilarisch

Social_Mask
Idd erg grappig. Vooral Sexpackets! Maar ik doelde meer op iets over dood, of het leven zelf etc. Niet dat het altijd nodig is hoor, dus het is ook niet echt een minpunt.

Zoals ik al zei, het enige minpunt is de lengte.

Jah, ik weet wel dat op funk platen de nummers erg lang kunnen. Zo ook bij Jazz (20 minuten zelfs), maar bij Hip-Hop ben íkzelf niet zoveel lange nummers op 1 plaat tegen gekomen. Maar het is niet echt heel erg..

Trouwens, jammer dat Money B "weinig" rapt. Ik had hem graag wat vaker gehoord, heerlijke rapper.

avatar van P Jay
Erg tof album! Grappig, origineel, funky, ....

Enkele topnummers en zelfs classics zoals hierboven al meermaals aangehaald.

Soms wat mindere momenten, maar door de grote afwisseling wordt je sowieso telkens opnieuw weer verrast!

Erg futuristische sound, gezien het feit dat dit materiaal is uit '90!

avatar van principal2000
Jammer dat Digital Underground maar weinig (goede) albums heeft uitgebracht. Dit is toch een van de meest vergeten hiphop-groepen die je kan bedenken. Zij waren hun tijd ver vooruit en niet besmet met gangstarap. Dit album is voor mij samen met Sons Of The P hun klassieker.

boomkat
Ik kwam dit tegen op vinyl voor 6,50. Iemand die zegt; doen?

boomkat schreef:
Ik kwam dit tegen op vinyl voor 6,50. Iemand die zegt; doen?

Sterker nog: ik zeg "WAAR???" en is er meer dan 1 exemplaar aanwezig???

principal2000 schreef:

mee eens, alhoewel ik de EP release met Same Song (featuring Tupac) en Bodyhat syndrome ook goed vind.

ewalk schreef:

Die vind ik aardig goed met een paar hoogtepunten. Sons Of The P en Sex Packets vind ik erg goed met weinig dieptepunten.

Humpty Dance

avatar van KILLERBEE99
Het beste werk van Digital Underground denk ik. Vind het allemaal geen super muziek... Maar dit album is ook zeker niet slecht!