King Crimson - Earthbound (1972)

Label: EG

1. 21st Century Schizoid Man (11:34)
  2. Peoria (7:20)
  3. Sailor's Tale (4:42)
  4. Earthbound (6:09)
  5. Groon (15:17)
avatar van IMPULS
Hoe beroerd de geluidskwaliteit ook is: King Crimson blijft een boeiende formatie. Is best effe ploegen door dit album maar anderzijds is het het waard. Macabere plaat in het oeuvre. Met Groon als meest vreemdsoortig 'verschijnsel'. Tóch een 4.

avatar van indana
Verschrikkelijk dit en dan heb ik het niet over de muziek maar de geluidkwaliteit. Ik lees net dat dit is opgenomen op een gewone cassetterecorder, dat is te horen en godseeuwig zonde natuurlijk want de mannen gaan er lekker tegenaan. Dit is eigenlijk alleen maar voor de verzamelaars die hun collectie compleet willen hebben. De rest moet het geld maar in de zak houden en andere live-registratie's aanschaffen.

Aquila
Inderdaad opgenomen op een cassette, zodat er geen overdubs en restauratie mogelijk was. Ander nadeel is dat het album niet van één concert is en al helemaal niet een volledig concert bevat (de opnames komen van concerten uit Wilmington, Peoria, Jacksonville en Orlando).

Tóch geeft het album veel kwaliteit weer van de King Crimson line-up in die tijd (Fripp, Burrell, Collins, Wallace). De 21st Century Schizoid Man uitvoering is absoluut de moeite waard en ook Groon is zeer de moeite waard. Hoewel ook de opnames van andere concerten uit de 1970-1971 periode niet fantastisch zijn, zijn er via de King Crimson Collector's Club (DGM-Live) een aantal volledige concerten op CD verschenen. Die zin alleen daardoor al interessanter met uitvoeringen van 'Lady of the Dancing Water', 'Cadence and Cascade' en 'Pictures of a City' om maar wat titels te noemen.

avatar van kaztor
Ik vraag me af waarom dit juist van een cassette opgenomen moest worden. Ik heb de cd (nog?) niet, maar volgens mij hebben ze zo'n beetje alle concerten wel opgenomen. Waarom kan het dan geen verzorgde release krijgen?

Aquila
Ik zal eens moeten nakijken of dan de hele toernee uit cassette opnames bestaat (heb hier toevallig 'Detroit' bij de hand liggen). Ook daar wordt gesproken over tape opnames. Het is zelfs zo erg dat halverwege 'Groon' de tape wordt gewisseld en het begin van "Ladies of the Road' om die reden mist.

Als het klopt dat de opname van 'Sailor's Tale' diegene is uit Jacksonville zoals de bronnen beweren, dan zou de hele KCCC-release van dat volledige concert ook een tape-basis moeten hebben. Ik kom om in de KC live opnames, dus heb niet paraat welke concerten er nu uitzonderlijk goed klinken en welke wat doffer. Er staat mij bij dat er concerten uit de 1971 periode zijn die prima klinken, maar wellicht zijn dat die van het Engelse deel van de toernee (toen Sinfield nog binnen boord was - voor wat het waard was). Daarvan heb ik een opname van 11 mei 1971 uit Plymouth. Ook via de KCCC. Die staat e wel bij al een topper namelijk. En dan zijn de Amerikaanse wellicht allemaal van cassette. Inderdaad jammer, want de line-up en uitvoeringen zijn helemaal niet slecht (hoewel ze niet opkunnen tegen die van 1969 en die van 1973/1974).

Aquila
Inmiddels zowel Earthbound als de drie Collector's Club releases uit 1971 weer eens aan luisterbeurt onderworpen.

Het klinkt vooral dof, maar over het algemeen goed te doen. Maar misschien ben ik al wat teveel gewend geraakt met die Collector's Club releases. Het klinkt dus zeker niet als een opgepoetste live plaat. Wat naast het wat doffe geluid opvalt is dat niet alle instrumenten evenwichtig in de mix klinken. De stem van Boz Burrell is in alle gevallen wel helder en mooi, evenals het gitaar en over het algemeen ook wel de bas en gitaar. Mel Collins' sax en met name Wallace drumwerk klinken vrij ver weg. Maar het wisselt ook wel tussen de nummers.

Ironisch genoeg is juist het Plymouth concert (KCCC #14) de minste in mijn ogen (oren), soms wat gefeedback en gekraak. Detroit KCCC #18) is de beste denk ik. Songs als 'Lady of the Dancing Water' zijn prachtig. Evenals vrij stevige 'Schizoid Man'-uitvoeringen met prachtig gitaarwerk van Fripp. 'Cirkus' daarentegen wil nog wel eens erg rommelig zijn.

De opname van "Earthbound" zelf blijft daarbinnen prima overeind en vergelijkbaar met als belangrijkste nadeel dat ik al noemde: het is maar een deel van een concert (bovendien van vier verschillende avonden)

avatar van Jupilerman
Los van de soundkwaliteit vind ik de nummerkeuze (3 nooit uitgebrachte nummers) sowieso niet echt interessant. "Groon" is vooral tegen het einde uitstekend, maar "Peoria" en "Earthbound" klinken vind ik nogal ongeïnspireerd en hebben geen noemanswaardig thema. Nogal halfslachtige jazz-probeersels die twee.

Wel een fantastische uitvoering van "Schizoid Man"

avatar van liefkleinhertje
Er komt weer zo'n schattig doosje aan King Crimson - Sailors’ Tales (1970 – 1972) - Limited Edition 27 Disc Boxed Set – Inner Knot Online Store - shop.schizoidshop.com dus dan zal deze CD wel overbodig worden
In het vinyl tijdperk had je alleen deze LP en USA maar dat is nu wel anders maar wat nog wel het zelfde is zijn de zinderende uitvoeringen van Schizoid Man en de Sailors Tale dat blijft altijd goed
Nummers als Peoria en Groon hoef ik ook niet te horen als ik net mijn bed uitkom tenzij ik gekkigheid heb leggen paffen maar dat terzijde