Peter Criss - Peter Criss (1978)

Label: Casablanca

1. I'm Gonna Love You (3:19)
  2. You Matter to Me (3:17)
  3. Tossin' and Turnin' (4:03)
  4. Don't You Let Me Down (3:43)
  5. That's the Kind of Sugar Papa Likes (3:02)

met Steve Lukather

6. Easy Thing (3:55)
  7. Rock Me, Baby (2:55)
  8. Kiss the Girl Goodbye (2:48)
  9. Hooked on Rock 'N' Roll (3:39)

met Steve Lukather

10. I Can't Stop the Rain (4:26)
1,0
Wat een rotplaat. Erg dapper om een jazz plaat op te nemen maar zelfs in dit genre is deze een tegenvaller.

Diekmans schreef:

Deze plaat heeft met de beste wil van de wereld niets met jazz te maken, eerder met rhythm & blues en zelfs soul.
Van de 4 eerste Kiss-soloplaten zeer zeker een van de interessantste.

Empyrium
Prima album van Peter Criss, beetje rock 'n roll, en wat ballads doorelkaar gehutseld.

Peter was de meeste luie van het stel, terwijl Ace, Paul en Gene al klaarwaren met hun solo plaat, moest de catman nog beginnen. De afspraak was dat een ieder zijn eigen muzikanten moest gebruiken, wordt op deze van Peter de hulp ingeroepen van het team die ook te horen is van Gene. Aangevuld door Steve Lukather.

Wat haast niemand weet is dat Peter veel nummers heeft gejat van zijn goede vriend Stan Pendridge. Peter en Stan hadden een band voor KISS, Chelsea (later Lips). 5 songs zijn regelrechtige nummers van een oude demo tape uit 1971, aangevuld door een cover, Tossin' and Turnin' van Bobby Lewis.

Ik Vindt dit helemaal geen rotplaat, nummers zoals tossin en turnin en I can't stop The rain zijn geweldige nummers de rest ook trouwens!

0,5
Deze plaat is een giller.
Maar ja, als je de bij de vier solo-platen geleverde puzzelposter compleet wilde hebben...

avatar van fabrice
Deze kreeg ik voor mijn 6e verjaardag .... prachtige hoes en helemaal grijs gedraaid.
Na de elpee, het bandje, de cd .. nu ook op de iPod .... that's the kind of sugar papa likes !!!
Het is inderdaad geen KISS elpee (daarom zo'n laag cijfer en veel kritiek), maar wel een echte Peter Criss plaat!

Ed
Toen ik deze aanschaften (had ze alle 4 in een keer gekocht)
En deze viel toch wel tegen, zeker als je Ace net gedraaid had.
Het rockt niet!
als je sommige numers vergelijkt met black diamond,dan valt ie behoorlijk tegen.
Ken nog maar een paar nummers van.
Het best nummer van deze cd is That's the Kind of Sugar Papa Likes.

derkrijks
Het beoordelen van de soloplaat van Criss is niet makkelijk, maar je moet het ook in de juiste context zien. Elk bandlid wilde een plaat maken in zijn eigen stijl, en voor Peter was dat de soul/bleus stijl. Niets mis mee. Toen ik 8 was kreeg ik van mijn broer deze elpee en ik kon er geen genoeg van krijgen. Nog steeds hou ik van deze plaat. Muzikaal misschien wat minder, maar hoofdzakelijk sentiment. Want je kunt zeggen wat je wil, ze waren vroeger wel mijn favorieten.

avatar van Von Helsing
Ik vind dit de enige solo plaat van Peter Criss die echt goed is. Out of Control en Let Me Rock zijn matig, Cat # 1 was al weer een stuk minder en All for One is echt heel erg slecht maar in april 2010 komt Criss wederom met een solo plaat. We zullen het dan wel zien.

derkrijks
Cat#1 was echt heel erg slecht. die twee daar voor waren beter te verteren maar daar kreeg hij ook hulp van anderen bij.

Deze plaat zal voor mij altijd de enige echte Criss plaat zijn.

avatar van Stijn_Slayer
Tja, wat moet je aan met deze muzak? Meer dan achtergrondmuziek is het echt niet. Het is een gelikte, slappe plaat met eigenlijk geen enkel goed nummer, en dan ook nog eens redelijk veel clichés. Peter Criss is geforceerd op zoek naar een tweede 'Beth'.

Fijne stem, dat wel, doet soms wat aan John Lennon denken. Helaas heeft Criss verder geen songschrijverstalent.

avatar van Kronos
Dit album valt mij nog goed mee. Peter Criss heeft een wat hese soulvolle stem en die past als gegoten bij deze muziek. Geen bijzonder sterke nummers hier op, maar alles is toch middelmatig goed.

Een KISS album is het niet te noemen. Vanuit muzikaal oogpunt is het eigenlijk juister te zeggen dat de vier soloalbums de titel KISS delen.

avatar van Rockfan
Het was iig te prijzen dat Peter afweek van de Kiss-platen.

Dus als je je Kiss-bril afzet valt het best nog wel mee en is deze cd best te pruimen

avatar van wendyvortex
1,0
Tsja de drummer is altijd de l*l, maar Peter zorgde met "Beth" wel voor een grote hit in de VS (en een fijne guilty pleasure).
En toch "Hooligan" van Love Gun en "Dirty Livin' van Dynasty zijn bijna de topnummers van betreffende albums...hij kon het dus wel.
Deze solo is helaas slappe hap op "Hooked on Rock 'N' Roll"na.
En ach als je het voor elkaar nog voor Ace Frehley de band uitgegooid te worden wegens overvloedig drank- en drugs-gebruik...daar kan je bijna respect voor opbrengen.
Dat van die solo-ambities daar geloof ik niet zoveel van.

avatar van Brutus
Ik snap nog steeds niet, dat mensen dit album slechter vinden, dan het solalbum van Gene simmons uit 1978.

Hooked on rock & roll en That's the kind of en I'm gonna love you
zij erg goede nummers, die swingen als een trein.

Easy thing en Kiss the girl goodbye daarin tegen vind ik verschrikkelijk

avatar van iggy
0,5
Wat een waardeloze plaat. Net als die van simmons trouwens(brutus) En inderdaad p.criss bezorgde kiss een behoorlijk grote hit. En daarmee is dan ook alles gezegt over deze houthakker. Drummen kan hij niet nummers schrijven gebeurde altijd met pendrige(of hoe heet die dude) Die gast mag blij zijn dat hij onder de vleugels van stanley/simmons en in mindere mate ace heeft mee mogen vliegen op de vogel die kiss heette. En daar is ook meteen alles mee gezegd. Pfff wat een flut figuur zeg. Ik heb er nooit wat van begrepen waarom deze mannen ieder een solo lp moesten maken. Ja ik ken de verhalen dat ace/en de houthakker er mee wilden ophouden. Maar als dat dan alsnog vrij snel gebeurd heeft het dus geen ene moer uitgemaakt. Had van die 4 solo lp's gewoon 1 kiss album gemaakt en kiss had op zijn minst nog 2 goede jaren gehad.

Iggy/diver

Rond de tijd van Alive! tot Alive II was Criss zo'n slechte drummer niet. Zijn muziek is altijd meer de rhytm en blues geweest, dus als je het in dat licht beziet, is het geen wonder dat veel Kiss fans destijds wat verwonderd gekeken hebben bij het beluisteren van dit album. Het solo project was al met al zowieso al het begin van het einde van Kiss. De platen zijn gemaakt omdat er intern problemen waren met Criss en Frehley, en om ze zoet te houden mocht iedereen een solo maken. Geen verhaaltjes over contracten enzo Stanley en Simmons liegen er tot op de dag van vandaag over. De solo van peter was niet de slechtste (die eer gaat naar de heer Simmons) noch de beste (Frehley) maar beter dan zijn platen uit 1980 en 1982. Die daarna zijn te belabberd voor woorden. Ik geef deze een 3. Misschien ook uit jeugdsentiment.

avatar van Von Helsing
genesis1971 schreef:

Je stelt je voor als een voormalig KISS-fan en dat zijn je verhalen ook: uit de oude doos. Stanley en Simmons hebben allang toegegeven dat deze albums met name zijn ontstaan om de interne strubbelingen het hoofd te bieden.

Verder ben ik het met je eens, dit is het beste solo album van Peter. Jammer dat het merendeel bestaat uit oude demos van Lips (een band waar Peter de drummer was vóór KISS) en alles eigenlijk uit de koker van Stan Pendridge komt. Ook jammer dat Peter gebruik moest maken van het legertje muzikanten die ook te horen zijn op het album van Gene. Zoals vaker moest Peter vechten om de deadline te halen. Een zwaar auto ongeluk hielp hierin trouwens ook niet. Terwijl Peter en Fitz (een roadmanager van KISS) luisterden naar de Eagles, zagen ze de dood in de ogen bij het naderen van een truck.

Dan bij deze mijn excuses voor de vergissing.

avatar van Rinus
Al vaak gezegd, maar absoluut samen met het album van Gene de minste van het quartet. Middelmatige (op z'n best) amerikaanse "radiiomuzak". Dat hij iets anders deed dan de hardrock van z'n band, verdient op zichzelf wel respect, maar doe het dan met betere nummers. Het overtuigd echt nergens.

avatar van freakey
Wel mee eens op zich, maar ik vind sommige nummers best wel overtuigen en I Can't Stop the Rain zelfs erg mooi.... aangename stem ook bij tijd en wijle....

Meer dan 2* wordt het ondanks die paar positieve lichtpuntjes nooit....

avatar van Heer Hendrik
Prima album. Als je een nieuw Kissalbum verwacht dan wordt je verrast. Bij die verwachting moet je eerder naar de soloalbums van Ace en Paul gaan . Die van Gene staat inderdaad ook ver weg van een Kissalbum.
Peter Criss kiest hier duidelijk voor een totaal andere muziekstijl en dat vindt ik lef hebben, zeker als je, voor die tijd, uit 1 van de populairste rockbands komt. Hij wist dat hij veel kritiek zou krijgen. Ik vergelijk het altijd met de solocarriere van Phil Collins, ook een zingende drummer uit een rockband die eens wat anders wilde. Hij kwam er mee weg. Peter Criss dus niet, jammer want zo slecht is dit album bij lange na niet. Het swingt prima, met een paar prima ballads. Precies FREAKY: I can't stop the rain is prachtig!!
Dus mijn advies: Denk niet aan Kiss, maar laat het album op zich staan en geef het een eerlijke kans.

sugartummy
stijn slayer vind criss een goede zanger die hem soms aan lennon doet denken. ik vind ze beide belabberde vocalisten. maar goed, het album, dat heb ik al zo'n 30 jaar in bezit en ik heb hem dus vaak beluisterd. slappe rock n roll, soms een aangename ballad, maar door het bijgeleverde tekstvel ken ik de nummers zo'n beetje uit mijn hoofd. nostalgie, dat is het woord, maar niet 1 van de betere memories.

avatar van aarrtentonny
Voor veel Kiss-fans een teleurstelling. Toch is dit album zo slecht nog niet.

I'm gonna love you
That's the kind of sugar papa likes
Hooked on Rock 'n' roll
I can't stop the rain

Best wel goede nummers.

avatar van spinout
Aardige pop plaat. De rockers rocken mild, de ballads zijn zoetsappig.

avatar van freakey
aarrtentonny schreef:
Voor veel Kiss-fans een teleurstelling. Toch is dit album zo slecht nog niet.

I'm gonna love you
That's the kind of sugar papa likes
Hooked on Rock 'n' roll
I can't stop the rain

Best wel goede nummers.

En Easy Thing...

avatar van Casino Boogie
Deze plaat niet als Kiss plaat zien maar als pop-plaat, dan is het eigenlijk best nog wel te doen.

avatar van Edwynn
Criss heeft een prachtig doorleefd stemgeluid. Jammer dat hij het giet in van die vreselijke Barry Manilowarrangementjes vol met van die typische jaren '70 strijkertjes. Leuk dat ie niet precies dat doet wat ie bij Kiss al deed maar dit voelt alsof je naar carbonafdruk van een oude Shaftfilm met Richard Rountree zit te kijken. Precies hetzelfde gevoel krijg ik erbij als bij de Gene Simmonsplaat. Veels teveel overbodige toeters en bellen. Het gemakkelijk glijdende popnummertje You Matter To Me vind ik dan nog het leukste van het hele stel. Verder is dit niks voor mij.

Een van mijn eerste LP's ooit, dus waarschijnlijk daarom al 35 jaar in mijn top 10. Ondanks alle (soms wat overdreven) kritiek op deze site, bevat het album een aantal zeer sterke nummers. I'm gonna love you, Tossin' and Turning, Easy Thing en I can't Stop the Rain zijn voor mij de beste songs. Het was na het beluisteren idd duidelijk dat Criss' muzieksmaak niet geheel parallel liep met het overige Kiss materiaal. Niettemin een goed album.

Toch was het niet een project puur om interne problemen het hoofd te bieden (wat uiteindelijk niet lukte) maar was ook wel degelijk een deel van het contract dat de band had. Ik vind de negatieve reviews ook wat overdreven. Het is geen meesterwerk maar Criss heeft een lekkere rauwe stem, en een aantal nummers op het album zijn echt sterk. Ook al waren zo in 1978 al jaren oud. You Matter To Me, I'm Gonna Love You en I Can't Stop The Rain zijn echt goed.