Julianna Barwick - Nepenthe (2013)

Electronic / Folk
Label: Dead Oceans

1. Offing (3:15)
  2. The Harbinger (5:40)
  3. One Half (3:35)
  4. Look Into Your Own Mind (4:32)
  5. Pyrrhic (4:12)
  6. Labyrinthine (4:25)
  7. Forever (5:30)
  8. Adventurer of the Family (2:55)
  9. Crystal Lake (4:15)
  10. Waving to You (2:36)
avatar van rolandobabel
Op one half komt Julianne Barwick het dichtsts bij een herkenbare songstructuur. Het nummer doet mij zelfs een beetje aan Enya denken, maar dan met meer diepgang en mysterie. Dit is een plaat met een bijna kerkelijke spiritualiteit, die je meeneemt in Julianne Barwick's wereld. Ik dacht eerst dat ze van IJsland kwam, maar ze komt uit Louisana.

hier kun je het hele album beluisteren.

listen: Julianna Barwick – Nepenthe | GORILLA VS. BEAR - gorillavsbear.net

avatar van meneerNelson
Net als zijn voorganger The Magic Place, heeft Nepethe de kracht om je mee te slepen.Veertig minuten lang, of je dat van plan was of niet, zit je aandachtig te luisteren. Op haar eerste album wist Barwick de aandacht vast te houden met haar pure stemgeluid en de vrij magere instrumentatie. Nepenthe is wat gevarieerder en spannender door toevoegingen van meer instrumentatie en een IJslands tiener koor.

Knap vindt ik dat op geen enkel moment haar stem overschaduwd wordt door de nieuwe toevoegingen. Er is een prachtig balans is ontstaan tussen haar stem en de instrumentatie en het koor. De nummers 'The Harbringer' en 'Forever' zijn wat mij betreft de hoogtepunten van dit album.

avatar van alpeko
Meteen verkocht na de eerste luisterbeurt. Verkocht in figuurlijke zin dan. Doet erg denken aan Riceboy Sleeps. Logisch ook aangezien Alex Somers zich nadrukkelijk heeft bemoeid met dit album.

avatar van erwinz
Geen makkelijke plaat en aardedonker, maar nu de herfst is begonnen past het wel. En na enige gewenning wordt de nieuwe van Julianna Barwick alleen maar mooier.

Lees mijn volledige recensie op:
De krenten uit de pop: Julianna Barwick - Nepenthe - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Erwin

avatar van wibro
De eerste keer dat ik dit album beluister en ik moet zeggen dat deze spiritueel klinkende muziek uitstekend past bij de herfst maar absoluut niet bij heerlijke zomerse temperaturen. Moeilijk ook om over dit album een oordeel te geven want erg toegankelijk is deze muziek niet. Toch eerst maar eens een paar keer beluisteren denk ik voor ik mijn stem geef.

btw The Harbinger is in ieder geval een schitterend nummer.

avatar van Paalhaas
Bloedjemooi weer, Julianna.

avatar van Ducoz
Ik denk dat de album teaser goed weergeeft welke beelden er in mijn hoofd ontstaan bij het belusiteren van deze plaat, mooi album..!
Julianna Barwick - 'Nepenthe' Teaser

avatar van Tha)Sven
Behoorlijk esoterisch zeg. Had freakfolk verwacht, maar dit was een aangename verrassing. Doet natuurlijk veel aan Enya denken en ook hier weet ik niet goed wat er mee aan moet. Het is mooi, maar wel redelijk van hetzelfde allemaal. Duidelijk een plaat waarvan je intens kan genieten als je hem op het juiste moment opzet, daarbuiten zijn de 40 minuten te lang om te blijven boeien.

avatar van Co Jackso
Een verslaving wil ik dit album van Julianna Barwick niet gelijk noemen, maar het komt aardig in de beurt. Al talloze keren heb ik mij laten onderdompelen in het warme bad dat keer op keer wordt gevuld door Julianna. Zowel als achtergrondmuziek als op een intensieve wijze is het genieten geblazen. Pure ontspanning, heerlijk wegdromen en het album vooral appreciëren als geheel. Het is dan ook moeilijk om bepaalde uitschieters aan te wijzen. Nummers als The Harbinger en Forever geven wellicht de kern van het album het beste weer in één nummer.

Maar zoals gezegd, dit is een album om volledig te draaien. Wat mij betreft tot op dit moment het beste album van een tot nu toe wat mager jaar met betrekking tot volledige albums.

Nihilisme
Sterke plaat. Vind 'm iets minder avontuurlijk en spannend dan The Magic Place, maar de kwaliteit is hoog en nummers als One Half en Crystal Lake zijn pure klasse.

Mooie plaat, de eerste die ik van haar hoor, maar er had van mij meer variatie in gemogen, de nummers lijken wat teveel op elkaar, daarom 3,5 sterren